حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توسعه تراشه ۲ نانومتری TSMC با بخش تحقیق و توسعه ۸۰۰۰ نفری

نوشته

3 سال قبل | 5 دیدگاه | پردازشگرها

سازنده تراشه تایوانی، TSMC بزرگترین و پیشرفته ترین در جهان است. در حالی که اکثر کارخانه های تولیدی در تلاشند تا بر مشکلات توسعه فرایندهای ۷ نانومتری و حتی ۱۴ نانومتری غلبه کنند، آن ها به فکر توسعه تراشه های ۲ نانومتری هستند! گفته می شود که توسعه تراشه ۲ نانومتری TSMC با بخش تحقیق و توسعه ۸۰۰۰ نفری انجام خواهد شد. این نشان می دهد که اصلا کار راحتی نخواهد بود اما وقتی که به آن برسند، پیشروترین هستند.

تراشه ۲ نانومتری TSMC

چیپست ۳ نانومتری TSMC

چیپست ۲ نانومتری TSMC

در افتتاح انجمن فناوری TSMC، این شرکت به طور رسمی برنامه فرآیندهای 5nm به همراه 4nm و 3nm خود را معرفی کرد. جالب اینجاست که این شرکت در مورد روند 2nm خود حرفی برای گفتن داشت. طبق گفته TSMC، این مرکز برای تحقیقات 2 نانومتری خود یک مرکز جدید تحقیق و توسعه ساخته است. این مرکز حدود 8000 مهندس دارد که می توانند روند پیشرفت 2nm شرکت TSMC را بررسی کنند.

با این حال، این شرکت مکان دقیق مرکز تحقیق و توسعه را اعلام نکرده است. با این وجود گزارش هایی وجود دارد مبنی بر این که می تواند در پارک صنعتی نانک باشد. به یاد بیاورید که TSMC به تازگی کارخانه نور قطبی (polarized light) را با قیمت 3.65 میلیارد دلار NT یا (125 میلیون دلار) برای ساخت کارخانه جدید خریداری کرده است. در زمان خرید، TSMC مشخص نکرده است که این کارخانه برای مرکز تحقیق و توسعه ۲ نانومتر است.

با توجه به افزایش زیاد سفارشات، TSMC امسال ده‌ها میلیارد دلار تایوان در خرید زمین برای گسترش ظرفیت تولید سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری ها برای توسعه فرایند تولید جدید ضروری است.

در حال حاضر، خواه سامسونگ یا TSMC در مسیر توسعه روند نیمه هادی در سطح 3nm هستند. تحقیق و توسعه 3 نانومتری اساساً کامل است. تمام آنچه که باقی مانده است ساخت کارخانه تولید انبوه است. این به اندازه مرحله تحقیق و توسعه طول نمی کشد. با این حال، این بستگی به در دسترس بودن سرمایه گذاری دارد.

روند 2nm یک تکرار مهم بعد از 3nm است. بر خلاف انتخاب تهاجمی سامسونگ برای معرفی روند GAA در گره 3nm اما TSMC محافظه کارتر است. تایوانی ها فقط گره ۲ نانومتری روند GAA را معرفی می کنند. بنابراین گره 2nm برای TSMC بسیار مهم است زیرا این یک ارتقاء عظیم فناوری است.

TSMC پیشتر خاطرنشان کرده بود که فناوری فرآیند ۲ نانومتری با موفقیت توسعه یافته است و پیشرفت های اساسی را انجام داده و مسیری را برای روند GAA پیدا کرده است. با این حال، در حال حاضر ، تحقیق و توسعه فرایند 2nm در دست انجام است و برای TSMC به تازگی آغاز شده است، آن ها هنوز هم باید منابع زیادی را سرمایه گذاری کنید. این بیش از 8000 مهندس یکی از شرایط لازم است ، که همچنین عزم TSMC را برای حفظ پیشروترین فناوری خود در آینده نشان می دهد.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه های ۲ نانومتری هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

واقعا غول به تمام معنا هست 😍👌

persepolis

هنوز نخوندم ولی 800 نفر؟
اوف!.

persepolis

تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC در نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز می‌شوند.

شرکت تایوانی TSMC در جریان کنفرانس سالانه خود از نقشه راه مربوط به برنامه‌های ۲ سال آینده این شرکت رونمایی کرده است. این شرکت در حال تولید انبوه تراشه‌های ۵ نانومتری (با اسم مستعار N5) است و از جمله گوشی‌های مجهز به این تراشه‌ها می‌توانیم به آیفون ۱۲ اشاره کنیم. این شرکت همچنین در مورد تراشه های ۳ نانومتری (که N3 هم نامیده می‌شوند) توضیحات بیشتری ارائه داده است.

طبق اعلام TSMC، این شرکت برای تولید تراشه های ۳ نانومتری مسیر متفاوتی نسبت به سامسونگ در پیش گرفته و تولید انبوه آن‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. چندین مرحله بین N5 و N3 وجود دارد که اولین گام N5P محسوب می‌شود. در مرحله N5P از همان زیرساخت‌های تراشه‌های ۵ نانومتری استفاده می‌شود با این تفاوت که با ۵ درصد افزایش سرعت و ۱۰ درصد کاهش مصرف انرژی روبرو می‌شویم و تولید مربوط به این مرحله در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

سپس باید به مرحله N4 اشاره کنیم که تکامل بیشتر بر مبنای فناوری EUV به حساب می‌آید و تراشه‌های مربوط به این گام در اوایل ۲۰۲۲ به دست شرکت‌ها می‌رسند. تراشه های ۳ نانومتری TSMC برخلاف سامسونگ و ساختار GAA تراشه‌های این شرکت، با بهره‌گیری از ترانزیستورهای FinFET ساخته می‌شوند.

TSMC برای آماده‌سازی زیرساخت‌های N3 از ویژگی‌های نوآورانه استفاده خواهد کرد و به گفته این شرکت، تراشه‌های موردنظر ۱۰ تا ۱۵ درصد سرعت بیشتر و تا ۳۰ درصد بهبود مصرف انرژی را به ارمغان می‌آورند. همچنین اندازه این تراشه‌ها حدود ۰.۵۸ برابر تراشه‌های ۵ نانومتری خواهند بود. گفته می‌شود در فصل تعطیلات کریسمس ۲۰۲۲، اولین گوشی‌های مجهز به تراشه‌های ۳ نانومتری روانه‌ی بازار می‌شوند.

Mahdi

چقدر زود

Milad7

the best 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)