حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری ۶ نانومتری TSMC در مرحله تولید انبوه قرار دارد

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | پردازشگرها

در ترنجی خواندیم که شرکت TSMC یک میلیاردمین تراشه ۷ نانومتری خود را تولید کرد. خبر قابل توجه دیگر درباره این برند را می توان این دانست که فناوری ۶ نانومتری TSMC در مرحله تولید انبوه قرار دارد.

فناوری ۶ نانومتری TSMC

سازنده تراشه ساز تایوانی یعنی TSMC، یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین ریخته گری های تراشه در جهان است. طبق یک گزارش اخیر، فرآیند ۶ نانومتری اکنون در تولید انبوه است. اطلاعات وب سایت رسمی TSMC نشان می دهد که فرایند ۶ نانومتری آنها از ۲۰ اوت (دیروز) تولید انبوه را آغاز کرده است. طبق گفته این شرکت، روند ۶ نانومتری از لیتوگرافی شدید ماوراء بنفش استفاده می کند. از لحاظ تئوری، چگالی تراشه نزدیک به 20٪ افزایش می یابد.

چند ماه پیش، در کنفرانس درآمد سه ماهه اول، مدیر عامل TSMC وی ژجیا ، فاش کرد که روند ۶ نانومتری در مرحله تولید آزمایشی است.

وی ژجیا همچنین در این زمان فاش کرد که تولید انبوه فرآیند ۷ نانومتری نسل دوم با استفاده از Extreme Ultraviolet وارد سال دوم شده است. این امر راه را برای تولید انبوه فرآیند ۶ نانومتری هموار می کند. از نظر فنی، قوانین طراحی فرآیند ۷ نانومتری همانند فرآیند ۶ نانومتری است. همچنین مسیر واضحی را برای مهاجرت موج بعدی محصولات ۷ نانومتری خود فراهم می کند. همانطور که برای مشتریان از روند ۶ نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد. در گزارشی در پایان ماه گذشته، TSMC موفق به دریافت سفارش ریخته گری ۲۰۲۱ اینتل برای 180،000 ویفر ۶ نانومتری شده است.

چیپست ۳ نانومتری TSMC

TSMC

همچنین بد نیست بدانید که فرآیند ۵ نانومتری این شرکت در حال تولید انبوه است. آیفون ۱۲ اپل از پردازنده A14 استفاده می کند که از فرآیند ۵ نانومتری این شرکت استفاده می کند. فرایند ۶ نانومتری به سادگی بین روند ۷ نانومتری سال ۲۰۱۸ و پیشرفته ترین فرآیند ۵ نانومتری است.

در گزارش های دیگر ، TSMC به طور جدی مهندسان خود را نسبت به تولید کنندگان چینی از دست می دهد. براساس گزارش نقد و بررسی Nikkei Asia Review ، از سال گذشته دو شرکت چینی بیش از 100 مهندس برتر از TSMC را برای افزایش شانس تولید تراشه های چین استخدام کرده اند.

این گزارش ادعا می کند که این شرکت ها پشتوانه دولت چین را دارند. شرکت تولید مدارهای مجتمع Quanxin یا (QXIC) و شرکت تولید نیمه هادی Hongxin یا (HSMC) هم اکنون خدمات بیش از 50 کارمند سابق TSMC را دارند. علاوه بر این، رهبر هر دو شرکت همچنین مدیران سابق TSMC هستند.

این استخدام با هدف توسعه فرایندهای تولید تراشه ۱۴ نانومتری و ۱۲ نانومتری انجام شده است. این روند هنوز خیلی عقب تر از TSMC و سامسونگ است. با افزایش تنش بین ایالات متحده و چین، نیاز به استقلال هر دو کشور افزایش می یابد. به عنوان بخشی از فشار چین به وابستگی کمتری به تأمین کنندگان آمریکایی ، QXIC را در سال 2019 تأسیس کرد. HSMC هم قدیمی نیست، فقط سه سال دارد.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه های ۶ نانومتری TSMC هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عاشقتم فناوری ۶ نانومتری

Mb.Pcr

آخر نفهمیدم ۶ نانو متر یا ۵ نانومتر یا ۳ نانومتر ؟

Milad7

فرایند ۶ نانومتری به سادگی بین روند ۷ نانومتری سال ۲۰۱۸ و پیشرفته ترین فرآیند ۵ نانومتری است.
جالبه 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)