حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کدک H.266 یا VVC برای کاهش ۵۰ درصدی حجم ویدیوهای H.265 رسما معرفی شد

نوشته

3 سال قبل | 11 دیدگاه | مطالب ترنجی

اگر اهل دانلود فیلم و ویدیو باشید می دانید که کدک H.265 حجم کمتر و کیفیت برابر را نسبت به H.264 ارایه می کند. این کاهش حجم تقریبا ۵۰٪ است که ارزش بالایی برای کاربران دارد. حال کدک H.266 یا VVC برای کاهش ۵۰ درصدی حجم ویدیوهای H.265 رسما معرفی شده است. این یعنی تماشای ویدیو های با کیفیت بالاتر در حجمی برابر با آن چیزی که فعلا نگاه می کنیم یا حجم کمتر برای ویدیوهایی با کیفیتی که همان حالا نگاه می کنیم!

کدک H.266

موسسه Fraunhofer Heinrich Hertz بطور رسمی استاندارد کدگذاری فیلم H.266 / VVC یا Versatile Video Coding را معرفی کرده است که در نهایت جایگزین کدک های موجود H.265 / HEVC خواهد شد. در حالی که پیشرفت هر استاندارد خبر خوبی محسوب می شود، این در واقع برای کاربران عادی چه معنی دارد؟ خبرهای خوبی که مطمئناً با کمی خبر بد هم همراه شده است.

ممکن است سالها طول بکشد تا کدک H.266 / VVC به یک استاندارد گسترده تبدیل شود اما با این حال موسسه Fraunhofer Heinrich Hertz اظهار داشت که کدک H.265 / HEVC حدود ۱۰ گیگابایت داده را برای انتقال یک فیلم با کیفیت 90 دقیقه 4K نیاز دارد، اما استاندارد H.266 / VVC تنها با ارائه کیفیت فیلم یکسان به نیمی از حجم نیاز دارد.

“از طریق کاهش حجم، H.266 / VVC انتقال ویدیو در شبکه های تلفن همراه (جایی که ظرفیت داده ها محدود است) کارآمدتر می شود. به عنوان مثال ، استاندارد قبلی H.265 / HEVC نیاز به حدود دارد 10 گیگابایت داده برای انتقال یک فیلم UHD یا 4K با طول 90 دقیقه ای دارد. با استفاده از این فناوری جدید، تنها 5 گیگابایت داده برای دستیابی به همان کیفیت مورد نیاز است.

از آنجا که H.266 / VVC با اولویت محتوای تصویری با وضوح فوق العاده بالا ساخته شده است، هنگام پخش فیلم های 4K یا 8K در تلویزیون، استاندارد جدید بسیار مفید است. علاوه بر این H.266 / VVC برای همه نوع تصاویر متحرک ایده آل است: از پانوراماهای ویدئویی با وضوح بالا 360 درجه تا نمایش محتوای به اشتراک گذاری صفحه. “

همچنین این کدک با توجه به جریان 4K و 8K طراحی شده است. با کاهش داده های شما به نصف، کاربران قادر خواهند بود همزمان با قرار دادن فشار کمتری روی داده های تلفن همراه، ویدئوی مشابه را پخش کنند. در حالی که مزایای H.266 / VVC تا حدود زیادی در مورد کاهش مصرف داده است، اما خبر بد این است که انتظار می رود این استاندارد زمان زیادی را اتخاذ کند.

حتی H.264 / AVC یک رمزگذار رایج است، با وجود این که استاندارد H.265 / HEVC اکنون مدت مدیدی در دسترس است. صرفنظر از این ، وجود کدک جدید همچنین می تواند به این معنی باشد که تلفن های هوشمند آینده می توانند ضمن استفاده از فضای کمتری، از فیلمبرداری 8K در همان حجم فیلم برداری کنند.

در این زمان کنونی، ضبط ویدیوی 8K از طریق تلفن همراه 600 مگابایت فضای ذخیره سازی مصرف می کند، بنابراین ممکن است در سال های آینده این میزان مصرف به 300 مگابایت کاهش یابد در حالی که به کاربران امکان می دهد فیلم ها را برای مدت طولانی ضبط کنند. بیایید امیدوار باشیم که کدک H.266 / VVC سریعتر از مدل قبلی خود استاندارد شود.

 

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
lovenokia

قانون ممنوعیت گوشی های 300 یورویی ، موقتاً لغو شد !

دقیقا مثل اینه دل..ار رو میبرن بالا تا قیمت 22 هزار تومان …. بعد وقتی میاد 21000 یه سری ها خوشحال میشوند .

mostafa3

بدرد رسیورهای 4k میخوره

Mahdi

خب این عالیه ولی گوشی های پرچمدار آینده یا احتمالا چیپ های میانرده ای که هنوز معرفی نشدن ازش پشتیبانی میکنن واسه ما که فرقی نداره ، از یه طرفم گوشیای بالای۳۰۰ یورو پر

Mahdi

چه جالب با این محدودیت قیمت گوشیا رو بردن بالا حالا هم لغوش کردن😂یعنی واقعا نمیدونم چی بگم

Mahdi

عمر باتری موتورولا وان فیوژن پلاس : ۱۳۶ ساعت
عالیه عاشقتم موتورا

online_wireless

H.266 واقعا این یکی از بهترین خبرهایی بود تا به الان شنیدم و فوق العادست و عالی.

online_wireless

باعث تاسفه که کاربران ایرانی بجای پست دادن تو زمینه مطلب گذاشته شده تو سایت حرف های غیر مرتبط میزنن.
اونوقت میگن چرا جهان سوم هستیم، چون جدای از مشکلات کلان کشوری و مدیریتی، متاسفانه مردم خودمون دارای بلوغ فکری حقیقی نیستن. فقط کافیه پست های کاربران تو سایت های خارجی رو با پست های کاربران خودمون مقایسه کنید تا متوجه بشین چرا با بقیه دنیا متفاوت و از اون ها عقب تریم.

pooria

روانی یکی از بزرگ ترین اتفاقات تاریخ موبایل تو ایران رخ داده بعد بیایم بگیم اره چه خوب شد که فناوریه خوبیه ولی ما تو خواب هم نمیبینیمش؟

online_wireless

اولا توهین نکن و مودب باش. توهین کردن نشان دهنده عدم فرهنگ و تربیت درسته و ثانیا اینکه میگی این فناوری رو توی خواب هم نمیبینیمش نشون میده کاملا فاقد اطلاعاتی تو این زمینه، این کدک اولین بار h.661 در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد و هیچ ربطی هم به گوشی نداشت و اون زمان گوشی پیشرفته بازار در سال ۲۰۰۳ Sony Ericsson T618 بود و به مرور ورژن های پیشرفته تر این کدک اومد و تازه سال ها بعد تو زمینه موبایل هم ازش استفاده میشد، ولی در عین حال کاربرد اصلیش در زمینه فشرده سازی فیلم های با کیفیت بالا و اورجیناله مثل فیلم های باکیفیت بالایی که در گذشته بودن و فیلم های بلوری که درحال حاضر وجود دارن که حجم بالای ۵۰ گیگ دارن که کاربران میتونه با استفاده از این کدک ها فشرده سازی کنن اونم بدون از دست دادن کیفیت بالای تصاویر. برای این هایی که علاقه مند به دانلود و تماشای فیلم های روز دنیا مثلا با کیفیت ۱۰۸۰p یا 4k ولی با حجم خیلی خیلی کمتر و بدون افت کیفیت هستن این بهترین خبر ممکنه.

Finch

واسه فیلم بازا خیلی خوبه 😁

Milad7

تی وی ما بروز نیست خیلی از کدک های جدید را شناسایی نمیکنه 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)