حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده Mongoose M6 سامسونگ دلبرانه می نگرد اما شاید تولید نشود

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ

ممکن است سامسونگ تیم های تحقیق و توسعه پردازنده CPU خود را در آستین و سان خوزه تعطیل کرده باشد، اما هسته پردازشی اصلی آن Mongoose هنوز مرده و دفن نشده است. مقاله ای که اخیرا توسط تیم CPU سامسونگ آستین با عنوان “Evolution of Samsung Exynos CPU Microarchitecture” منتشر شده است، جزئیات مربوط به تاریخچه M را نشان می دهد و نگاه ها را به سمت تراشه ای که هنوز معرفی نشده می برد. بر این اساس می توان گفت که پردازنده Mongoose M6 سامسونگ دلبرانه می نگرد اما شاید تولید نشود. البته کسی چه می داند، هیچ چیز مشخص نیست ولی به دلیل معرفی هسته سفارشی شده Cortex-X1 شرکت ARM به نظر می رسد که شاید سامسونگ نخواهد دیگر سرمایه گذاری بزرگی روی تولید هسته های سفارشی داشته باشد.

پردازنده Mongoose M6 سامسونگ

اگر بخواهید نگاهی دقیق تر به تلاش های سامسونگ در بخش پردازنده طی یک دهه گذشته بیندازید، خواندن مقاله‌ای که بالاتر گرفتیم بسیار زمان‌بر اما ارزشمند است.

ما هنوز سرنوشت پردازنده M6 سامسونگ را نمی دانیم. اگرچه تیم طراحی منحل شده است، اما طراحی CPU ها قبل از اعلام این موضوه به پایان رسیده اند. هنوز هم ممکن است سامسونگ ذر چنته خود آخرین Mongoose را داشته باشد که اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ رونمایی شود. البته شاید این شرکت به سرعت به جدیدترین Cortex-A78 یا Cortex-X1 بازگردد. فقط باید صبر کنیم و ببینیم. صرف نظر از این، بیایید نگاهی گذرا به سامسونگ M6 بیاندازیم.

بنابراین ما در مورد سامسونگ M6 چه می دانیم؟

مقاله شامل همه چیزهایی است که شما باید در مورد M6 بدانید، بنابراین من خلاصه را به طور معقول و مفید نگه می دارم. به طور خلاصه، همانطور که انتظار دارید M6 بزرگترین و قدرتمندترین CPU سامسونگ است. این با یک فرایند تولید ۵ نانومتری و فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز طراحی شده است.

مشخصات سخت افزاری اما قابل توجه است. مثلا حافظه کش 128KB برای L1 یا ۲ مگابایتی برای  L2 و ۴ مگابایتی برای L3 را عرضه کرده است و به هر هسته حافظه بسیار بیشتری می دهد. سامسونگ M6 همچنین دارای پیش بینی شاخه مجدد 50٪ بزرگتر است که برای تغییر در زبان های محبوب و سبک های برنامه نویسی طراحی شده است.

پردازنده های گوشی های هوشمند برای ادامه کار با تغییر بار کاری بسیار بزرگتر و قدرتمندتر می شوند.

در جدول زیر مقایسه بسیار ساده ای از این قطعات کلیدی CPU در برابر هسته اصلی Apple A13 و Arm Cortex-X1 ارائه شده است. در اینجا تعدادی از شباهت های قابل توجه وجود دارد. نکته این است که M6 یک هسته بزرگ است که حتی از M5 نیز فراتر می رود تا عملکرد تک رشته ای را هدایت کند. سامسونگ به وضوح سطح عملکرد اپل را با M6 در نظر گرفته است، اما من نمی خواهم در اینجا عملکرد واقعی را حدس بزنم و بهره وری انرژی هم موضوع دیگری است.

مقایسه سامسونگ M6 با رقبا

مقایسه سامسونگ M6 با رقبا

در عوض، این مقایسه نیاز و انگیزه عملکرد حتی بالاتر در تلفن های هوشمند مدرن را برجسته می کند. موارد استفاده از تلفن همراه و بار کار از زمان نسل اول M1 تغییر کرده و رشد کرده است که برخی از برنامه ها برای عملکرد اوج به هر دستورالعمل بیشتری نیاز دارند. این به معنای Pipelines گسترده تر با واحدهای اجرایی بیشتر و در نتیجه کش و پیش بینی کننده های هوشمندتر برای مطابقت است. نتیجه نهایی هسته های پردازنده بزرگتر، پرهزینه تر و پرمصرف‌تر است.

در مقاله، مهندسان سامسونگ متذكر می شوند كه متوسط ​​تعداد دستورالعمل در هر چرخه از 1.06 با M1 به 2.71 با M6 كه هر ساله نرخ رشد 20.6٪ است، افزایش یافته است. اگر شما علاقه مند هستید که چگونه این امر در تکامل Mongoose تأثیر گذاشته است، در جدول زیر یک پیشرفت پیشرفته هسته های M سامسونگ وجود دارد.

مقایسه نسل های مختلف هسته های اختصاصی سامسونگ از M1 تا M6

مقایسه نسل های مختلف هسته های اختصاصی سامسونگ از M1 تا M6

انتظارات از نسل بعدی تراشه پرچمدار اگزینوس چیست؟

تعداد تراشه های به کار رفته در موبایل بیش از فقط یک پردازنده مرکزی یا همان CPU است، اما نسل بعدی سامسونگ Exynos در این مرحله تقریبا ناشناخته است. با توجه به سطح جزئیات موجود در مورد M6، به نظر می رسد سامسونگ آخرین فرصت را به Mongoose ارائه می دهد. اما اگر هسته مانند M5 که در برخی از انواع سری Galaxy S20 دیده می شود، اختلاف نظر بیشتری را ایجاد کند. به همین ترتیب، علاقه مندان می توانند از تصمیم سامسونگ مبنی بر تعطیلی بخش تحقیق و توسعه ابراز تاسف کنند، اگر این یک CPU عالی باشد.

اگر M6 از قبل آماده شده باشد، سامسونگ انتخاب بسیار زیادی برای نسل بعدی SoC خود دارد. Arm Cortex-A78 دارای انرژی بیشتری است اما در اهداف طراحی شرکت طی یک دهه گذشته مطابقت ندارد. در عوض، پردازنده Cortex-X1 بهترین عملکرد Arm را ارائه می دهد و گزینه تک هسته ای سامسونگ پس از نمونه خودش است.

اما سامسونگ در برنامه CXC شرکت Arm فقط یک امکان دارد و آن اینکه برای GPU از Mali-G78 بهره ببرد. اگرچه تراشه سامسونگ با گرافیک AMD جایی در سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده است که ممکن است همزمان با نسخه Galaxy S30 باشد و البته طیف گسترده ای از احتمالات وجود دارد.

سامسونگ تصمیم گرفته است تراشه اگزینوس به روز شده را با سری گلکسی نوت منتشر کند و یک طراحی ۵ نانومتری نیز وجود دارد که شایعه شده است که در سری های گلکسی نوت 20 سامسونگ قرار دارد. اما این شرکت معمولا هسته های CPU خود را در یک چرخه سالانه تازه می کند. به احتمال زیاد باید منتظر نسخه 2021 سامسونگ اگزینوس باشیم تا سرنوشت M6 را دریابیم.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه سامسونگ M6 هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3INA

اگر سایت آرم رو چک کنید وسط صفحه مربوط به Cortex-X1 از همکاریشون با سامسونگ گفتن پس احتمالش خیلی ضعیفه

Milad7

سامسونگ جان دیگه همش نزن 😐

Milad7

وات؟ مشکل افرادی یا فردی که دیس زدند چی بوده؟

persepolis

خسیس ترین شرکتی که دیدم…
خداراشکر به بازدید شرکت نرفتم…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)