حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تقلب مدیاتک در بنچمارک های بعضی چیپست هایش مورد بررسی قرار گرفت

نوشته

4 سال قبل | 25 دیدگاه | بنچمارک، مدیاتک

مدیاتک این روزها در بنچمارک ها خوش درخشیده است. برای مثال همین دو روز پیش در ترنجی خواندیم که بنچمارک مدیاتک Dimensity 1000L در Antutu امتیاز بالای ۴۰۰ هزار را کسب کرد. همین موضوع کمی شک برانگیز شد و تقلب مدیاتک در بنچمارک های بعضی چیپست هایش مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

تقلب مدیاتک در بنچمارک

پس از مشاهده این نتایج عجیب یک برنامه ناشناس بنچمارک بر روی دو گوشی اجرا گردید. در نتایج برنامه جدید نزدیک به 30 درصد اختلاف کارایی نسبت به یکیدگر پدیدار گردیده است. همچنین به طور کلی 75 درصد اختلاف نتایج کارایی در نتایج جدید مشاهده شد.

Anandtech مدعیست که این تقلب مختص به Oppo Reno3 Pro نبوده و این موسسه با تکرار رویه مذکور بر روی دیگر گوشی‌های مجهز به تراشه مدیاتک نیز نتایج مشابهی را مشاهده کرده است.

البته مدیاتک با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این گزارش واکنش نشان داده و توضیح می‌دهد که چیپست های قدیمی معیارهای متفاوتی را نسبت به تراشه‌های امروزی برای ارائه بنچمارک ها مورد ارزیابی قرار می‌دهند. همچنین این شرکت مدعیست که ویژگی مذکور توسط تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند قابل غیر فعال شدن است.

اگرچه در نگاه اول بیانیه مدیاتک قابل قبول است، اما اعداد و ارقام ارائه شده و نتایج دو بنچمارک اختلاف فاحشی دارد. پیش از این شرکت‌های دیگری همچون اوپو، هواوی و سامسونگ نیز به تقلب در نتایج بنچمارک ها گوشی‌های هوشمند متهم شده‌اند که در برخی مواقع نیز اثبات شده است.

تقلب در بنچمارک به چه معناست؟

به هر صورت این تقلب به آن معنی نیست که امتیاز غیر حقیقتی است. این چیپست در شرایطی می تواند این امتیاز را کسب کند اما متاسفانه شما در حالت عادی چنین عملکردی را از دستگاه نخواهید دید.

نظر شما چیست؟ این تقلب است یا فریب؟ به هر صورت هر چه هست که بار مثبتی ندارد.

اشتراک در
اطلاع از
25 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

بیاید بالا برید حالا…
گفته بودم نمیارزهه انقدر انرژی مصرف کنید واسه چیزی که هر روز تعییر میکنه…

smartiz

بنظرتون خرید گوشی از چین اشتباهه؟ مثال همین می ۱۰ چون نسخه چین ارزونتره و فقط رام گلوبال میخاد

m.b

خرید پک چین برای کسی که اولین باره که شیائومی میگیره زیاد درست نیست… البته خرید از چین اشتباهه… چون سایتای خرید از دبی خیلی بهتر هستن و با قیمت برابر و گاهاً حتی کمتر 14 روزه از دبی میارن…

mohsenahmadi2694

من از بارثاشاپ redmi k20 pro premium سفارش دادم خیلی واسم ارزون دراومد و رام هم میتونی خودت به گلوبال تغییرش بدی ولی به جز زبان فارسی رام چین از همه لحاظ به نظرم بهتر از گلوبال بوده

smartiz

یعنی پردازنده هایش ضعیف ن؟

Monarch

کارکرد این فایل بسیار ساده است، هنگامی که کاربر یکی از بنچمارک های موجود در لیست (برای نمونه: PCMark) را بر روی گوشی خود اجرا می‌کند، محدودیت‌های مصرف انرژی و احتمالاً دما، موقتاً تغییر می‌کند تا امتیاز بالاتری به دست آید. به این ترتیب امتیاز گوشی در بنچمارک اجرا شده بالاتر از کارایی واقعی است و دیگر نمی‌توانید با مقایسه امتیاز گوشی‌های مختلف، کارایی واقعی آنها را مقایسه کنید.

در لیست تقلب MediaTek، شناسه بنچمارک هایی چون GeekBench ،AnTuTu ،3DBench ،PCMark و بنچمارک محبوب Master Lu در بین چینی‌ها یافت می‌شود. همچنین نتیجه بنچمارک های هوش مصنوعی Master Lu AIBench and the ZTH AI دست‌کاری می‌شود.

این چیت که یک حالت مدیریت مصرف انرژی و کارایی ویژه به نام Sports Mode را فعال می‌کند، باعث می‌شود برخی از تنظیمات چییست چون فرکانس کنترلر حافظه بر روی بالاترین مقدار ممکن قرار بگیرید و Scheduler پردازنده هم با حساسیت بسیار بالایی کار می‌کند تا پردازش‌ها با کمترین تأخیر و با بالاترین فرکانس اجرا شوند. البته وجود مکانیزم های تقویت کننده دیگری نیز مشهود است اما هنوز کارکرد آنها روشن نیست.

در صورتی که سازنده گوشی یا مدیاتک حالت Sports Mode را همیشه فعال بگذارد، مطمئناً به عملکرد سریع‌تر و روان‌تر گوشی کمک می‌کند اما این کار باعث افزایش شدید مصرف باتری، گرمای بیشتر و احتمالاً ناپایداری خواهد شد. پس این چیت تنها در مواقع اجرای بنچمارک های شناخته شده فعال می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود نتایج بنچمارک ها ابداً واقعی نباشند.

Monarch

با به دست آمدن چنین نتیجه حیرت انگیزی، آنها به دنبال یافتن ساز و کار تقلب در گوشی می‌گردند که در نهایت متوجه وجود یک فایل به نام power_whitelist_cfg.xml در مسیر /vendor/etc بسیاری از گوشی‌های مجهز به چیپست های MediaTek می‌شوند

Monarch

این وب سایت در گام بعدی وجود این تقلب را در گوشی‌های مختلف مجهز به چیپست های ساخت مدیاتک بررسی کرده که نتایج شوکه کننده‌ای داشته است. به ادعای Anandtech، این تقلب تقریباً در تمامی گوشی‌های مجهز به چیپست های ساخت مدیاتک یافت می‌شود. البته آنها تمامی این گوشی‌ها را تهیه نکرده‌اند و صرفاً به وجود فایل power_whitelist_cfg.xml در فیرمویر آنها اکتفا کرده‌اند.

جالب‌تر اینکه وجود این فایل در گوشی Sony XA1 تأیید شده که متعلق به سال 2016 میلادی است، پس به نظر می‌رسد این تقلب از مدت‌ها قبل در جریان باشد. البته در برخی گوشی ها هم این فایل وجود داشته اما غیرفعال شده است.

مدیاتک به طور رسمی به این رسوایی واکنش نشان داده است. مدیاتک مدعی شده آنها تقلب نکرده‌اند و این کاری است که کلیه سازندگان چیپست های موبایل انجام می‌دهند. به ادعای مدیاتک کلیه سازندگان تلاش می‌کنند کارایی چیپست خود را در بهترین حالت در بنچمارک ها بازتاب دهند و این تقلب نیست.

مدیاتک به توجیه‌های فنی نیز متوسل شده و بر روی آزادی عمل سازندگان گوشی در فعال یا غیر فعال کردن این چیت دست گذاشته است. با این حال در مجموع مدیاتک پاسخ قانع کننده‌ای نداشته است.

البته مدیاتک از یک جهت درست می‌گوید و در برخی گوشی‌ها یک حالت با عناوینی چون High Performance Mode Prompt یافت می‌شود که فعال کردن آن اختیاری است و باعث افزایش سرعت گوشی می‌شود اما صریحاً افزایش مصرف باتری و گرما به کاربر گوشزد شده است.

در پایان Anandtech نتیجه گیری کرده مدیاتک قادر نیست چیپست های خود را به گونه‌ای بهینه سازی کند که قادر به ارائه همان کارایی حالت فعال بودن چیت باشند و این یک امتیاز منفی برای این کمپانی است.

شاید جالب باشد که بدانید ما هم در استفاده عملی از گوشی ردمی نوت 8 پرو متوجه عملکرد ضعیف تر از انتظار آن شده بودیم. در آن زمان ما متوجه شدیم سرعت گوشی ردمی نوت 8 پرو با چیپست در ظاهر بسیار پرقدرت Mediatek Helio G90T و حافظه داخلی UFS 2.1، در نصب و اجرای برنامه ها اغلب کُندتر از گوشی ارزان قیمت ردمی 7 با چیپست Snapdragon 632 بود. با این حال توجیه دقیقی برای آن نداشتیم.

منیع سایت همسایه شهر سخت افزار 🙂

m.b

بله که در این فایل مثل کاری که هوآوی روی کایرین کرده بود، لیست بنچمارک های معروف رو دادن تا در هنگام باز کردن برنامه هاشون چیپست وارد عملکرد غیرعادی بشه و بنچمارک ها تا 30% افزایش پیدا کنن…
حتی نوت 8 پرو هم در لیست متقلب ها هست که بخاطر پردازنده g90 هست…

m.b

اونوقت چقدر از نوت 8 پرو بالا رفته بودن که مدیاتک آدمه!

Monarch

دقیقا و واقعا در مدت استفاده خودم از تون 8 پرو آنچنان که تعریفش رو میکردن شاخص و بارز نبود ولی خب باز هم به نظرم تو دوره خودش گوشی مناسبی نسبت به قیمتش بود و البته فکر میکنم به همین دلیل شیائومی واسه نوت 9 برگشت به اسنپ

Mahdi

دوران اسنپدراگون تموم شده
#اسنپدراگون_جی.پی.یو_ندار_واقعی
#kirin_gaming
#مدیاتک_قاتل_کوالکام

Mahdi

جی.پی.یو.توربو_ندار واقعی

m.b

Tvkade اینطور موقع ها خوابه… فقط زمان معرفی های شیا اونم فقط دو روز قبل معرفی پیداش میشه بیاد جفنگ ببافه و از همین مدیاتک بالا بره… 😂
بعد میگه بهش نگید ترول… آره نگید، ناراحت میشه… 😅

😁

بوسش کن کمبود محبت داره ترول کده دات ir😝

Amir galaxy

ای وای😂
ارزش داشت سر این چیپست ها همدیگه رو پاره کردین؟!

smartiz

پس دایمنسیتی ها هم خوب نیستن یعنی؟

The Destroyer

متاسفانه نه… اونا هم از همین قائده پیروی میکنن…
حتی هواوی هم با پرفورمنس مود امتیازای بالا میگیره… هرچند اگه حتی ۲۰ هزار هم از نتیجه با پرفورمنسش کم کنیم بازم از 765 اسنپ ۳۰ هزار بالاتره…
در حال حاضر با این رسوایی مدیاتک نتایج چیپ‌های میانرده به این شکل تغییر میکنه:
۱- کایرین ۸۲۰
۲- دایمنسیتی ۱۰۰۰L (اینو نوشتم چون خیلی اختلافش با بقیه زیاد بود و نمیدونم چه قد این حرکتی که مدیاتک انجام داده رو نتیجه اصلی تاثیر گذار هست… اما قطعا دیگه به ۳۳۰ هزار نمیرسه مثلا)
۳- اسنپ ۷۶۵ و اگزینوس ۹۸۰ (با توجه به این که با آپدیت درایور اسنپ ۷۶۵ به بالای ۳۲۵ هزار میرسه یکی گرفتمشون)
۴- دایمنسیتی ۸۰۰
۵- کایرین ۸۱۰
۶- اسنپ 730G و 720G
۷- احتمالا هلیو G90T
8- اسنپ ۷۱۲
۹-هلیو P90
10- اسنپ ۶۷۵
۱۱- اسنپ ۶۶۰ کایرین ۷۱۰ و متعلقاتش و اگزینوس ۹۶۱۰ و ۹۶۱۱
۱۲- اسنپ ۶۶۵ و ۶۶۲
۱۳- هلیو P65
14- دیگه بقیه رو دقیق یادم نیست…

The Destroyer

در خصوص اون بخش اول یه احتمالا اضافه کنم… “احتمالا اونا هم از همین قائده پیروی میکنن”

The Destroyer

با این حساب ای کاش ردمی اون گوشیایی که میخواست با دایمنسیتی ۸۰۰ معرفی کنه برگردونه به همون اسنپ… هرچند ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰L هم دیگه اون قدرتی که تصور میکردیم رو نمیتونن برای کاربر به ارمغان بیارن اما هنوز فک میکنم چیپای خیلی خوبین… اگر رو میانرده‌های ارزون‌قیمت ردمی بیان خیلی خوبه… البته فک کنم خط تولیدشون شروع شده و دیگه نمیشه کاریش کرد…

Atta_h

جالب اینجاست خبری از کاربر finch نیست که تا چند روز پیش از سرو کول مدیاتک بالا میرفت و اسنپ دراگون میکوبید حالا کجایی …این کاربر نمونه بارز یک آدم ظاهر بین متعصبه …هرچیپستی عدد بنچمارکش بالاتر بود براش میشد بهترین پردازنده ولی طفلکی خبر نداشت مدیاتک خدای تقلبه

yasin.kh

😐😐اینم مدیاتک
آدم نشده هنوز😐😐

Finch

عه اینم ک رفت تو جمع تقلب کارا 😐😐😐
این که با تقلب بنچمارک میاره بالا
اسنپ هم که کلا تو میان رده ، خدا زدتش با تقلب هم نمیتونه بیاد بالا
اگزینوس هم ک میگن داغ میکنه
میمونه کایرین 🤤
فعلا آفرین به کایرین

Milad7

سینه چاکان مدیاتک کجان؟؟؟

Milad7

مدیاتک از اول هم پردازنده ی غیر قابل اطمینانی بود! 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)