حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام لو رفت

نوشته

4 سال قبل | 23 دیدگاه | پیام رسان

تلگرام یک پیام رسان ایمن است اما به دلیل کلاینت های غیررسمی که دارد و این کلاینت‌ها بر مبنای متن باز بودن تلگرام ایجاد می شوند، احتمال لو رفتن اطلاعات کاربران از کلاینت های غیر رسمی وجود دارد. طبق جدیدترین گزارش ها اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام لو رفته و دلیل آن استفاده از کلاینت های غیررسمی این پیام رسان محبوب در ایران (بیشتر به دلیل فیلترینگ آن) است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام

 

محققان امنیت کامپیوتری از لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی شامل یوزرنیم و شماره تلفن توسط یک نسخه غیر رسمی تلگرام خبر می‌دهند. یک سخنگوی اپلیکیشن تلگرام هم تایید کرده این اطلاعات مربوط به یک نسخه غیر رسمی از این برنامه است.

این اطلاعات شامل محتوای چت کاربران نیست و با گزارش به شرکت میزبان، این دیتابیس فعلا از روی وب حذف شده است. شب گذشته سایت Comparitech با انتشار مطلبی از لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی روی وب خبر داد.

سایت Comparitech با کمک یک متخصص امنیتی به نام باب دیاچنکو Bob Diachemko روی این دیتابیس کار کرده و متوجه شد که این دیتابیس لو رفته شامل نام کاربری ( یوزرنیم) و شماره تلفن افراد و دیتاهای دیگری است. این دیتا توسط یک گروه به نام « سامانه شکار» منتشر شده و افراد بدون نیاز به پسورد و به راحتی قادر به دسترسی به آن بودند.

چند روز قبل نیز این اطلاعات روی یک هاست قرار گرفته بود اما با گزارش باب دیاچنکو به آن هاست ( شرکت میزبان ) اطلاعات از روی آن حذف شد.

شرکت تلگرام می‌گوید منشا این دیتا از یک نسخه غیر رسمی تلگرام است که روی تلفن کاربران نصب شده است. به نوشته این سایت تلگرام یک اپلیکیشن کد باز است که می‌توان از این طریق نسخه‌های غیر رسمی از روی آن تولید کرد و باتوجه به مسدود بودن تلگرام در ایران مردم به این نسخه‌های غیر رسمی روی می‌آورده‌اند.

یک سخنگوی تلگرام به Comparitech گفت:

«ما می‌توانیم تایید کنیم که این دیتای لو رفته مربوط به یک نسخه غیر رسمی از تلگرام است و متاسفانه علی رغم هشدارها مردم  ایران هنوز از برنامه‌های تایید نشده استفاده می‌کنند. اپلیکیشن تلگرام اوپن سورس هست و افراد خارج از این شرکت قادر هستند که نسخه شبیه به آن را درست کنند به همین دلیل مهم است که کاربران از اپلیکیشن رسمی آن استفاده کنند که از ساختارهای مطمئن ( امنیتی)‌پشتیبانی می‌‌کند.»

در سال ۲۰۱۶ نیز رویتر گزارشی را منتشر کرد که در اتفاقی مشابه اطلاعات ۱۵ میلیون کاربر تلگرام ، آی دی، شماره تلفن و کد تایید آنها توسط هکرهای ایرانی لو رفت.

چرا تلگرام باید اجازه حضور کلاینت‌های غیررسمی را بدهد؟

سوالی که پیش می آید اما این است که اصلا چرا تلگرام باید اجازه حضور کلاینت‌های غیررسمی را بدهد که چنین اتفاقاتی در نتیجه آن رخ بدهد؟

چه نوع دیتایی لو رفته است؟

اطلاعات این دیتابیس لو رفته شامل دیتای ۴۲ میلیون کاربر ایرانی است و شامل :‌

  1. ۱- آی دی اکانت
  2. ۲- یوزرنیم
  3. ۳- شماره تلفن
  4. ۴- هش و کلیدهای امنیتی

یک سخنگوی تلگرام  به سایت Comparitech گفته است که هش و کلیدهای امنیتی در این دیتابیس فقط از داخل اکانت قابل دسترسی است.

نکته بسیار مهم اینجاست که در دیتابیس منتشر شده، در کنار نام، نام کاربری تلگرام و شماره تماس افراد، هش‌ها و کلیدهای دیجیتالی نیز منتشر شده‌اند. اما به گفته‌ی سخنگوی تلگرام، با استفاده از همین داده‌ها نمی‌توان وارد حساب کاربری افراد شد. در واقع، او گفته که این داده‌ها صرفاً در داخل حساب کاربری، قابل کارکرد هستند و کسی که به آن‌ها دسترسی داشته باشد نمی‌تواند از کلید دیجیتالی برای ورود به حساب شخص دیگری استفاده کند.

زمان بندی انتشار دیتای کاربران تلگرام

اطلاعات کاربران تلگرام ۱۱ روز قبل منتشر شده بود. این پایگاه داده به شکل جست وجو قابل دسترس بود. در ۲۱ مارس کارشناسی به نام دیاچنکو این دیتا را کشف کرد و تحقیقات خود را روی آن شروع کرد. در ۲۴ ماه مارس دیاچنکو گزارش تخلفی را به شرکت میزبان این اطلاعات ارسال کرد و در ۲۵ مارس این دیتابیس از روی شرکت میزبان حذف شد.

به نظر می رسد در مدتی که این اطلاعات روی این سرور قرار داشته کسان دیگری هم به آن دسترسی داشته‌اند از جمله سایت Comparitech متوجه شده که این اطلاعات در یک فوروم هکرها منتشر شده است.

 

نظر شما درباره این لو رفتن اطلاعات ۲۴ میلیون کاربر ایرانی تلگرام چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yousef460

حقشونه هر چی میگم تلگرام اصلی نصب کنید باز میرن چرت پرت های ایرانیش نصب میکنن :/

smartiz

واااای 😣

Mahdi

خدا رو شکر ما که تلگرام اصلی داریم
این ۴۲ میلیون هم فکر کنم ۴ میلیون نفر و هر نفر ۱۰ تا اکانت داره😂

baran

میگن اگر کسی که تلگرام اصلی داره با کسی که ورژن غیراصلی داره چت کرده باشه اطلاعات اونم لو رفته🤦🏻‍♀️

kata

چت ها، شماره ها و آیدیت لو میره نه چیز دیگه ای

Mahdi

خیلی بد میشه

bahzadansareyan

ببین اینطوری که فرمودین نیست
اطلاعات پایه اون کسی که تلگرام اصلی داره لو نمیره
ولی خوب چت هایی که باهم داشتن قابل نمایشه به وسیله نفوز به پیچ قربانی تلگرام غیر اصلی یه مثال ساده فرض کنید دوست شما بیاد توگوشستون پیام های شما ودوستتو بخونه سوال وجواب هاتون رو
ولی اطلاعات اصلی اصلا امکان نداره

اما یچیز دیگه این امکان نداره که هکر ها بتونن چت ومحتوای کاربران را پیدا کنن زمانی این چیز صحت داره که خود سرور تلگرام هک بشه

SAWAN

از تلگرام غیر رسمی استفاده نکنید

Monarch

همیشه باید از قدرت حماقت و جهالت انسان ترسید

Alireza1995

از پلاس مسنجر استفاده می کنم

اون برا نسخه های مختلف مثل تلگراف و این جور چیزها است که ملت نصب کردن

بهزادخان

اولا امکانات تلگراف کلی بیشتر از پلاس مسنجر هست ولی چون خارجیه فک میکنی امن تره دوما کانال تلگراف تو خود تلگرام تیک آبی داره
این مشکلات مال اون تلگرام هایی که شب و روز توی کانال ها تبلیغ میشن(اسکل گرام-قرمز گرام-سبزگرام و…)
یا از این متن ها استفاده میکنند:
همین حالا نسخه ی اصلی تلگرام را پاک کنید شرکت گوگل اعلام کرد فقط از نسخه جدید تلگرام طلایی با نام جاسوس گرام استفاده کنید
بدون فیلتر و با سرعت زیاد
گوگل پلی پر از کلاینت تلگرامه ولی شما فقط تلگراف و ایکس و پلاس رو میشناسید اتفاقا اینا به نسب بقیه قابل اعتماد ترن

AAAA_.reza._AAAA

Telegram x هم غیر رسمی حساب میشه؟

خود سازنده تلگرام توسعه ش داده

bahzadansareyan

سلام
این نه اولین مسئله هست ونه اخرین به لطف کاربران ایران نه تنها هکر ها بلکه هر کسی میتونه به اطلاعاتشون نفوز کنه …….اصلا شما خودتون قضاوت کنید کدوم شرکت یا تیم میاد ایت همه وقت بزاره تا تلگرام آزاد بدون فیلتر برا ایرانیا بسازه ؟ خوب دیگه معلومه یه خبری هست اینا دنبال بدست اوردن اطلاعات مردم هستن تلگرام هم کد باز هست هرکسی میتونه روش برنامه بسازه وقالبشو تغیر بده ویه برنامه لا گرافیک متفاوت بسازه
ولی خوب کاربران تنها چیزی که میتونن این هکران را گمراه کنن و با تغیر ایدی وتغیر شماره تلفن حسابشون هست اگه این کارو کنن اصلا هکر ها از کاری که کردن هم پشیمان میشن این کار باعث میشه اون چیزی که تیم شکار بدست اوردن در دیتابیس وبا این چیزی که الان در دیاتبیس قرار میگیره متفاوت باشه و دست نگهدارن البته خوب کسی اطلاع رسانی نمیکنه این ترفندو

bahzadansareyan

خیلی ها ازکاربرا هم در مورد امنیت ارتباطات چیزی نمیدونن وخیلی ها هم که میدون نادیده میگیرن واقعا اگه کاری کنن مسئولین که تلگرام بدون هچ گونه دسترسی فیلتر بشه خیلی خوب و با این روند روزانه خدا شاهد هست چقد کلاهبرداری و ……..در تلگرام پیش میاد واین موظوع از بین بردن تلگرام میشه اونم باید رو dnsوipاصلی سرویس دهنده انجام بگیره ولی موضوع فنی هست ارتباطات باید اقدام کنه

bahzadansareyan

دوستان اصلا موضوع نگران کننده ای نیست داشتن شماره تلفن شما برای یک هکرهیچ جایی ناراحتی نیست درضمن یوزر نیم واطلاعات پروفایل
راکه تغیر میدین و………….
ودر رابطه با برداشتن اطلاعات اصلا امکان نداره چرا چون سرور زخیره اطلاعات کاربری42میلون کاربر تلگرام شوخی نیست تامینش سخته که یه هکر بحواد همه اطلاعات را را منقل کرده باشه در یه سرور خوب اگر همچنان چیزی هم رخ بده مطمئن باشین باگ سرور اصلی تلگرام را یافتن !!!!!!!!!!!!!!!!
دوستان اگه درجریان باشین شبکه اجتماعی هم میهن که فعالیتش غیر فعال شد به دلیل نداشتن سرور ودیتابیس بود نتونستن تامین کنن مشکل مالی داشتن تازه 1میلون کاربرهم نداشت شبکه هم میهن !!!!!!!!!!بعد چطور یه تیم هکر ایران که هالا تهایتش 10نفر باشن میگم ما اطلاعات 40میلون نفر را بدست اوردیم والان تودستمون هست
قابل باور نیست

Amir galaxy

چقد هیجان انگیز!
من سال پیش یکیشونو نصب کردم برای یه روز فقط…

Milad7

هرچقدر میگی جاسوس ایرانی نصب نکن نمیفهمن که نمیفهمن!!!

Milad7

خوشبختانه از روز اول از ت ل گ ر ا م اصلی استفاده کردم و نگران نیستم:)

bahzadansareyan

به امید روزی که همه ایرانیها اگاه باشن
اینم بخیر گذشت خوشبختانه

MohammadFarhaadi

احتمالا کار هکرهای دولتیه جهت بی اعتبار کردن تلگرام!حالا باز از نسخه داخلیش استفاده کنید!!!جالبه که بعضی شرکتا و سازمانا نیروهاشون رو مجبور به استفاده از این نسخه ها یا اپهای ناامن داخلی میکنن.

Aryak1

یعنی دلم میخواد باز بگن امنیت داریم

I love htc

آیا موبو پلاس هم جزو اینا هست؟؟؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)