حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگاهی به آن چه که هواوی بود و آن چه که شد

نوشته

4 سال قبل | 8 دیدگاه | هواوی

هواوی نامی است که شاید تا ۶ سال پیش به صورت پراکنده به گوش شما خورده باشد و آن هم در زمینه تجهیزات مخابراتی. این شرکت البته قدمت بیشتر از این‌ها دارد اما در بازار جهانی چند سالی است که بیشتر شناخته شده است. در این مقاله می خواهیم نگاهی به آن چه که هواوی بود و آن چه که شد، داشته باشیم. با ترنجی همراه باشید.

هواوی یکی از غول‌های تکنولوژی است که دفتر مرکزی آن در شهر شنژن چین قرار دارد. این شرکت بزرگ عمر کمی ندارد و بیشتر از 3 دهه از عمر آن می‌گذارد. رن ژنگفی (Ren Zhengdei)، مدیر سابق ارتش آزادی‌خواه چین در سال ۱۹۸۷ یک شرکت مخابراتی کوچک را در شهر شنژن چین احداث کرد و شرکت هواوی خیلی زود توانست به یک کمپانی موفق در چین و حتی جهان تبدیل شود. شاید هیچکس فکرش را نمی‌کرد که هواوی بتواند در مدت کوتاهی با غول‌های تکنولوژی جهان مانند اپل، سامسونگ و دیگر برندها رقابت کند و حتی آنها را به چالش بکشد.

هواوی با عرضه گوشی‌هایی با قیمت مناسب، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و اکنون این برند با عرضه گوشی های هوشمند قدرتمند در رده‌های مختلف قیمتی، فعالیت در حوزه شبکه 5G و عرضه محصولات دیگری مانند لپ تاپ، تبلت، ساعت هوشمند و دستبند سلامتی، جزو بزرگترین و باارزش‌ترین برندهای جهان به شمار می‌رود.

هواوی از همان ابتدا نیز جایگاه ویژه‌ای در ایران داشته و شرکت مخابرات ایران، بیشتر آنتن‌های BTS تلفن همراه کشور را از این شرکت چینی خریداری کرد. شرکت‌هایی مانند ایرانسل و مبین نت هم مودم‌های اینترنت وایمکس خود را از هواوی خریدند. در جریان رونمایی گوشی هواوی P8 در ایران در آذر 94، اعلام شد که از دی‌ماه 1394 تمامی محصولات هواوی با گارانتی اصلی خود این شرکت در بازار ایران عرضه می‌شوند و دیگر خبری از گارانتی‌های شرکت نخواهد بود.

جایگاه برند هواوی در میان برندهای ارزشمند جهان

جایگاه برند هواوی در میان برندهای ارزشمند جهان

جایگاه برند هواوی در میان برندهای ارزشمند جهان

هواوی خیلی زود توانست وارد بازار ایران شود و گوشی‌های خوش‌قیمت و قدرتمند این برند توانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند و اکنون باید Huawei را یکی از پرفروش‌ترین برندهای بازار ایران دانست. عملکرد موفقیت‌آمیز هواوی در بازار گوشی های هوشمند باعث شده، این شرکت حالا دومین تولیدکننده موبایل در دنیا باشد و عملکرد خوب Huawei در سایر بخش‌ها هم باعث شده به عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای جهان شناخته شود. در ماه ژانویه 2020 میلادی، Brand Finance لیست ارزشمندترین برندهای سال جهان را منتشر کرد که هواوی در این لیست توانست با دو پله ارتقا برای اولین بار در بین 10 برند ارزشمند جهان قرار بگیرد. علاوه بر این، در لیست ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2019 که در نشریه فوربس منتشر شد نیز هواوی به عنوان تنها برند چینی حاضر در لیست، در جایگاه 97 قرار گرفت.

در لیست برترین برندهای Interbrand سال ۲۰۱۹ هم هواوی دوباره تنها برند چینی حاضر بوده و در رتبه هفتاد و چهارم جای گرفت. در مطالعه سالانه 100 برند برتر جهان توسط BrandZ نیز هواوی با 8 درصد افزایش ارزش برند و یک پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه 47 جهان قرار گرفت. این برای چهارمین سال پیاپی بود که هواوی در بین 50 برند برتر حضور داشت. رتبه برند هواوی در لیست برترین برندهای موسسه‌های مختلف طی سال‌های اخیر را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

رتبه برند هواوی در سال های مختلف

رتبه برند هواوی در سال های مختلف

رتبه برند هواوی در سال های مختلف

در سال ۲۰۱۹، هواوی با عرضه 240 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار، میزان عرضه محصولات خود را 16.8 درصد افزایش داد و سهم 17.6 درصدی از بازار را مال خود کرد و بار دیگر در جایگاه دوم بزرگترین تولیدکننده گوشی در جهان قرار گرفت. گزارش‌های منتشر شده از شرکت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد هواوی در سال 2019 بالاتر از اپل و پس از سامسونگ در رتبه دوم برندهای تولیدکننده و پرفروش گوشی های هوشمند قرار گرفته است.

Counterpoint هم گزارش داده است که هواوی در سال 2019 موفق به فروش 238.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سراسر جهان شده و فقط در سه ماهه چهارم سال اخیر، 56 میلیون دستگاه گوشی فروخته است. این در حالی است که طبق گزارش‌ها، مجموع میزان فروش گوشی در بازارهای جهان در سال 2019 میلادی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و با این وجود، هواوی توانسته به رشد خود ادامه دهد.

همچنین با اعلام ریچارد یو، مدیرعامل بخش محصولات تجاری هواوی، فروش گوشی های هوشمند 5G این شرکت از مرز 10 میلیون دستگاه عبور کرده است. Huawei در سالی که گذشت تعداد زیادی گوشی هوشمند مجهز به نسل پنجم شبکه یا 5G را به بازار عرضه کرد و جزو پیشگامان این حوزه محسوب می‌شود. این شرکت حتی یک گوشی انعطاف پذیر با نام میت ایکس 5G و یک محصول خوش‌قیمت با نام Nova 6 5G را به بازار عرضه کرده است.

هواوی در سال 2019 اولین گوشی هوشمند منعطف خود را با نام میت ایکس (Huawei Mate X) روانه بازار کرده بود و چندی پیش نیز نسخه به‌روزرسانی شده آن با نام میت ایکس اس (Huawei Mate XS) را معرفی و عرضه کرد. این محصول نیز توانست رکوردهای جالبی را به خود اختصاص دهد و موجودی آن فقط در عرض چند دقیقه در چین به فروش رسید.

گوشی تاشو هواوی میت ایکس اس (Mate XS) با کایرین ۹۹۰ معرفی شد

محصولات دیگر هواوی نیز از لحاظ فروش موفق بوده‌اند. ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی 2، سه ماه پس از ورود به بازار موفق شد به رکورد فروش 2 میلیون دستگاه برسد. هواوی فری بادز 3 نیز یک ماه پس از ورود به بازار، بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشت. عینک VR هواوی هم در روز اول عرضه به بازار، فروش 10 هزار دستگاهی را ثبت کرد. میزان عرضه تبلت‌های هواوی در سال 2019 میلادی به 14 میلیون دستگاه رسید و از این نظر، هواوی سهم 9.8 درصدی بازار را در اختیار گرفته و در رتبه سوم قرار دارد.

هواوی تا آخر سال 2019 میلادی، 64 هزار و 359 فروشگاه را در سراسر جهان راه‌اندازی کرد. این برند 10 تا 15 درصد درآمد سالیانه خود را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد و در ده سال گذشته 73 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است. Huawei در چند سال اخیر در زمینه شبکه 5G نیز بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب توانسته جزو پیشگامان و موفق‌ترین شرکت‌های این عرصه باشد.

پرفروشترین برند گوشی 5G هواوی است

در سال 2019، درآمد فروش هواوی حدود 850 میلیارد یوآن تخمین زده شد که نسبت به سال قبل از آن تقریبا 18 درصد افزایش داشت. همچنین عرضه جهانی گوشی های پرچمدار سری میت و سری P در سال 2019 از 44 میلیون دستگاه فراتر رفت که نسبت به سال 2018 بیش از 50 درصد رشد داشت. تا دسامبر 2019 نیز کل عرضه و فروش گوشی های سری نوا از 125 میلیون دستگاه بالاتر رفت. هواوی در بخش گجت‌های پوشیدنی ساعت هوشمند و دستبند سلامتی هم در جایگاه سوم جهان قرار دارد. علاوه بر آن، تعداد کاربرهای ثبت نام کرده در اپلیکیشن Huawei Health بیشتر از 100 میلیون نفر شده است.

گزارش سالانه فروش و درآمد هواوی در بازار موبایل های هوشمند از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

جدول فروش و درآمد هواوی در بازار موبایل های هوشمند از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

جدول فروش و درآمد هواوی در بازار موبایل های هوشمند از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

در سال گذشته، تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه شرکت هواوی وضع شد. پس از این اتفاقاتی که برای برند هواوی افتاد، بسیاری از کارشناسان و کاربران تصور می‌کردند که روند رو به رشد Huawei متوقف می‌شود و احتمالا فعالیت این برند محدود به بازار چین خواهد شد. اما هواوی بر خلاف پیش‌بینی‌ها کار کرد و قرارگیری این برند جزو ارزشمندترین برندهای جهان و قرارگیری در رتبه دوم برندهای تولیدکننده گوشی های هوشمند نشان می‌دهد این شرکت چینی به این راحتی‌ها پا پس نمی‌کشد.

نسخه ۴ سرویس موبایل هواوی یا HMS معرفی شد

هواوی با توسعه اکوسیستم مخصوص HMS یا هواوی موبایل سیستم در گوشی های سری میت 30 خود، جایگزینی را برای GMS یا خدمات گوگل معرفی کرده تا پروژه مستقل شدن کامل از شرکت‌های آمریکایی را کلید بزند. اکوسیستم HMS بیش از 170 کشور را در بر گرفته و در مدت کوتاهی بیش از 600 میلیون کاربر هواوی را در اختیار گرفته است. تعداد کاربران فعال ماهانه Huawei AppGallery از آغاز رسمی آن در آوریل 2018 به بیش از 400 میلیون نفر رسیده است.

نظر شما درباره سیر تحول برند هواوی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir galaxy

پیشرفت قابل توجهی داشته 👍

نیما عرفانی

مطلب فوق العاده با ارزشی برای دوست داران متمایل به کسب اطلاعات به روز نسبت به رویکرد هواوی هستش .
تشکر و خسته نباشید و خداقوت نویسنده و مترجم عزیز 👌👍

Armin.Technology

👏👏.

_V_

مطلب جامع و کاملی بود و البته “مسرت بخش”

Ali_t

هواوی همرو زخمی میکرد اگه تحریم نبود 😊

mmk

آشغال بود آشغال ترشده🤣🤣

Milad7

واقعا خود من فکرش را نمیکردم انقدر پیشرفت بکنه

mmk

جووووون خیلی دوستت دارم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)