حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل ۹۸ درصد از بدافزار و جاسوس افزارهای گوگل پلی را حذف کرد

نوشته

4 سال قبل | 2 دیدگاه | گوگل

به گزارش گوگل، آن ها در سال گذشته حدود ۹۸ درصد از اپلیکیشن های اندرویدی مخاطره آمیز و جاسوسی را از سرویس پلی استور خود حذف کرده است. اینکه گوگل ۹۸ درصد از بدافزار و جاسوس افزارهای گوگل پلی را حذف کرده خوب است اما به قولی بزرگی مشکل ما همان ۲ درصدی است که حذف نشده است! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

بدافزار و جاسوس افزارهای گوگل پلی

بدافزار و جاسوس افزارهای گوگل پلی

بدافزار و جاسوس افزارهای گوگل پلی

در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۸ درصد از اپلیکیشن های اندرویدی جاسوسی روی تماس ها و متن های کاربران، از سرویس پلی استور حذف شدند. گوگل می گوید که ۲ درصد برنامه های باقی مانده به دستیابی به تماس ها و داده های SMS احتیاج داشته و بدون آن ها کار نمی کنند.

گوگل پس از صدور یک دستورالعمل در اکتبر سال ۲۰۱۸ برای توسعه دهندگان اندرویدی، از حذف آتی برنامه هایی خبر داد که تاریخچه تماس و SMS را بدون هیچ دلیلی نگه می دارند. این شرکت یک مهلت ۹۰ روزه را برای توسعه دهندگان تعیین کرد تا با سیاست جدید منطبق شوند. گوگل در سال گذشته، تهدید خود را عملی ساخت و ۹۸ درصد از برنامه های مستلزم دستیابی به تماس ها و پیام های کاربران را از فروشگاه انحصاری پلی استور حذف کرد.

برخی اپلیکیشن های متضاد با قوانین گوگل، پس از بروزرسانی توسط توسعه دهندگان خود مجددا وارد پلی استور شده اند. طبق اظهارات گوگل، ۲ درصد برنامه های باقی مانده واقعا نیازمند دستیابی به تماس ها و پیام های کاربران هستند تا وظیفه اصلی خود را انجام دهند. به بیان دیگر ۹۸ درصد برنامه های پاک شده، با هدف سرقت داده های شخصی قصد دستیابی به تماس ها و پیام های کاربر را داشته اند.

علیرغم قوانین جدید گوگل، اپلیکیشن های اندرویدی مخاطره آمیز قانونی متعددی در سرویس پلی استور قرار دارند که نیازمند دستیابی به داده های محرمانه موجود روی گوشی های هوشمند هستند. اخیرا پژوهشی توسط تیم VPN Pro انجام شده که از 24 اپلیکیشن مخرب و جاسوسی چینی، از بازی های مختلف گرفته تا آنتی ویروس های جعلی، پرده برداشته است. ظاهرا گوگل در سال گذشته حدود ۷۹۰ هزار برنامه اندرویدی را پیش از ورود به فروشگاه اینترنتی، مسدود کرده است.

علاوه بر این، گوگل در سال ۲۰۱۹ از نصب ۱.۹ میلیارد بدافزار از پلتفرم های جانبی یا فایل های APK به سرقت رفته، جلوگیری کرده است. تنها در سال گذشته، 1.6 میلیارد ویروس پیش از آلوده سازی گوشی های هوشمند، تشخیص داده شده اند. ظاهرا مکانیزم محافظ گوگل پلی پروتکت در سه سال گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است. این سرویس روزانه بیش از 100 میلیون اپلیکیشن را مورد اسکن قرار می دهد و کاربران را از مشکلات امنیتی بالقوه و اقدام های امنیتی مربوطه آگاه می سازد. البته به نظر می رسد که عملکرد سرویس Protect اخیرا تغییر یافته و هر روز تنها 50 میلیون اپلیکیشن را مورد بررسی امنیتی قرار می دهد.

نظر شما درباره عملکرد گوگل در بحث امنیت اندروید چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

خیلی از این اپ ها ایرانی هستند 😐

Mahdi

خبر مسرت بخشی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)