حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

امریکا مدعی است مدارکی مبنی بر جاسوسی هواوی دارد

نوشته

4 سال قبل | 13 دیدگاه | هواوی

بخشی از آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۲ معتقد بودند که هوآوی تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به حساب می‌آید چون قانونی در چین وجود دارد که این شرکت را به جمع‌آوری اطلاعات یا به تعبیر آنها جاسوسی برای دولت چین وادار می‌کند. حالا می بینیم که امریکا مدعی است مدارکی مبنی بر جاسوسی هواوی دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

جاسوسی هواوی

آپدیت اندروید ۱۱ هواوی و آنر با EMUI 11

قانون‌گذاران آمریکایی این تولیدکننده بزرگ موبایل را به ایجاد درهای پشتی در تلفن‌های هوشمند و تجهیزات شبکه به منظور ارسال اطلاعات به پکن متهم کردند.

طبیعتا هوآوی این ادعاها را تکذیب کرده است. اما امروز وال استریت ژورنال در گزارشی می‌گوید مقامات اطلاعاتی ایالات متحده مجددا بر ادعای قبلی خود مبنی بر وجود درهای پشتی در محصولات هوآوی تاکید دارند.

در این گزارش آمده هوآوی برای بیش از یک دهه از درهای پشتی (راه های جاسوسی) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده کرده و مقامات آمریکایی از این موضوع خبر داشته‌اند اما آن را به صورت محرمانه حفظ کرده‌اند. البته منابع آگاه به ماجرا می‌گویند دولت ایالات متحده پارسال این اطلاعات را با آلمان و بریتانیا در میان گذاشت تا آن‌ها را از همکاری با هوآوی به منظور راه‌اندازی شبکه‌های 5G منصرف کند.

دولت ترامپ مدت‌هاست که درباره استفاده از تجهیزات هوآوی به متحدان خود از جمله فرانسه، استرالیا و ژاپن هشدار داده است. آلمان و بریتانیا به هشدارهای آمریکا بی‌توجه بوده‌اند چون جایگزین مناسبی را برای هوآوی در نظر ندارند. این غول چینی بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه دنیاست و گفته می‌شود که فناوری‌های آن حدود یک تا دو سال از رقبای این شرکت نظیر اریکسون و نوکیا جلوتر است. علاوه بر این، همکاری نزدیک هوآوی با بانک دولتی چین به این شرکت اجازه می‌دهد تا شرایط مالی جذابی را برای مشتریان این کمپانی ارائه کند.

وال استریت ژورنال می‌گوید شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه موظف به فراهم‌سازی روشی برای دسترسی نیروهای اجرایی دولت به داخل شبکه هستند. هر کشوری در این زمینه قوانین مختلفی دارد و کارمندان مجاز اپراتورهای بیسیم نیز امکان دسترسی به این «رابط‌های مداخله قانونی» را دارند. با این حال، مقامات آمریکایی می‌گویند هوآوی موقعیت این رابط‌ها را حتی از مشتریان خود مخفی نگه می‌دارد.

یکی از مقامات آمریکایی در یادداشتی می‌نویسد:

«هوآوی این دسترسی مخفیانه را برای مشتریان وفادار خود یا سازمان‌های امنیت ملی کشور میزبان فاش نمی‌کند.» 

سایر شرکت‌های رقیب توانایی مخفی‌سازی این رابط‌ها را از اپراتورها یا دولت‌های کشور میزبان ندارند. مشاور امنیت ملی آمریکا، رابرت اوبرایان، می‌گوید:

«شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هوآوی به صورت مخفیانه قادر به دستیابی به اطلاعات حساس و خصوصی سیستم‌هاست و آن‌ها را در سراسر جهان می‌فروشد.»

هوآوی در بیانیه‌ای در این خصوص می‌گوید آن‌ها «هرگز کاری انجام نداده و نخواهند داد که امنیت شبکه‌ها و اطلاعات مشتریان آن‌ها را به خطر بیندازد. ما این ادعاهای جدید را به صراحت رد می‌کنیم. اتهامات بی‌پایه و اساس مجددا تکرار می‌شوند بدون این که هیچ مدرک مستدلی برای اثبات آن‌ها ارائه شود.» یکی از مقامات بلندپایه هوآوی هم در رد این ادعاها گفت: «استفاده از رابط‌های مداخله قانونی به شدت توسط قوانین محدود شده و صرفا در دسترس پرسنل مجاز شبکه‌های ارتباطی قرار دارد. هیچ‌یک از کارمندان هوآوی نمی‌توانند بدون کسب مجوز از شبکه‌های ارتباطی به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند.دسترسی به شبکه بدون کسب مجوز از اپراتورها شدیدا نامحتمل است و می‌تواند به سرعت افشا شود.»

هواوی وای ۹ اس

هواوی وای ۹ اس

هوآوی ماه مه سال ۲۰۱۹ به دلیل ترس مقامات آمریکایی از جاسوسی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفت. این اتفاق باعث شد چینی‌ها به زنجیره تامین آمریکا که سالانه ۱۱ میلیارد دلار روی آن هزینه می‌کردند دسترسی نداشته باشند. علاوه بر این، این شرکت دیگر نتوانست از خدمات موبایلی گوگل در تلفن‌های هوشمند خود استفاده کند.

این مسئله شاید در چین موضوع مهمی نباشد، اما روی فروش جهانی محصولات این شرکت تاثیر بسزایی گذاشته است. هوآوی سری میت ۳۰ را بدون خدمات و اپلیکیشن‌های گوگلی عرضه کرد و حالا انتظار می‌رود که سری P40 را هم با HMS یا همان خدمات موبایلی هوآوی روانه بازار کند.

نظر شما درباره این ادعای امریکا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pooria

یعنی من باید اینقد خر باشم که باور کنم امریکا بخاطر امنیت کاربرای دیگر کشور ها اینکارو کرده و درصورتی که خودش از هیچکدوم از وسایلهواوی استفاده نمیکنه

mehrdad_ma

اگر باور کنی بیشترین تعداد اعدام در جهان مال چینه بعد ایران
اگر باور کنی بیشترین تعداد روزنامه نگار زندانی اول برای چینه بعد ترکیه بعد ایران
اگر باور کنی بیشترین تعداد زندانی ساندیسی برای چینه بعد ایران
اگر باور کنی با همین اطلاعات ممکنه جان افرادی به خطر بیفته

قطعاً میشه باور کرد این کشور های ضد سرمایه داری و ضد استکباری از اعضای خانواده خودشون هم جاسوسی می‌کنن چه برسه به بقای حکومتهاشون

ممد بمولا

موز

Aпɢεʟ

خب راست میگه🙁

mehrdad_ma

هیچ سیستمی امن نیست مگر مبتنی بر بلاک چین

حالا اینکه هواوی هم معلوم نیست سهامش برای دولت چینه سهامی عام هست یا خواص جای سوال داره بخصوص از زمانی که کارمندان نظامی یا بازنشسته ارتش چین رو استخدام کرده سوالات زیاده .
اما خود گوگل و اپل و اکثر آپهای امریکایی جاسوسی کردن یا میکنن ولی خب سهامشون متعلق به افراد هست خصوصی هستن کمی اعتماد بهشون آسانتره .

به هر حال آمریکا کشوریه که از همون ابتدا با کمونیست ها جنگیده و جنگش ادامه داره و برعکس حزب کمونیست چین که همه رو خفه کرده به آزادی های فری و اجتماعی اهمیت زیادی میدن .

اگرم آمریکا جاسوسی کرده قطعا بسیار بسیار کمتر از چین کمونیست جاسوسی کرده

Mahdi

امکانش هست ولی فکر نکنم هواوی جاسوس باشه

ARMTIN

آقای عطایی
شیاومی کلی لوازم جانبی با قیمت مناسب برای سری M10 معرفی کرده لطفاً پوشش بدید
https://www.gizmochina.com/2020/02/13/xiaomi-announced-7-new-accessories-for-the-mi-10-series-today-we-take-a-quick-look/

afsoon

مدارک دروغ هست کدوم مدرک .معلوم هست جنگ تجاری هست .امیدوارم گور ترامپ زودتر گم بشه تا اقتصاد جهانی و بازار جهانی شاهد چنین شوک هایی نباشند .

Aпɢεʟ

٫٫گور ترامپ زود تر گم بشه٫٫
فاک🙁🤭
باشه تو گفتی گم شد 🤣

Chalton

وزارت دادگستری آمریکا شرکت هواوی چین را متهم کرد که اطلاعات مربوط به ردیابی معترضین در سال ۸۸ ایران را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده و به «حکومت یاری رسانده» است. هواآی در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرده است,میدونید چرا هوآوی داره خودش رو به آب و آتش میزنه تا در همه کشورها فعالیت داشته باشه،چون سرقت اطلاعات و فروختن اونها به کشورها و سازمان ها هست که پولها خیلی بالایی رد و بدل میشه برای فروختن اطلاعات

Milad7

راجب سال 88 هست

Milad7

فعلا مدرک محکمه پسندی ارائه نشده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)