همواره با گرانشدن قیمت بنزین ذهنها به سمتی می رود که بتوان کمی از زیر این فشار بیرون آمد. البته خودرو هیبریدی به صورت کلی از جنبه کاهش آلایندگی حاصل از احتراق سوخت فسیلی بیشتر مدنظر است. دنا پلاس هیبریدی پروژه جدیدی نیست، تقریبا دو سالی هست که درباره آن شنیده ایم و ددلاین پروژه دنا پلاس هیبریدی سال ۲۰۲۱ است، یعنی حداقل یک الی دو سال آینده، آن هم اگر قرار باشد به موقع ارایه شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم دنا پلاس هیبریدی چه مشخصاتی دارد؟
چند وقتی است که پروژه های مختلفی در زمینه خودروهای پاک، برقی، هیبریدی و… در «ایپکو» (مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو) تعریف شده و امروز نتایج نهایی آن دیده می شود.
به گزارش اسب بخار بر اساس برنامه ریزی های ایپکو و ایران خودرو، باید از سال ۲۰۲۱ تولید محصولات هیبرید در این گروه خودروسازی آغاز شود. آخرین دستاورد ایپکو در زمینه خودروهای پاک، دنا پلاس هیبرید ( دنا پلاس دو نیرو ) بوده که امروز ویژگی های نهایی آن مشخص گردیده است. دنا پلاس هیبرید در اصل خودرویی دوگانه و پلاگین هیبرید است که امکان شارژ باتری های با برق شهری فراهم است.
دنا پلاس هیبریدی در بحث آلایندگی استاندارد یورو ۵ را پشت سر می گذارد. این خودرو به پیشرانه یک لیتری ۴ سیلندر مجهز است که قدرتی حدود ۶۸ تا ۷۱ اسب بخار را تولید می نماید. این پیشرانه بنزینی نقش ژنراتور و تولیدکننده انرژی الکتریکی را برای پیشرانه برقی ایفا می کند و می توان گفت که سبک فنی پلاگین هیبرید میتسوبیشی اوتلندر در آن رعایت شده است.
قوای محرک اصلی دنا پلاس هیبرید توسط یک پیشرانه الکتریکی ۱۲۲ اسب بخار با گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر تامین می شود و این قدرت از طریق جعبه دنده تک حالته به چرخ های جلو منتقل می شود. برخی منابع خبری می گویند که با توجه به دسترسی گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر در دور مایل به صفر، می توان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۹ ثانیه را در این خودرو تجربه کرد.
دنا پلاس هیبرید به باتری های ۱۴ کیلووات ساعتی لیتیومی مجهز است و می توان با شارژ سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ نمود. همچنین شارژ عادی باتری ها از ۰ تا ۱۰۰ درصد حدود ۴ ساعت طول می کشد. با شارژ کامل باتری و بدون نیاز به روشن شدن پیشرانه بنزینی، می توان ۶۷ تا ۷۰ کیلومتر را با نیرو الکتریکی ذخیره شده پیمود. همچنین اگر باک دنا پلاس هیبرید پر باشد و از سویی ظرفیت باتری ها در شرایط ۱۰۰ درصدی قرار بگیرد، این خودرو ملی می تواند تا بیش از ۹۰۰ کیلومتر را بدون توقف طی نماید.
مصرف سوخت میانگین دنا پلاس هیبرید با توجه به سه شرایط استفاده (تمام الکتریکی-نیروی الکتریکی ذخیره شده توسط برق شهری و فعالیت پیشرانه بنزینی به صورت ترکیبی- فعالیت پیشرانه بنزینی به صورت دائم بدون در نظر گیری شارژ باتری ها با برق شهری) عددی در بازه ۰ و ۱٫۶ و ۳٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود. این خودرو می توان حداکثر سرعت نزدیک به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را در نمونه محدود شده تجربه کند.
با توجه به سبک باتری های انتخاب شده برای دنا پلاس هیبرید، می توان عمر مفید ۱۲ سال را برای سامانه ذخیره نیرو این خودروی ملی اعلام نمود. همچنین نیروی ترمزگیری و شتاب منفی در دنا پلاس هیبرید به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در باتری ها ذخیره می شود.
با توجه به ویژگی های فنی دنا پلاس هیبرید، این خودرو در نمونه تجاری سازی شده به فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… مجهز خواهد بود. پیش بینی ها بر این است که دنا پلاس هیبرید حدود ۳۰ تا ۴۵ درصد نسبت به نمونه بنزینی ساده دنده ای گرانتر باشد و بدیهی است که باید دولت و نهادهای مربوطه، تسهیلاتی را برای خرید این خودرو به مشتریان اعطا نمایند.
نظر شما چیست؟ فکر می کنید دنا پلاس هیبریدی چه زمانی به بازار خواهد رسید؟
آقای عطایی
۱-
رندر رسمی s20 اولترا منتشر شد
https://m.ithome.com/html/469495.htm
۲- تصاویری واقعی از P40 پرو منتشر شده
https://m.ithome.com/html/469627.htm
سلام ممنونم
احتمالاً صفر تا صد کیلومترش دو سال طول بکشه
بیاید وحید تتو کارش حرف نداره،،،شما خودت حرفی نداری؟….
_______________
دکتر تو یه پروژه ایرانی بگو که ی گندی توش نزده باشن! اینم احتمالا پول باباشونو میگیرن
______________
پ.ن۱: بابت اینکه متن تبلیغات استوریای افسونو اینجا نوشتم عذرخواهی نمیکنم
پ.ن۲: بله درست دیدی، پول باباشون
متاسفانه یه کلمه هم نفهمیدم
#اورانوس
الان با کمی تامل متوجه شدم
#این
سلطان شاتون 🤭
احتمالا طراحی این هم ۲۰۰۰ میلیارد خرج بر میداره
چقدر این ایران خوردرو به فکر ماست!
جالب نیست
ایران خودرو و سایپا همچنان مقاومت در برابر فهمیدن
حتما میخان بگن ۲۵۰ ملیون 😂ولی در کل خوبه
از امریکا میخوام دوتا نقطه حیاتی ایران را که ایرانخودرو و سایپا باشند را بزنه
قیمت؟!
خدا تومن !
خخخ این دیگه چیه
ای اف سون هیبریدی مگه زور داره که راه بره =))