حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افزایش تعرفه واردات موبایل برای حمایت از تولید داخل

نوشته

4 سال قبل | 18 دیدگاه | اخبار داخلی

مدت زیادی است که قرار است تولید موبایل، حداقل در بخش موبایل های ساده یا فیچرفون رونق پیدا کند. در همین راستا امروز می شنویم که افزایش تعرفه واردات موبایل برای حمایت از تولید داخل در دست بررسی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

افزایش تعرفه واردات موبایل برای حمایت از تولید داخل

اینترنت موبایل

رضا قربانی با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید داخلی گوشی موبایل در کشور چند گزینه روی میز دولت قرار دارد، گفت: «یکی از گزینه ها این است که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گیرد تا اپراتورها با تولیدکنندگان داخلی، طرح باندلینگ را اجرایی کنند. به این معنی که اپراتور همراه با فروش سیم کارت، گوشی ایرانی را به صورت اقساطی به خریدار بفروشد و کمک هزینه خرید گوشی روی قبض مشترک محاسبه شود.

وی با بیان اینکه این سناریو در راستای کمک به تولید گوشی مطرح شده اما کارشناسان آن را یک مسکن مقطعی می دانند، افزود:

«در این زمینه دولت هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.»

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل با اشاره به اینکه این سناریو برای سال ۹۹ مدنظر دولت قرار دارد، گفت: «گزینه دیگری که از سوی دولت مطرح شده این است که در تعرفه واردات گوشی موبایل در جهت حمایت از تولید، بازنگری شود. به معنای دیگر با توجه به قیمت و ارزش گوشی، برای آن، تعرفه پلکانی درنظر گرفته شود.»

قربانی افزود: «سناریوی سومی که از سوی دولت مطرح شده این است که جلوی ثبت سفارش گوشی های غیر هوشمند که حدود ۲۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند، گرفته شود. به این معنی با توقف ورود این گوشی ها به بازار و یا فاصله زیاد تعرفه آنها، تولید داخلی گوشی های غیر هوشمند رونق بگیرد.»

وی گفت: «این ها گزینه های روی میز دولت برای حمایت از تولید داخلی گوشی موبایل هستند که از سوی وزارت ارتباطات و وزارت صنعت در دست بررسی است. چرا که در شرایط فعلی، تولید گوشی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.»

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان گوشی موبایل گفت: «حتی واردکنندگان موبایل نیز با تولید گوشی در کشور در صورتی که به ایجاد اشتغال و ورود دانش فنی بیانجامد، موافق هستند. اما در شرایط فعلی، نحوه سیاست‌گذاری دولت در تولید، دارای مشکلاتی است چرا که بسیاری کارخانه تولیدی در کشور وجود دارد اما غیرفعال هستند.»

کاربران اینترنت ایران

قربانی با بیان اینکه باید تعاریف جدیدی برای تولید گوشی ایرانی به وجود آید و در فاز نخست می توان به مونتاژ قطعاتی که تحریم نیستیم، فکر کرد، در مورد اجرای طرح رجیستری گوشی به عنوان یکی از طرح های موفق در کشور که به نفع بازار موبایل و مصرف کنندگان بوده است، گفت:

«قیمت گوشی موبایل قبل و بعد از رجیستری برای آنکه به دست مصرف کننده برسد تفاوتی نداشته است و از سوی دیگر رجیستری باعث شد تا مردم کالای با گارانتی بخرند و هم اکنون ۹۹ درصد بازار گوشی موبایل، قانونی است.»

عضو کمیته راهبری رجیستری گوشی موبایل از دیگر مزایای طرح رجیستری را واردات استاندارد گوشی های موبایل عنوان کرد و افزود: «به دلیل مشخص شدن حجم واردات رسمی، گوشی هایی که وارد کشور می شوند از مسیر رگولاتوری از نظر استاندارد نمونه برداری شده و گوشی که به دست مصرف کننده می رسد، از این نظر ضمانت دارد.»

به گفته وی، در طرح رجیستری، مسافر واقعی که با خود گوشی به کشور می آورد کوچکترین ضرری نکرده است. پرداخت واردات گوشی موبایل نیز بر مبنای ارز واقعی صورت می گیرد و قیمت گوشی حتی به واسطه اعمال رجیستری، ارزان تر نیز شده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این طرح پاسخگو باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
jilibilina

چی از جون ما میخواین آخه؟ چرا نمیتونید یه روز بدون اینکه دست تو جیب مردم کنید بشینید سر جاتون؟ واردات دارو و کالاهای ضروری مردم بخاطر فساد و رانت دست یه عده افتاده که نون تو خون ملت میزنن، حالا باور کنیم این طرح‌های مسخره افزایش تعرفه و گمرکی و هر کوفت دیگه که اسمشه برای حمایت از تولید داخلیه؟ اصلا کدوم تولید داخل؟ شما یه ناخن‌گیر نمیتونید تولید کنید، اونوقت گوشی؟ ولمون کنید بابا …

pooria

برید گورتون گم کنید پس قیمت قبر بابا من بود بالا رفت نه گوشی موبایل!

online_wireless

خدا لعنتتون کنه و ریشتون رو بکنه تا ملت یه نفس راحتی از دست شما مسولین دزد، ریاکار و نفرت انگیز بکشن

pooria

چالتون میتونی یه شباهت بین صندوق صدقات و محصولات سامسونگ پیدا کنی

Rebwar

واسه نسل کشی ایرانیان ارابه مرگ(پراید) درست کردین، حالا مردم که دارن اعتراض میکنن جاسوس افزار ومیخاید قالب کنید حرومیهای دزد بیگانه برید به درک😠

Chalton

این مملکت عوض میشه به زودی،از داخل خودشون هم میخوان یه کاری کنن رژیم عوض بشه.

smartiz

ی روز میرسه که دیگه تصمیم گیرنده نخواهید بود

عـــلـــۍ

اون روز میرسه ولی مطمعن باش تا اون زمان ما همه مردیم …
😔

afsoon

صد رحمت به یزید صد رحمت به شمر.اینا دیگه کی هستن دیگه تعرفه از این بالا تر؟ گوشی هزار دلاری ۳ ملیون گوشی چهارصد دلاری ۷۰۰ هزار تومن گوشی دویست دلاری ۳۰۰ هزار تومن .من یکی ۱۱۰۰ دست میگیرم جی ال ایکس دست نمیگیرم .بی شرف ها کدوم تولید کننده داخلی ؟ یه مشت گوشی دیجی پرو و بقیه برند های ناشناخته چینی رو سفارش میدید آرم جی ال ایکس هم براتون میزنه اونوقت میگید تولید ملی؟ میخایید سرطان خودرو سازی رو دوباره بسازید در مورد تلفن همراه؟ از امشب روزی صد تا ایمیل به گوگل میزنم تا تحریم کنه جی ال ایکس رو .

عـــلـــۍ

یزید که آدم خوبی بود..

Amir galaxy

پیش به سوی بدبختی و فراتر از آن !!!!

silver30

مرگ بر تفکر گوسفندی.امیدوارم بدتر ازنا سر مردم بیاد.برید پای صندوق.برید راهپیمایی علیه دشمن خیالی.ملت توهم زده پر ادعا

pedy6990

چیز خورده می‌خواد باز گرون کنه باهاش کسری بودجه و اختلاس و رانت‌شونو تامین کنه.

Dr.Nazer

#مرگ_بر_دیکتاتور

Mr_asterky

الان توی صدا سیمای میلی اعلام کرد بودجه 99 484 هزار میلیارد تومان هست که به دلار حدوداً 38 میلیارد دلار
بقیش کجا خرج میشه… خدا می دونه
و اینکه این کشور با اینهمه میادین فسیلی و معادن طلاو مس و غیره و البته اجاره دادن خلیج فارس و دریای خزر فقط 38 میلیارد خرج مردم و مملکت می کند.

Hajtaylorderden

فک کردن با این کار مردم میرن جی ال ایکس میگیرن

Milad7

فقط به فکر جیب خودشون هستن…

Milad7

میخوان خرید گوشی خارجی هم برای مردم مثل ماشین خارجی آرزو بشه 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)