حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سمند هیبریدی و ال ۹۰ هیبریدی چرا تولید نشدند؟

نوشته

4 سال قبل | 15 دیدگاه | اخبار داخلی، خودرو

یک سناریو تکراری است. زمانی که بنزین گران می شود و به صورت سهمیه بندی در دسترس است همه به فکر خودرو گازسوز و خودرو هیبریدی می افتند یا می خواهند مصرف بنزین را کاهش دهند. اینکه چرا در کشور تولید خودروی هیبریدی نداریم هم می تواند سوال خوبی باشد! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم سمند هیبریدی و ال ۹۰ هیبریدی چرا تولید نشدند؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از تعارض سیاست های بنزینی با تولید و واردات خودروهای پرمصرف در کشور، انتقاد کرد. تمایل به تولید خودروهای هیبریدی به رغم وجود توانمندی ها دیده نمی شود، از تولید نمونه یک سمند هیبریدی پنج سال قبل خبر داد که البته هیچ گاه به خط تولید نرسید! به گفته وی، در شرایطی هم اینک سوبسید بنزین اهمیت پیدا کرده که می توان با یک خودروی هیبریدی نظیر هوندا کمری، یک بار مسیر تهران – مشهد را با تنها مصرف ۲۳ لیتر سوخت، رفت و برگشت.

با وجود تعارض سیاست سهمیه بندی با سیاست های تولید و واردات خودرو باید گفت وقتی قیمت بنزین را به بهانه مصرف زیاد و پرداخت یارانه افزایش می‌دهیم، آیا جایگزینی برای آن معرفی کردیم که مردم به سمت آن نرفتند؟ وقتی در 10 سال اخیر 10 میلیون خودرو تولید کردیم که به غیر از پراید، تمام آن ها مصرفی فراتر از استانداردهای جهانی 20 سال پیش و نه حال حاضر دنیا را دارند و مردم مجبور می‌شوند که خودرو‌هایی با مصرف بالا بخرند؛ چرا مردم را سرزنش می‌کنیم که بنزین زیاد مصرف می‌کنند؟ دادفر ادامه داد: از 85 میلیون لیتری که روزانه در کشور بنزین مصرف می‌شود، 95 درصد آن برای تولیدات ایران خودرو و سایپاست و سهم خودروهای وارداتی تنها 5 درصد است.

نمونه سمند هیبریدی که هیچ گاه به تولید انبوه نرسید

ال ۹۰

ال ۹۰

ما در زمینه تولید خودروی هیبریدی در داخل کشور هیچ فعالیتی نکردیم و هر کسی که چنین ادعایی می‌کند بنده صراحتا می‌گویم که دروغ می‌گوید. ما می‌توانیم این خودروها را در داخل تولید کنیم اما رفتارها نشان داده که نمی‌خواهیم چنین اتفاقی در داخل کشور صورت بگیرد. دبیر واردکنندگان خودرو افزود:

پنج سال پیش موتور هیبریدی از استرالیا به ایران آمد و حتی روی خودروی سمند نصب شد اما پس از آن مسکوت ماند. همچنین چهار طرح کلان در سازمان گسترش برای تولید خودروی هیبریدی با 44 میلیارد ریال اعتبار و باز پرداخت 46 میلیارد ریال مطرح و در سال 90 این پروژه آغاز و در تاریخ 21 اردیبهشت سال 91 با پرداخت 12 میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شد. مطابق این تفاهم‌نامه مقرر شد سه مدل خودروی هیبریدی در ایران خودرو و ال 90 هیبریدی در پارس خودرو تولید شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: اولین خودروی هیبریدی سال 94 وارد کشور شد و اکنون دو هزار خودروی هیبریدی در داخل کشور تردد دارند و مشکلی به لحاظ دانش فنی و آشنایی مکانیک‌ها با آن وجود ندارد. دولت باید در این حوزه پا روی علایق شخصی خود بگذارد و اجازه دهد هر فرد ایرانی که تمایل دارد بتواند خودروی هیبریدی وارد کند و مجوز آن را انحصاری به هیچ شرکت یا نمایندگی ندهد.

نظر شما چیست؟ باید تولید خودرو هیبریدی در کشور قوت بگیرد یا حداقل واردات آن تسهیل شود؟

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Only

برا من فعلا نت مخابرات وصل شده😕
خراسان جنوبی

etemadian

سلام
کدوم شهر هستید شما ؟؟؟
کاملا مثل قبله ؟؟؟

Milad7

الان نت ثابت 95 درصد ایران وصل شده!

mehrdad_ma

میتونن پهباد بسازن به حوثی ها بدن باهاش به عربستان حمله کنن .

در ضمن اینها یه نفرو به عنوان سفیر یمن تو تهران قبول کردن که تمام قوانین بین‌المللی رو زیر پا گذاشتن بعد برای اسراییلی که زمین خریده و پولشو داده واق واق میکنن

taha 007

اسراییل فقط 1 دردصد فلسطین رو خرید بود ولی الان 80 درصد فلسطین رو اشغال کرده

hamid reza

به چپم ایشالا ورشکسته بشن

persian64

نت های وب منم وصل شد،اینستا بالا اومد

afsoon

اگر بنا بر ساخت خودرو داخلی باشه که ایران‌خودرو و سایپا تا ابد اشغال تولید می‌کنند و امیدی به تکنولوژی روز دنیا نیست .بخوای قطعات از خارج وارد کنی هم قیمت ماشین گرون میشه و مردم نمیتونن بخرن .بخوای ماشین هیبرید و برقی وارد کنی بازم مردم نمیتونن بخرن .در هر صورت تا وقتی اقتصاد خراب هست تا وقتی پول بی ارزش هست هشتاد درصد مردم توان خرید ماشین چهار پنج هزار دلاری هم ندارن چه برسه به خودرو های بیست سی هزار دلاری برقی .کارخونه ساخت قاطر و الاغ بسازن 😂بابا جمع کنید این پست ها رو .هزینه ساخت ماشین های زرهی ارتش و سپاه دو سه ملیارد تومن هست .موتور روسی و گیربکس ژاپن و کامپیوتر ژاپنی دارد .کدوم آخه صنعت ماشین سازی .کدوم اقتصاد .با حدالقل حقوق جامعه ۱۴۰ دلاری میشه مردم ماشین خوب سوار بشن؟ صد و چهل دلار حقوق یه ایرانی به سیر کردن شکم خانواده اش هم نمی‌رسه .گمرک صفر بشه هم بی فایده هست .ایران کشور آرزوها هست واسه بیست درصد جمعیت .هشتاد. درصد جمعیت کشور نابودی ارزوهاست

سردار

حتی کارگرای امارات (پاکستانی ،فیلیپینی،اندونزیایی،هندی) هم بنز s کلاس سوار میشن اونوقت ما؟؟؟!

cozmos

حرف رایگان نزن
کل تولیدات بنز در سال ۲ میلیونه
و یعنی کلا در دنیا کمتر از ۱۰ میلیون نفر وجود دارن میتونن بنز بخرند
تازه کل محصولات بنز از ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار هست
همه مثل شما پولدار نیستن

Mr_asterky

و اگانس که زیر پای نیرو انتظامی هست

online_wireless

برای اینکه منفعت مالی یه عده به خطر میوفتاد.

mehrdad_ma

واضحه
برای اینکه نمیتونن

android 10

حالا خوبه تولید نکردن وگرنه اینبار به جای اتش سوزی با برق گرفتگی می مردیم…

Milad7

سمن همون پژوی لش هست 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)