حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خروج اطلاعات تاکسی های اینترنتی می تواند برای امنیت ملی مخاطره آمیز باشد

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی، خودرو

قابل درک است که بحث باقی ماندن اطلاعات شهروندان و داده‌های کلان روزمره آنها یکی از مسائل مهمی است که در همه کشورهای دنیا به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. یکی از این بحث‌ها به تازگی در مورد تاکسی‌های اینترنتی به راه افتاده و مسئولین کشور به دنبال این مورد هستند که اطمینان داده شود داده‌های شهروندان از کشور خارج نمی‌شود. خروج اطلاعات تاکسی های اینترنتی می تواند برای امنیت ملی مخاطره آمیز باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

تاکسی های اینترنتی

تاکسی اینترنتی

تاکسی اینترنتی

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل که طی روزهای گذشته در برنامه تهران ۲۰ شبکه ۵ سیما حاضر شده بود در قسمتی از صحبت‌های خود و پس از سوال مجری برنامه در خصوص تهدید بودن داده‌های جمع‌آوری شده شهروندان توسط برنامه‌هایی که به صورت عمومی استفاده می‌شوند به نکات مهمی اشاره کرده است.

در این گفتگو سردار جلالی به این موضوع تأکید می‌کند که اگر داده‌های نرم‌افزاری که منبع آن در خارج از کشور است و در داخل کشور مشغول ارائه خدمات است به هر دلیلی به خارج از مرزها ارسال و ذخیره شود، مطمئناً یک تهدید برای کشور است و باید با آن برخورد شود.

در بخشی از این گفتگو مجری برنامه از سردار جلالی در مورد سرمایه‌گذاران این نرم‌افزارها از نیز سوال می‌کند که رئیس سازمان پدافند غیر عامل نیز با تأکید بر تهدید بودن این دست از برنامه‌ها می‌گوید:

در برنامه‌هایی که خدمات مبتنی بر شبکه را به صورت مشاغل دیجیتال ارائه می‌کنند، زمانی که داده‌های تولید شده ناشی از فعالیت آنها باید در داخل از کشور ذخیره شود و اگر شاهد خروج آنها به دلیل اینکه سرمایه‌گذار خارجی است و یا هر دلیل دیگری در پشت آن باشد، یک تهدید است.

زمانی که اطلاعات خارج شود، اینکه کشورهای دیگر حتی امکان دسترسی و استفاده از آنها برای آسیب رساندن به کشور ما را داشته باشند، خود این امر مخاطره آمیز است.

راهکار نهایی رئیس سازمان پدافند غیر عامل توسعه شبکه ملی اطلاعات است تا بتوان با سرعت و دقت بیشتری داده‌ها را در کشور ذخیره کرد. در واقع دلیلی وجود ندارد تا اطلاعات کاربران ایرانی از کشور خارج شود و به همین دلیل باید با اتخاذ سیاست‌هایی دقیق و پیگیرانه از خروج اطلاعات کاربران از کشور جلوگیری شود.

یک امر معمول و استاندارد جهانی این است که هر دولتی برای اجازه دادن به ادامه فعالیت یک شرکت خارجی (و یا حتی داخلی) آن را ملزم به ذخیره داده‌ها در داخل کشور می‌کند. نمونه‌هایی مانند این را برای شرکت‌های بزرگ چند ملیتی مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون و … پیش از این دیده‌ایم و سازمان پدافند غیر عامل نیز با امکان مخاطره‌آمیز بودن ارسال داده‌ها به کشور، خواستار ذخیره آنها در سرورهای فعال در داخل کشور است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که تاکسی های اینترنتی می توانند مخاطره آمیز باشند؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali_DJ

هن؟؟؟ چطور؟!

Milad7

درسته اینم حرفیه 🙂

MohammadFarhaadi

یکی از راههاش اینه که کلا فیلتر کنید و با درشکه و اسب مردم تردد کنن!برای
اذیت نشدن خانواده هاشون هم میتونن با مازراتی تردد کنن یا مثل یه بنده خدایی ت.پسی و اس.نپ رو نزارن فعالیت کنن تو شهرشون وای شیشتا پسرش رو میفرسته آمریکا و انگلیس که اونا مشکل تردد نداشته باشن!پول خرجی هم در حد بوندس لیگا!!! از مالیات مردم عزیزه!!!اگر هم کم و کثری اومد تعرفه ها میره بالا!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)