حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وجود ۴۲ آگهی افزار در گوگل پلی خبرساز شد

نوشته

4 سال قبل | 23 دیدگاه | مطالب ترنجی

در ماه های گذشته، این چندمین بار است که شاهد درج شدن این تیتر در خبرگزاری های مرتبط با فناوری هستیم. ظاهرا این بار ۴۲ اپ حاوی آگهی افزار (Adware) در فروشگاه مجازی گوگل شناسایی شده اند که در مجموع حدود ۸ میلیون بار در طول یک سال گذشته دانلود شده اند! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

آگهی افزار در گوگل پلی

آگهی افزار در گوگل پلی

آگهی افزار در گوگل پلی

ESET که یکی از معتبرترین موسسات ایمنی سایبری است، این آگهی افزار را شناسایی و اشاره کرده که با وجود حذف همه برنامه های حاوی بدافزار از گوگل پلی، این برنامه ها هنوز هم در فروشگاه های اپ شخص ثالث در دسترس هستند.

در حالی که بسیاری از برنامه های اندرویدی به صورت قانونی اقدام به نمایش تبلیغات می کنند، تبلیغاتی که توسط آگهی افزارها نمایش داده می شود، می توانند مخرب باشند. به عنوان مثال این بدافزارها اقدام به نمایش تبلیغات جعلی با نیت کلاهبرداری از کاربران نموده یا اطلاعات شخصی آنان را جمع آوری می کند. همچنین آگهی افزارها می توانند باعث تخلیه سریع شارژ باتری شده و از این جهت نیز آزار دهنده باشند.

در مورد اخیر نیز آگهی افزار در فواصل زمانی کاملاً تصادفی، اقدام به نمایش تبلیغات تمام صفحه در گوشی کرده و پی بردن به این مسئله را که کدام اپلیکیشن مسئولیت این تبلیغات را بر عهده دارد، برای کاربر بسیار مشکل می کند.

این بدافزار جدید همچنین اقدام به جمع آوری برخی داده ها از گوشی کاربر می کند که می تواند شامل مواردی از این دست باشد: نوع دستگاه مورد استفاده، نسخه سیستم عامل، زبان، تعداد برنامه های نصب شده، فضای ذخیره سازی موجود، وضعیت باتری، وضعیت روت شدن یا نشدن دستگاه، فعال بودن یا نبودن حالت توسعه دهنده و اینکه آیا اپلیکیشن فیسبوک و پیام رسان فیسبوک نصب شده است یا نه.

برنامه های حاوی این بدافزار توانستند ماه ها در فروشگاه پلی استور باقی بمانند، چرا که ابزار تبلیغاتی مزاحم به گونه ای طراحی شده بود که فعالیت خود را به شکلی انجام دهد که شانس بیشتری برای دور زدن سیستم های امنیتی گوگل داشته باشد.

بر اساس تحقیقات گسترده ای که توسط ESET انجام و نتایج آن در بلاگ رسمی شرکت منتشر شده، بدافزار مذکور توسط یک دانشجوی کالج در ویتنام طراحی شده است. به گفته شرکت امنیت سایبری، این شخص در ابتدا کار خود را با توسعه برنامه های قانونی شروع کرد، اما بعداً این آگهی افزار را برای افزایش درآمد خود وارد برنامه هایش کرد.

آگهی افزار در گوگل پلی

آگهی افزار در گوگل پلی

ESET در این باره گفته:

تکنیک های مختلف خفا و انعطاف پذیری که در این ابزار تبلیغاتی مزاحم اعمال شده، نشان می دهد که طراح آن کاملاً از ماهیت مخرب برنامه خود آگاه بوده و به همین علت سعی در مخفی نگه داشتن آن داشته است.

در این بین، محبوب ترین برنامه ای که حاوی بدافزار بوده، Video Downloader Master است که قبل از حذف از فروشگاه گوگل پلی توانسته بود به آمار 5 میلیون دانلود دست پیدا کند! در تصویر زیر می توانید لیست برنامه هایی را که ESET به گوگل گزارش داده مشاهده کنید:

در صورتی که برنامه های فوق را در گوشی یا تبلت اندرویدی خود دارید، توصیه می کنیم بلافاصله آن ها را حذف کنید. جالب اینکه به گفته ESET برخی از این برنامه ها در فروشگاه اپ استور اپل هم ارائه شده اند که البته هیچ بدافزاری در آن ها یافت نشده است.

کشف اخیر ESET دوباره زنگ هشدار را برای بسیاری از ما به صدا درآورده که هنگام انتخاب و دانلود اپلیکیشن ها باید دقت زیادی به خرج دهیم. اگر برنامه ای جدید است یا آشنایی کافی با آن ندارید، بهتر است قبل از دانلود و استفاده از آن، کمی از وقت خود را صرف تحقیق و بررسی کرده، در مورد توسعه دهنده آن اطلاعاتی به دست آورد و نقدهای انجام شده را نیز مطالعه کنید.

آگهی افزار در گوگل پلی

آگهی افزار در گوگل پلی

برنامه های مخرب همواره برای فروشگاه پلی استور یک مسئله جدی بوده است. اگرچه گوگل اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که برای مقابله با این مشکل دائماً در تلاش است تا فناوری های تشخیص بدافزار و سیستم های یادگیری ماشینی خود را بهبود ببخشد و در عین حال از نیروهای انسانی متخصص نیز در این زمینه استفاده می کند، اما همچنان هر از گاهی خبر از شناسایی بدافزار در برنامه های این فروشگاه به گوش می رسد.

گوگل در ادامه تلاش های خود، روزانه 50 میلیارد برنامه را توسط پلتفرم امنیتی Google Play Protect در دستگاه های کاربران اسکن می کند تا از امنیت نرم افزارهای نصب شده اطمینان حاصل کند. همچنین بد نیست بدانید در سال 2017، گوگل 700 هزار برنامه مخرب را از فروشگاه پلی استور حذف کرد و 100 هزار توسعه دهنده را هم در لیست سیاه خود قرار داد.

نظر شما چیست؟ از این ۴۲ برنامه شما چیزی دانلود کرده اید؟

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

https://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_note_10_mi_note_10_pro_certifications_coming_soon-news-39824.php
جناب عطایی mi note 10 و mi note 10 pro هر دو تاییدیه گرفتن و تا چند هفته آتی معرفی میشند…

m.b

رفقا زده به سرم mi 8 بگیرم…🤷‍♂️🤔
mi 9t برام سنگین و بزرگه…

Dr.Nazer

دیگه به‌نظرتون من برم خودمو پرت کنم پایین؟!

Dr. DIM

نه خواهش میکنم منو از خودت محروم نکن 😭😭😭📿

Amin

جدی که نمیگی من خبر از قیمت mi 8 ندارم ولی الان کم کم باید 3 تومن پول بدی که با همون 3 تومن گوشیای بهتری میتونی بگیری اگه گوشی سبک میخوای یه گوشی جدیدتر بگیر حداقل

m.b

چی مثلاً؟
Mi 9t یا mi 9se یا mi 9 lite؟ همشون دوربینشون به پای mi 8 نمیرسه…
به جز اس ای بقیه وزن بیشتری دارن…
پردازنده‌ش هم از همشون بهتره…
منم با ناچ کنار میام…

Amin

اگه اولویتت دوربین و پردازنده و ایناس که دیگه حرفی نمیمونه mi8 بهتره من صرفا به خاطر جدیدتر بودن بقیه گوشیا گفتم بگیری در ضمن وزن 10 20 گرم اضافه فکر نمیکنم زیاد مشکل ساز بشه وزنشون به خوبی توی کل دستگاه پخش شده مگه خودت حساسیت به خرج بدی به هر حال هر طور خودت راحتی

m.b

شیائومی تا 1.5 سال دیگه پشتیبانیش میکنه بعدشم که کاستوم فراوانه…
شایدم فروختم…
پاسپورتم اعتبارش داره تموم میشه وگرنه صبر میکردم برای گوشی های جدید…

_V_

فقط پاسپورت مشکله؟

m.b

نه خودمم دیگه میخوام گوشیمو عوض کنم…

android 10

.b
منم به سرم زده می 9 اس ای بگیرم چون واقعا خیلی سنگین و بزرگه می 9 تی

m.b

والا من دستم دیگه خیلی کوچیکه برای همین مجبورم… البته mi 8 هم بزرگه اما دیگه چاره‌ای نیست و لااقل سنگین نیست برام…

android 10

منم دستم کوچیکه mi 9 se هم تا 3 سال دیگه نیاز هامو برطرف میکنه دیگه از پابجی سنگین تر بازی نمیکنم

android 10

mi 8 هم اگه جی کم بریزی دوربینش خدا میشه

m.b

می 8 پرچمداره…
تو روز جیکم بریزی برعکس کیفیت پایین میاد…
تو شب ولی ماجرا فرق داره…

android 10

میدونم پرچمداره و نمونه عکس های تو روزشو دیدم فوق العادست ولی تو شم جیکم هر دوربینیو زمین تا اسمون تغییر میده

m.b

آره گفتم که تو شب نیاز داری فقط…
اما تو میانرده ها تو روز هم جیکم یکم تاثیر داره…

Dr.Nazer

آقا یکی بگه من چه نسخه‌ای از گوگل کمرا رو رو گوشیم نصب کنم هرچی سرچ کردم و نسخه‌های مختلف نصب کردم بازم مشکل داشتن :-/

android 10

@دکتر ناظر
دکتر جون فک نکنم واسه اگزینوس جیکم گیر بیاد

Dr.Nazer

تونستم نسخه ۶.۱شو با Night Sight نصب کنم… یه فایل configuration بود که اون و فایل برنامه رو تو یه فولدر کپی کردم و برنامه اجرا شد…

Milad7

😐 😐

Milad7

کی مشکل داره هی دیس میده؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)