حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افزایش قیمت گوشی به دلیل افزایش هزینه رجیستری گوشی مسافری

نوشته

4 سال قبل | 12 دیدگاه | اخبار داخلی

دیروز بود که در ترنجی خواندیم  شرایط رجیستری گوشی مسافری تغییر کرد و شاهد حذف معافیت و محاسبه عوارض با قیمت دلار روز بودیم. این تصمیم در پی حواشی و مشکلاتی اتخاذ شده است که در هفته و روزهای اخیر، گریبان گیر واردات گوشی‌های مسافری شده است. موج جدید افزایش قیمت گوشی‌های موبایل، در یک قدمی این بازار قرار گرفت. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

افزایش قیمت گوشی

بازار موبایل جهانی

بازار موبایل

قوانین امکان رجیستر گوشی‌های مسافری، به صورت شفاف در گذشته اعلام شده بود. هر مسافر می‌تواند با استفاده از کد ملی و مشخصات شخصی خود، تنها یک گوشی موبایل را از کشورهای دیگر وارد ایران کرده و به صورت قانونی مورد استفاده قرار دهد. در خرداد ماه سال جاری نیز امکان رجیستر گوشی‌هایی که به صورت غیر مسافری وارد کشور شده بودند نیز در راستای حمایت از طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا استارت خورد.

چندی پیش، خبر غیر فعال شدن ۳۰ هزار گوشی موبایل، به دلیل تخلف در ثبت سامانه رجیستری، انتقادهای بسیاری را در پی داشت. برخی از وارد کنندگان و البته سودجویان، با سوءاستفاده از معافیت واردات گوشی‌های موبایل به صورت مسافری، اقدام به ورود هزاران گوشی موبایل به صورت غیر قانونی کرده و در این راستا از مشخصات و کد ملی مسافرانی استفاده کرده بودند که حتی در برخی موارد، از رجیستر یک گوشی به نام خود بی خبر بودند.

متأسفانه به دلیل سوءاستفاده از این طرح، معضلات بسیاری در سر راه آن قرار گرفته و پس از خبر غیر فعال کردن نزدیک به 30 هزار گوشی موبایل، اینک این داستان وارد فاز جدیدی شده است. سخنان تازه وزیر صنعت، آقای «رضا رحمانی» مهر تأییدی بر افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در روزهای آینده خواهد بود.

آقای رحمانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران پس از اشاره به حذف طرح معافیت 80 دلاری واردات گوشی‌های موبایل به صورت مسافری گفت:

مادامی که تولیدات داخلی برای مصرف کافی نباشد، نباید تعرفه‌ها را افزایش دهیم. وی در ادامه گفت: تولید گوشی‌های موبایل داخلی به حدی نیست که بتوان تأثیر آن را به وضوح مشاهده کرد؛ با این وجود سیاست ما بر اساس حمایت از تولیدات داخلی، با امکان رسیدن به حد کفایت است.

بازار موبایل هند چارک دوم سال ۲۰۱۹

بازار موبایل

با این وجود تولید موبایل داخلی به نسبت مصرف آن، رقمی بسیار جزئی است. آقای رحمانی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری در این زمینه حمایت می‌کنیم ادامه داد:

در سال گذشته نزدیک به 200 هزار گوشی موبایل در کشور تولید شده و چنین فعالیت‌های مستلزم سرمایه گذاری‌های سنگین است. این در حالی است که از سویی شاهد پیشرفت سریع تکنولوژی هستیم.

از سوی دیگر، به گفته فروشندگان موبایل، با وضع قوانین جدید، عوارض گوشی‌های موبایل افزایش یافته و به عنوان مثال عوارض واردات یک گوشی پرچمدار مانند آیفون ۱۱ پرو مکس به حدود ۳ میلیون تومان خواهد رسید. عوارض گمرک یک گوشی موبایل که تا پیش از این ۱۴۵ هزار تومان بوده است، به رقم ۶۰۰ هزار تومان خواهد رسید!

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این تصمیم کارشناسانه است؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MohsenHiradian

حداقل از وازلین استفاده کنید خبر فیلتر گوگل پلی جاش هنوز درد میکنه تف تو شر…تون مثل زالو دارید همه خون ملتو میکشید تا بودجه خودتون دراد یا خیلی زالو صفت هستید (البته به زالو توهین نشه) یا انقد کودن و ناقص عقلید که دارید این کارارو میکنید توجیح دیگه ای ندارد

jilibilina

سناریو افزایش اینگونه شروع، و به پایان رسید:
از دیروز ظهر هزینه ریجستری بیش از ۵برابر در سامانه گمرک اعمال شد.
چند ساعت بعد یعنی غروب این افزایش ۵برابری به بیش از ۳برابر کاهش یافت
همه گفتند خداروشکر، ارزون شد
پایان ماموریت …
.
و اینگونه همه از افزایش بیش از سه برابری هزینه ریجستری خوشحال و راضی شدند و “خداروشکر”گویان به سمت بازار روانه گردیدند جهت خرید گوشی جدید …

silver30

تولید داخلی؟؟؟؟ناموسن ازین شوخیا نکنید.فلسفه تسلط بر ملتی گوسفند همین گرسنه نگه داشتن انهاست.

Naranj

جای اینکه برن مالیات از ارگانها بگیرن هی از جیب مردم برمیدارن

Milad7

دوستان لطفاً در این مواقع اوضاع را تحلیل کنید… از اول هم نقشه تحمیل هزینه ی ۲ و نیم برابری گمرک بود….
میدونید چرا؟!
از قبل و با برنامه‌ی قبلی ۳۷ هزارتا گوشی رو مسدود کردند و دقیقاً همزمان با موج جدید افزایش قیمت گمرک؛ گوشی های مسدود شده رو آزاد کردن که حواس ملت رو پرت کنن این از قدم اول واسه کمرنگ شدن ماجرا، این هنوز پایان ماجرا نبود و پلن دوم برای رسیدن به هدفشون و راضی کردن ملت از نرخ های جدید این بود که ظهر امروز هزینه ی رجیستری گوشی ها را تا پنج برابر افزایش دادن و الان آروم آروم رسوندنش به ۲ و نیم برابر 😊
حالا همه از شرایط راضی شدن و انگار نه انگار اتفاقی افتاده😐

Milad7

من قصد خرید پرو مکس داشتم 2 روز پیش 16700 بود ، الان 18500 قیمت میدن 😐

online_wireless

خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه

MohammadFarhaadi

… تو … خو.ا.ه.ر و م.ا.د.ر باعث و بانیش.خودتون جای خالی رو پر کنید!!!

Dr.Nazer

دیگه نه میشه موند، نه میشه رفت..!

afsoon

چی زدی جناب ؟تولید داخلی ؟ دویست هزار گوشی ؟ خخخخخ .شبیه جک هست‌.امیدوارم گوگل تحریم کنه جی ال ایکس رو تا شاهد رشد این سرطان نباشیم

Milad7

ی خبر تایید نشده هست که ممکنه بعد اربعین قیمت ها یه قدار کمی اصلاح بخوره!

FarshadT

اگر میتونید سیم کارت رو داخل گوشی جدیدی که میخرید نندازید و رجیستری نکنید مهلتی وجود نداره تا سیم کارت نذارید، من خودم از گوشی قدیمیم استفاده میکنم چون نمیخوام حقوق یک ماهمو بدم بره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)