هفته پیش بود که در ترنجی خواندیم سایپا کوییک با موتور برلیانس به آفریقای جنوبی می رود. امروز اما خبر از احتمال تغییر در طراحی کوییک برای انجام شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا فیس لیفت کوییک سایپا با نام مورزا پریم ۸ در افریقای جنوبی تولید می شود؟
مورِزا اُتو (Mureza Auto) یک شرکت خودروساز فعال در آفریقای جنوبی است که می خواهد تولید و مونتاژ محصولات سایپا از جمله کوییک را در آن کشور آغاز کند. به گفته مدیران مورزا، کوییک با تغییرات ظاهری و فنی با نام پریم ۸ (Prim 8) وارد بازار آفریقا می شود.
در روزهای گذشته رسانه های خودرویی ایرانی و آفریقای جنوبی نیز به همکاری گروه خودروسازی سایپا و شرکت مورزا اتو پرداخته اند. اما با توجه به تازه وارد بودن محصولات سایپا در بازار آفریقا، اطلاعات جامع تری در رسانه های آن منطقه یافت می شود. برای همین با توجه به منابع خبری آفریقای جنوبی و همچنین اطلاعات رسمی شرکت مورزا می خواهیم ببنیم که کوییک آفریقایی چه ویژگی هایی دارد؟
احتمال تغییرات ظاهری برای سایپا کوییک
مدیران مورزا اتو اعلام کرده اند که کوییک با نام پریم ۸ به بازار آفریقای جنوبی می آید و قرار است تا به روش CKD و SKD تولید شود. این شرکت برنامه داخلی سازی ۴۰ درصدی محصولات سایپا را در دستور کار خود قرار داده و گویا قرار است تا برخی جزییات ظاهری کوییک نیز برای بازار آن کشور تغییر کند. منابع خبری آفریقایی می گویند که مورزا پریم ۸ از نظر ظاهری کمی متفاوت با سایپا کوییک است و با ظاهری فیس لیفت نسبت به نمونه ایرانی وارد بازار منطقه آفریقا می شود. تغییرات جزئی در سپرها، جلو پنجره و گرافیک چراغ ها از نکاتی است که بزودی در فیس لیفت سایپا کوییک دیده خواهد شد.
مشخصات فنی پریم ۸ مشابه سایپا کوییک است
گویا انتشار یک اشتباه خبری در اعلام قدرت پیشرانه ۱٫۵ لیتری پریم ۸ باعث شده تا برخی احتمال نصب پیشرانه ۱٫۵ لیتر برلیانس را برای کوییک بازار آفریقا بدهند. این برداشت اشتباه از آن جایی شروع شد که تعدادی از رسانه های آفریقایی به جای اعلام عدد ۸۷ اسب بخار، این مقدار را ۸۷ کیلووات اعلام کردند. اما حال مشخص شده که پیشرانه M15 شرکت مگا موتور بر روی مورزا پریم ۸ نصب می شود و به این ترتیب تفاوتی با کوییک ایرانی نخواهد داشت.
مورزا پریم ۸ نیز به پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ مجهز است که ۸۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۲۶ تا ۱۲۸ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه قرار است که مانند سایپا کوییک، به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT ساخت کمپانی پانچ به چرخ های جلو برسد. البته که به خاطر آغاز تحریم های آمریکا علیه خودروسازی ایران، امکان ارسال جعبه دنده های اتوماتیک پانچ به کارخانه سایپا از بین رفت. اما آن طور که مشخص است، با توجه به عدم تحریم بودن آفریقای جنوبی در حوزه خودروسازی، کمپانی پانچ بلژیک می توانند جعبه دنده CVT مورد نظر را برای شرکت مورزا اتو تامین کند.
رسانه های آفریقای جنوبی با استناد به وبسایت رسمی سایپا و برخی رسانه های ایرانی اعلام کرده اند که پریم ۸ با امکاناتی نظیر ۴ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری به بازار آن کشور عرضه می شود. اما می توان پیش بینی کرد که به خاطر عدم تجاری سازی این امکانات توسط سایپا احتمال عرضه پریم ۸ با چنین ویژگی هایی در آینده نزدیک بعید است. زیرا ۴ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری برای کوییک، از جمله پروژه های سایپا بود که تا به امروز به مرحله تجاری سازی نرسیده و تنها سایپا اطلاعات آن را منتشر نموده است.
اما با توجه به برخی منابع خبری همچنان به خاطر عدم تحریم آفریقای جنوبی، در شرایط فعلی امکان عرضه پریم ۸ با امکانات کامل کوییک اتوماتیک فراهم است. به عبارت ساده امکاناتی که مشکلات تحریم باعث حذفشان از روی کوییک شد، می تواند در بازار آفریقای جنوبی بر روی مورزا پریم ۸ نصب شود.
پس به احتمال زیاد این هاچ بک کراس اقتصادی در بازار آفریقا با چنین ویژگی هایی عرضه خواهد شد:
دو کیسه هوا
ترمز ABS و EBD
فرمان کمکی برقی
سیستم تهویه الکتریکی دستی
چراغ روشنایی روز
کروز کنترل و محدود کننده سرعت
بلوتوث
کامپیوتر سفر
شیشه ها و آینه های برقی
استارت دکمه ای
دوربین و سنسور پارک عقب
نمایشگر لمسی
رهیاب ماهواره ای
و…
هنوز قیمت رسمی مورزا پریم ۸ توسط شرکت آفریقای جنوبی اعلام نشده و تنها مدیران آن محدوده قیمتی را به رسانه های آن کشور اعلام نموده اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده نمونه اتوماتیک و فول آپشن پریم ۸ یا همان سایپا کوییک اتوماتیک، با قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار رند (ZAR با نماد R) به فروش خواهد رسید. پس می توان نتیجه گرفت که با توجه به مبدل ارزهای جهانی، مورزا پریم ۸ در بازه ۱۲ تا ۱۳ هزار و ۳۳۴ دلار به فروش خواهد رسید.
کمپانی مورزا اتو برنامه دارد تا بعد از آغاز تولید پریم ۸، سایر محصولات گروه X200 و X100 سایپا را در بازار آفریقای جنوبی تولید نماید. نظر شما درباره فیس لیفت کوییک سایپا یا همان مورزا پریم ۸ چیست؟
خدا رو شکر سایپا داره نسل آفریقایی ها رو منقرض میکنه و باید ازش تشکر کرد از حجم نابودی لایه اوزون میکاهد😂😂
این دانش آموزایی که چند وقت پیش تظاهرات کرده بودن بخاطر گازهای گلخانه بهتره همه برن تو مرکز تحقیق و توسعه سایپا یه حرکت دسته جمعی بزنن یه خودرو طراحی کنند بعد تولیدش رو بسپارن دست سایپا و بووووومممم جمعیت جهان رو با کمک هم نصف میکنن
آقایون بمب خبری ترول سایپا هم پیدا شد
حالم به هم خورد چیه این شکل سوسکه
🙁