دو هفته پیش بود که در ترنجی دو گزینه جایگزین پراید با قیمت ۶۰۰۰ دلار را دیدیم. به احتمال زیاد در روزهای گذشته این خبر را شنیده اید که تیراژ تولید «پراید» کاهش پیدا کرده است و با آغاز سال ۱۳۹۹دیگر این خودروی پرفروش در «سایپا» تولید نخواهد شد. اما آیا قرار است پراید جایگاهش را به خودرویی دیگر بدهد؟ چانگان بنی جایگزین پراید خواهد بود؟ در ادامه برای آشنایی با چانگان بنی با ترنجی همراه باشید.
این مسئله همیشه میان کارشناسان صنعت خودرو مطرح بوده و خروج پراید از خط تولید سایپا، موافقان و مخالفان زیادی داشته است. موافقان با خروج پراید معتقدند این خودروی اقتصادی دیگر نمی تواند با استانداردهای روز هماهنگ شود و عمر مفید آن سال های سال است که برای تولید تمام شده است.
مخالفان با خروج پراید نیز می گویند با این که این خودرو در کف استانداردهای کنونی قرار دارد و با اجباری شدن استانداردهای جدید با مشکل مواجه می شود، اما می توان دوباره پراید را با استانداردهای جدید هماهنگ کرد و همچنان این خودرو را به عنوان ارزان ترین خودروی بازار ایران در اختیار مشتریان گذاشت. اما آن چه میان نظرهای موافقان و مخالفان مشترک بود، نیافتن جایگزینی برای پراید با قیمت مشابه و یا در بازه رقابتی آن است.
در تمام این سال ها که حرف از توقف تولید پراید بود و موافقان و مخالفان نظرها و دلایل خود را در رسانه ها منتشر می کردند، شرکت سایپا تحقیقات و بازارسنجی هایی را برای آوردن خودرویی به عنوان جایگزین پراید شروع کرده بود که تا پیش از آغاز تحریم های آمریکا ادامه داشت. یکی از خودروهایی که برای جایگزینی با پراید به سایپا آمد و بررسی های مختلفی بر روی آن انجام شد، «چانگان بنی» بود. بنی یا بِن بِن، دومین نسل از هاچ بک های کوچک شهری چانگان به حساب می آید که در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۱۳ رونمایی شد و با مدل ۲۰۱۴ راهی بازارهای هدف گردید.
اکنون در دومین متن از سلسله گزارش های «جایگزین های پراید» به سراغ چانگان بنی رفته ایم و می خواهیم ببینیم اگر شرایط تولیدش در کشور وجود داشت، آیا می توانست جایگزین مناسبی برای پراید باشد؟
با نگاهی به ویژگی های فنی بنی، می توان گفت پراید را هیچ گونه نمی توان با این خودروی چینی مقایسه کرد. حضور پیشرانه ۱٫۴ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۱ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر در بنی، باعث شده این هاچ بک شهری چانگان قدرت حرکتی بالایی داشته باشد. آلایندگی کم تر، کیفیت بالاتر، مصرف سوخت کم تر، فن آوری به روزتر و قدرت بیش تر، از برتری های پیشرانه چانگان بنی نسبت به ویژگی های فنی پراید است.
به عبارت ساده چانگان بنی با کمی حجم موتور بیش تر نسبت به پراید و داشتن ۸ سوپاپ بیش تر از آن، حدود ۳۰ اسب بخار و ۲۸ نیوتن متر توان بیش تری را نسبت به فرزند قدیمی سایپا تولید می کند و در عین حال مصرف سوخت کم تری از پراید دارد. این خودرو در بازار جهانی با جعبه دنده های دستی و نیمه اتوماتیک عرضه می شود. اما سایپا فرایند تحقیق و بررسی برای چانگان بنی را در نمونه ۵ دنده دستی پیش می برد و پیش از تحریم ها، حضور این خودروی چانگان در ایران قطعی شده بود.
چانگان بنی بیش از ۱۰۰ کیلوگرم از پراید سنگین تر و ۱ تن و ۲۰ کیلوگرم وزن دارد. این خودرو با داشتن ظاهری کوچک، می تواند فضای بار و سرنشین بیش تری را نسبت به پراید هاچ بک (سایپا ۱۱۱) در اختیار مصرف کنندگان بگذارد. بنی ۶٫۵ سانتی متر فاصله محوری بیش تری از پراید دارد و به همین دلیل، فضای پای بیش تری در این خودروی چینی نسبت به پراید یافت می شود.
همان طور که می دانید، شرکت در تست های تصادف مؤسسه های سنجش ایمنی برای هیچ خودروسازی اجباری نیست و تنها حضور در این تست ها برای دریافت مشاوره های مهندسی ایمنی و یا استفاده های تبلیغاتی است. وقتی می گوییم مؤسسه ایمنی، منظورمان مراکزی چون یورو انکپ، سی انکپ، گلوبال انکپ و… است که فارغ از بحث استانداردهای اجباری، برخی تست های ایمنی را به صورت خاص تر برگزار می کنند. وگرنه دریافت حداقل استانداردهای ایمنی و تصادف برای هر محصول خودروسازی اجباری است و در صورت عدم دریافت این استانداردهای جاده ای، اجازه تردد نیز به خودرو داده نمی شود.
بنابراین مهندسان چانگان می گویند که بنی (بن بن نسل دوم) به دلیل دریافت مجوز عرضه در بازارهای مختلف، استانداردهای گوناگون را دریافت کرده است. اما لزومی بر آن نبوده تا سطح ایمنی این خودرو در مراکزی چون سی انکپ و گلوبال انکپ بررسی شود. آن چه مدیران چانگان می گویند، نسل قبلی بنی توانسته بود با امکانات ایمنی اجباری در دوره خود، ۳ ستاره ایمنی سی انکپ و گلوبال انکپ را دریافت کند و بنی جدید نیز، دارای ایمنی بیش تری در بخش سازه و سامانه های امنیتی است و دریافت ۴ ستاره ایمنی در نمونه دارای امکانات ایمنی اجباری دور از ذهن نیست. البته این مسئله هیچ گاه به صورت عملی اثبات نشده و نمی توان نتیجه این صحبت های رسانه ای را به صورت مستند از مراکز معتبر سنجش ایمنی به دست آورد.
با این حال منابع آگاه از شرکت سایپا این نکته را عنوان می کنند که اصول سازه چانگان بنی و نوع تقسیم نیرو در برابر ضربه در اتاق خودرو، باعث شده این هاچ بک شهری چینی ایمنی به مراتب بیش تری را نسبت به پراید X100 در تصادف ها داشته باشد. استفاده از اصول «سازه قفسی» در چانگان بنی نشان می دهد که مهندسی به روزتری در آن نسبت به پروژه X100 سایپا دیده می شود.
اما نکته قابل توجه این است که چانگان این امکان را به سفارش دهندگان و شرکای تجاری خود می دهد تا بنی را بدون امکاناتی مانند دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD خریداری کنند. البته با اجباری شدن یک کیسه هوا در اکثر بازارها و لزوم نصب حداقل دو کیسه هوا در خودروهای سواری بازارهایی چون ایران، بدون شک در صورت عرضه چانگان بنی باید این هاچ بک شهری را با دو کیسه هوا و ترمزهای ABS و EBD در کشور می دیدیم. چانگان بنی با دو کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل، آن نمونه ای است که مهندسان چانگان آن را به عنوان نمونه دارای استانداردهای اجباری برای دریافت ۴ ستاره ایمنی از سی انکپ معرفی می کنند.
در کل می توان نتیجه گرفت اگر چانگان بنی به عنوان یک هاچ بک شهری به جای پروژه X100 یا همان پراید سایپا به خط تولید می رفت، مشتریان ایرانی می توانستند سطح ایمنی بهتر و قابل اعتمادتری را در بنی شاهد باشند.
شما در چانگان بنی می توانید امکانات مختلفی را تجربه کنید. در اصل این امکان برای شما وجود دارد که هاچ بک شهری چانگان را با قیمتی در بازه ۶ هزار و ۵۴۰ دلار تا ۱۰ هزار و ۸۶۰ دلار خریداری کنید. البته در بازارهای هدف چانگان، نمونه های کم تر از ۹ هزار دلار این خودرو فروش بهتری دارند و اکثر افراد به سراغ نسخه های گران قیمت این خودرو نمی روند. اما بر اساس اصول جهانی، چانگان بنی با توجه به بازه قیمتی اش در رده خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت قرار می گیرد.
شما می توانید بر روی چانگان بنی امکانات زیر را سفارش گذاری کنید:
سایپا در سال های گذشته و پیش از آغاز تحریم های آمریکا نمونه های مختلفی از چانگان بنی را به ایران آورد و قصد داشت این خودروی کوچک را با داخلی سازی بالا در کشور تولید کند. پس از بررسی های مختلف، این نتیجه در تیم تحقیقاتی سایپا حاصل شد که به دلیل عدم استقبال از جعبه دنده های AMT، حضور نمونه دستی چانگان بنی می تواند موفقیت های بیش تری را برای این خودروی اقتصادی داشته باشد.
بنابراین آن طور که برخی منابع می گویند، قرار بود چانگان بنی ۵ دنده دستی با دو کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل، فرمان کمکی برقی، کامپیوتر سفر، نمایشگر لمسی، ره یاب ماهواره ای، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی الکتریکی، شیشه ها و آینه های برقی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و چراغ روشنایی روز به خط تولید این شرکت در ایران بیاید.
همچنین می شد توقع داشت که با آغاز تولید چانگان بنی با داخلی سازی فراتر از ۶۰ درصد در کشور، این خودرو با احتساب هزینه هایی چون بیمه، مالیات، عوارض، تعرفه CKD و… با قیمت جهانی نزدیک به ۷ هزار دلار در بازار عرضه شود. در صورتی که داخلی سازی چانگان بنی با سطحی کم تر آغاز می شد، باید توقع بهایی فراتر از ۷ هزار و ۷۰۰ دلار را برای این خودرو در ایران می داشتیم.
نتیجه گیری
چانگان بنی در جایگاه یک خودروی شهری کوچک گزینه ای مناسب و قابل قبول است. اگر بحث عرضه این خودرو به صورت مستقل بود، بی شک بنی رقیب اصلی محصولاتی چون ام وی ام ۱۱۰S می شد و با توجه به برتری های فنی به راحتی در این رقابت پیروز می شد. همچنین برای افرادی که امکان خرید هیوندای i10 را به عنوان یک خودروی شهری کوچک نداشتند، چانگان بنی می توانست از گزینه های به صرفه باشد.
در حال حاضر سایپا پراید هاچ بک را با قیمت کارخانه ای ۳۹ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان به مشتریان ثبت نامی تحویل می دهد و دلالان این خودرو را با بهای نزدیک به ۴۸ میلیون تومان در بازار برای فروش می گذارند. اگر قرار بود چانگان بنی با داخلی سازی بالا در کشور تولید شود، پذیرش آن به عنوان جایگزین پراید امکان پذیر نبود زیرا قیمت مصوب این خودرو در بازه ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان قرار می گرفت و اختلاف ۳۰ میلیون تومانی آن با قیمت پراید، هیچ منطقی برای استفاده از لفظ جایگزینی نمی گذاشت.
اما اگر همچنان شرایط اقتصادی سال ۱۳۹۶ بر کشور حاکم بود، می شد چانگان بنی را در جایگاه جایگزین پراید در سایپا باور کرد زیرا در آن دوره که قیمت دلار کم تر از ۴ هزار تومان بود و خودروسازان ارز دولتی را برای تولید محصولات دریافت می کردند، امکان آن وجود داشت تا چانگان بنی تولید داخل قیمتی کم تر از ۲۶ میلیون تومان را در سایپا با تیراژ فراتر از ۵۰ هزار دستگاه در سال داشته باشد. در آن زمان اختلاف قیمت پراید هاچ بک و چانگان بنی دنده ای کم تر از ۶ میلیون تومان می شد و با وجود اختلاف قیمت حدود ۳۰ درصدی، امکان پرداخت این مابه التفاوت برای بسیاری از مشتریان آسان تر و قابل قبول تر بود. به عبارت ساده با در نظر گرفتن حداقل حقوق مصوب سال ۱۳۹۶، یک مشتری می توانست در عرض ۴ ماه، مابه التفاوت قیمت میان پراید و چانگان بنی را بپردازد.
اما در شرایط کنونی، اگر چانگان بنی با داخلی سازی بالا هم به سایپا بیاید و به نحوی قیمتی حدود ۶۰ میلیون تومان را به خود اختصاص دهد، با حداقل حقوق مصوب کنونی بیش از ۱۱ ماه طول می کشد تا این اختلاف قیمت میان پراید و بنی برای یک فرد عادی جامعه قابل تأمین باشد.
نظر شما درباره جایگزین احتمالی پراید یعنی چانگان بنی چیست؟
ایران و ایرانی دزد باشه اینو جایگزین پراید کنه؟رنو تندر قرار بود جایگزین شه ۱۰۰تومنپولشه من ۲۲سالمه ۲۲سال دیگههممیبینم پراید تولید میشه
اگه تحریم نمی شدیم انتخاب های بهتری هم وجود داشت.دیگه چه لزومی به محصول چینی بود?
دیگه اینکه مگه ما برجام را بطور کامل رعایت نمی کنیم پس چرا باید تحریم بشیم بعبارت دیگه حالا که با این شدت تحریم هستیم دیگه چرا برجام را رعایت کنیم? لااقل بمب هسته ای بسازیم که عراق و افغانستان و لیبی نشیم و ی اهرم فشار دستمون باشه?
آخر هم اینکه این همه نوشتین که تهش بگین این خودرو تولید نمی شه?
بهتره بگید رقیب پژو پارس .پراید سه هزار دلار هست این حدالقل شش هزار و پانصد دلار .هر جوری حساب کنیم میشه نود ملیون .اما به طور کلی نظر مثبتی دارم طراحی زیبا و تکنولوژی خوبی داره
سوسکه