کمپانی تویوتا، به مناسب نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ برنامه دارد تا نسخه فیس لیفت و ارتقای یافته پریوس را به عنوان یکی از سوژه های جذاب در غرفه خود قرار دهد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا با تویوتا پریوس ۲۰۱۹ جدید مجهز به سیستم AWD-e آشنا شوید.
در تویوتا پریوس جدید، طراحی بخش جلو و عقب تا حدی تغییر کرده و نمادهای به روزتری در این خودروی هیبریدی استفاده شده است. طرح جدید رینگ ها، سپرهای جدید، چراغ روشنایی روز، چراغ جلو و عقب بازطراحی شده باعث گردیده تا پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان نیز دوباره با لباسی خاص برای بازار ۲۰۲۰ حاضر شود.
در بخش کابین این امکان برای مشتریان فراهم شده تا در بخش میانی داشبورد، تنظیمات سیستم تهویه و مالتی مدیا را در یک نمایشگر عمودی ۱۱٫۶ اینچی داشته باشند. البته که همچنان مشتریان می توانند، تویوتا پریوس ۲۰۱۹ را با نمایشگر ۶٫۱ اینچی و پنل سیستم تهویه کلیددار سفارش دهند.
اما اصلی ترین ارتقا پیش آمده در تویوتا پریوس ۲۰۱۹، استفاده از سامانه AWD-e در آن است. پریوس به عنوان یک خودروی هیبریدی که پیش از این تنها قدرتش را به چرخ های جلو منتقل می کرد، حال با اضافه شدن یک موتور برقی در محور عقب، می تواند همزمان توانش را میان چهار چرخ توزیع نماید. انتقال قدرت به محور جلو و عقب به صورت ۴۰:۶۰ انجام می شود و همین مسئله باعث شده تا پایداری پریوس نیز نسبت به نسخه های قبلی ارتقای چشمگیری را داشته باشد.
در رسانه های اروپایی و آمریکایی، بارها تست های پریوس فیس لیفت در مسیرهای برفی و یا لغرنده برگزار شده است و در جایگاه یک خودرو هیبریدی نه چندان گران قیمت، تویوتا توانسته تا سدان (ناچ بک) دو دیفرانسیل قابل قبولی را به بازار جهانی عرضه کند.
در تویوتا پریوس ۲۰۱۹، همچنان پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۲ZR-FXE دیده می شود که با چرخه ادکینسون می تواند ۱۲۱ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید کند. این خودرو هیبریدی می تواند نیروی پیشرانه بنزینی را از راه جعبه دنده E-CVT به چرخ های جلو و یا باتری ها منتقل کند و به این ترتیب، نیروی لازم برای موتور برقی عقب هم در باتری ها ذخیره می شود.
جعبه دنده E-CVT تویوتا پریوس همان جعبه دنده پیوسته و یا CVT است که قابلیت انتقال توان الکتریکی را به چرخ ها و باتری ها دارد. همچنین در شرایطی که پریوس شتاب منفی را تجربه کند، این جعبه دنده نیروی حاصل را به جریان الکتریکی تبدیل کرده و به باتری های خودرو منتقل می کند. وجود دو موتور الکتریکی در کنار پیشرانه بنزینی در تویوتا پریوس باعث شده تا توزیع قدرت به شکل متوازن تری در این خودرو انجام شود و لذا این خودروی ژاپنی بتواند در محدوده ۱۰ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت نماید.
تویوتا پریوس ۲۰۱۹ به امکانات مختلفی مجهز است و می توان از تجهیزات زیر در این خودروی هیبریدی بهره برد:
از حدود ۳ ماه پیش، کمپانی تویوتا عرضه پریوس فیس لیفت با قابلیت AWD-e را آغاز کرده است و مشتریان این خودرو می توانند نمونه ساده پریوس ۲۰۱۹ را با قیمت ۲۷ هزار و ۳۰۰ دلار (با احتساب هزینه های جاری قانونی) خریداری کنند. نمونه پایه پریوس فاقد امکاناتی چون کیسه هوای زانو راننده، تریم چرم، نمایشگر عمودی ۱۱٫۶ اینچی، رادار خطی و نقطه کور، کروز کنترل هومشند، سامانه پیشگیری از تصادف، گرمکن صندلی های جلو و فرمان، سانروف، سیستم صوتی حرفه ای، رینگ آلیاژی تراش خورده و نور بالای اتوماتیک است و به نوعی کم آپشن ترین نسخه این خودروی هیبریدی به حساب می آید. همچنین اگر مشتری تمام امکانات قابل سفارش گذاری برای پریوس ۲۰۱۹ را بخواهد، باید هزینه ای نزدیک به ۳۴ هزار و ۴۰۰ دلار را به کمپانی تویوتا بپردازد.
نظر شما درباره تویوتا پریوس ۲۰۱۹ مجهز به سیستم AWD-e چیست؟
حیف …