بسیاری از مشتریان نسبت به عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا معترض هستند و مشخص نیست چه زمانی خودرویشان به آنها تحویل داده میشود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره مشتریان ناراضی سایپا از عدم تحویل پیش فروش ها صحبت کنیم.
گروه خودروسازی سایپا مدتی است که با بدعهدیهای خود مشکلات زیادی را برای مشتریان به وجود آورده است؛ زیرا در شرایط فعلی اقتصادی برخی از مردم توانستند سرمایه خود را به کالا تبدیل کنند و برخی دیگر نیز پولهای پسانداز شده خود را به خرید خودرو اختصاص دادند، اما سرمایه برخی از مشتریان همچنان در دستان خودروسازان داخلی مانند سایپا و ایران خودرو باقی مانده و تکلیف آنها نیز نامشخص است.
در حال حاضر به تدریج هزینه تولید برای خودروسازان افزایش مییابد و در چنین شرایطی با اجرای طرحهای فروش ویژه میزان تعهدات آنها نیز هر روز تغییر پیدا میکند. اخیرا رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود تولید خودرو در اسفند 97 نسبت به آبان 97 حدود 3 برابر رشد داشته است.
وی تاکید کرد در برخی از اوقات خودرو متناسب با نیاز مشتری نداریم و باید در این خصوص با مشتری مصالحه کرد و تا زمانی که شرایط تولید خودرو فراهم نباشد، میبایست با جایگزین کردن خودرو رضایت مشتریان را جلب کنیم. وزیر صنعت در حالی چنین اظهاراتی را مطرح میکند که مدتی قبل سایپا از عدم امکان تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو خبر داد. همچنین تولید کیا سراتو نیز متوقف شده است و حالا تکلیف تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا مشخص نیست.
طبق آمارهای 5 ماهه اول سال 98 به این موضوع پی میبریم که خودروسازان داخلی توانستند در این بازه زمانی حدود 320 هزار و 339 دستگاه خودرو تولید کنند که نسبت به بازه زمانی مشابه سال 97 شاهد کاهش 27 درصدی هستیم. آخرین آمارهای خودروسازان مربوط به مرداد ماه نیز حاکی از تولید 60 هزار و 747 خودرو است که نسبت به تیرماه حدود 67 درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس این آمار میزان تولید سایپا در 5 ماهه نخست سال جاری حدود 4.11 درصد کاهش یافته است.
بر اساس گفتههای اخیر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس و طبق گزارش سازمان تعزیرات حکومتی حدود 17 هزار مشتری از عدم دریافت خودروهای پیش فروش شده خودروسازان شکایت کردهاند. تعداد مشتریان سایپا که خودرو خود را تحویل نگرفتهاند و از عملکرد سایپا ناراضی هستند، بسیار زیاد است، در همین راستا یکی از مشتریان ناراضی سایپا در خصوص مشکل خود عنوان کرد:
برای خرید یک خودرو پراید 132 در سال گذشته مراحل ثبت نام را انجام دادم و سایپا وعده داد که این خودرو در مردادماه به من تحویل میشود، اما در شرایطی که در بهمن ماه تکمیل وجه کردهایم، مجددا به ما گفتند که 120 روز پس از تکمیل وجه این خودرو به دست ما میرسد که این وعده آنها نیز محقق نشد. برای عدم تحویل خودرو پیش فروش خود از نمایندگی مورد نظر پیگیری کردم، اما تنها پاسخ آنها دعوت به صبر بود. سایپا از نظر قانونی وظیفه دارد تا هنگامی که خودروهای معوق خود را به مشتریان تحویل نداده است، اجازه پیش فروش جدید را نداشته باشد، اما باز هم شاهد پیش فروش محصولات این شرکت خودروسازی هستیم. ما باور داریم که سایپا باید جریمه تاخیر در تحویل را به ما پرداخت کند؛ زیرا ما حدود 6 ماه است که تنها سرمایه خود را در اختیار شرکت سایپا قرار دادهایم و هنوز خودرو به ما تحویل نشده است و زمان احتمالی آن نیز مشخص نیست.
یکی از نمایندگیهای سایپا در خصوص عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا عنوان کرد به دلیل کمبود قطعه برخی از خودروهای تولید شده ناقص ماندهاند و به ناچار آنها را به انبارها منتقل کردهایم که چنین موضوعی باعث شد تا آن دسته از مشتریانی که برای خرید خودرو از محصولات سایپا مراحل ثبت نام را انجام داده بودند، با بدعهدی مواجه شده و به همین دلیل از مشتریان میخواهیم برای تحویل خودرو عجله نکنند.
این نمایندگی در خصوص شرایط تولید تیبا در گروه خودروسازی سایپا افزود خودروهای تیبا به میزان متقاضیان و ثبت نام کنندگان تولید شده است، اما تعدادی از آنها ناقص هستند. همچنین تکمیل خودروهایی چون تیبا تا حدودی زمانبر است که به همین دلیل نتوانستیم این خودرو ثبت نامی مشتریان را به آنها تحویل دهیم. همچنین یکی دیگر از نمایندگیها اعلام کرد برای تولید تیبا معمولی مشکلی نداریم، اما برای تولید تیبا صندوق دار با مشکل مواجهایم که امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص عدم تحویل به موقع خودرو به مشتریان عنوان کرد:
از وقتی که تغییر و تحول در بخشهای مدیریتی انجام شده است، قدم مثبتی در خصوص تحویل به موقع خودروها صورت پذیرفته و در این بازه زمانی عرضه خودرو روند افزایشی به خود گرفته است. خودروسازان تا به امروز توانستهاند تا حدودی تعهداتشان را به سرانجام برسانند. هماکنون آن دسته از مشتریانی که طی 3 ماه اخیر برای خرید خودرو مراحل ثبت نام را انجام دادند، پس از 2 ماه خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت و خودروهای ناقص در انبارها نیز در حال گذراندن مراحل تکمیل هستند.
من 18 خرداد تحویل فوری ثبت نام کردم و بعد از سه ماه هیچ خبری نیست.
آقا هی تبلیغ نکنید تحویل فوری تحویل فوری.
ممئنا اگه تحویل دادند می فروشم و از لج اینها هم شده ماشین دست چندم خارجی می گیرم.
جالبه که می خوان قضیه موبایل را هم این شکلی کنند.
بنظرم هر گونه همکاری به این صورت مشکل اخلاقی_وجدانی-انسانی و ملی داره.
سلام.بنظرم خوشحال باش هنوز نگرفتی.من 19خرداد پذیرش شدم فوری اعتباری 3روز پیش تحویل گرفتم،از بس داغونِ لوازمی ک روش گذاشتن،پلاک رو صندلی عقب انداختم و نصب نکردم.اگه بخرن میخوام بدم بره.دعا کن از اون توی انبارها نباشه ماشینت فقط.17قطعه کسری داشته از برج 3،بعد ظاهرأ رفتن از لوازم یدکی ها کسری هارو جور کردن گذاشتن روش!سایت وان کار نظرامو خوندی احتمالا باهمین اسم.روی گلگیر چندتا رنگ پریدگی داره،سقف هم کلی خش و خوردگی رنگ!فقط با عجله زدن رفتن!ایمیل زدم کلی حرف بارشون کردم ک وجدان ندارید،ماشینتون انگار فحشِ از بس بد جمع شده ولی جوابی ندادن.
دوستانی هم ک توهین میکنن،باید3ماه پیش توی بازار لنگ ماشین میبودن تا درک کنن چرا ثبت نام کردیم!با39ت مدل93 بهت میدادن نهایت.بعداز3ماه حداقل باهمون مبلغ ماشینی ک اسمأ مدل98،راه نرفته،1سال بیمه و بیمه بدنه هم داره رو با منت دادن بالاخره.
بله،نظر دادن و احمق فرض کردن راحتِ،ولی حق انتخابی نمیمونه بااین گرونیها و بودجه ای ک با بدبختی جور شده!درک کنید چرا ملت دارن میخرن ازشون.موفق باشید
ظاهرا از تاریخ پذیرش 60 روز کاری در نظر می گیرن.
من 2 تیر پذیرش شدم.
همین روزهاست ک تیر ماهی ها رو بدن.
13 تا20خرداد رو توی یک روز فاکتور کردن و 5شش روز بعد تحویل دادن.توی این هفته فاکتور میشید ب احتمال زیاد.موفق باشی
او احمقی که خرید میکنه و اینارو گنده میکنه و عین آب به علف هرز باعث رشدشون میشه اینارم تحمل کنه
او احمق?
اون احمق
#ادیت
درضمن قصد جسارتم ب شما نداشتم من صفحم لود شده بود و کامتتی نبود اما دیر گزاشتم یهو دیدم بالاتر از منم هست
دلال ها دوست دارند فرایند تحویل طول بکشه چون اگه ماشین کمتر باشه قیمت بالاتر می ره و دوم اینکه مردم وقتی می بینند اینجوریه کمتر استقبال می کنند و باز هم به نفع افراد سودجو می شه.
کلا روند فعلی مانع کاهش قیمت می شه
اینا همونایی هستن که تا دیدن داره ماشین گرون میشه ریختن تو صف خرید خودرو و حماسه افرینی کردن پس حقشونه
بهت مثبت دادم چون خیلی ها با همین قصد سودجویی وارد می شن.
ولی من جز اونا نیستم چون واقعا ی بار دست دوم خریدم خیلی اذیت شدم هر روز ی مشکل داشت.
دقیقأ برعکس ،از گرونی زیادِ بازار ثبت نام کردیم و 11تا 13میلیون از بازار ارزونتر در اومد نسبت ب قیمت اونموقع.بنظرم اونی ک 50ت داد بازار رو خراب کردو بنفع سایپا کار کرد
گوسفندان ناراضی مینوشتی بهتر بود
خیلی راحته من هم در جوابت بنویسم “تو فلان حیوان هستی” و کاری هم از دستت بر. نمیاد به نظرم بهترین جواب افراد توهین کننده در کامنت خودشونه.
ناراحت شدن نداره یکم بیشتر فکر کنی میفهمی کی باعث گرانی این قوطی کبریتا شده.
گاری 🤢