حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گران شدن کرایه اسنپ و تپسی در مشهد

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی

“اصولی” کارشناس اداره بازرسی و نظارت سازمان صمت در واکنش به این اظهارات می گوید: طبق بررسی های انجام شده، اسنپ در برخی از مسیرها و ساعات، قیمت هایی بالاتر از نرخ تاکسی تلفنی یا درون شهری دارد. بررسی جامعی در مشهد درباره کرایه تپسی و اسنپ انجام شده که نشان از افزایش قیمت تا دو برابر نرخ اول سال ۹۸ دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره گران شدن کرایه اسنپ و تپسی در مشهد صحبت کنیم.

گران شدن کرایه اسنپ و تپسی در مشهد

پیام ها و گزارش های متعدد مردمی در خصوص افزایش بی حساب و کتاب کرایه تاکسی های اینترنتی فعال در مشهد، سبب شد بررسی دقیق این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و کرایه مسیرهای مختلف در ساعات و نقاط متفاوت را در چند بازه زمانی مقایسه کنیم. پس از آن فهرست سفرهایی با همین مشخصات را طی سه ماه گذشته استخراج کردیم و هزینه هرکدام را که به تفکیک در تاکسی های اینترنتی، آژانس ها و تاکسی های شهری مشخص شده، مورد ارزیابی قرار دادیم که این ارزیابی نکات مهمی را در خصوص تاکسی های اینترنتی به ما نشان می دهد.

آن چه طی چند سال اخیر باعث افزایش تمایل شهروندان به استفاده از تاکسی های اینترنتی شده بود، تفاوت قابل توجه نرخ کرایه آن ها در مقایسه با تاکسی های تلفنی بود تا جایی که این میزان استقبال سبب شد برخی ضوابط و مقررات قانونی درباره چگونگی فعالیت این تاکسی ها هم کم رنگ شود. اما به نظر می رسد پس از جذب مشتری و آسوده شدن خیال مدیران این شرکت، حالا دیگر حفظ این مزیت چندان اهمیتی برایشان ندارد تا جایی که طی ماه های اخیر کرایه تاکسی های اینترنتی در برخی مسیرهای بررسی شده، بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش کرایه تپسی و اسنپ در ۶ ماهه اول ۹۸

افزایش کرایه تپسی و اسنپ در ۶ ماهه اول ۹۸

افزایش کرایه تپسی و اسنپ در ۶ ماهه اول ۹۸

این افزایش بی حساب و کتاب صدای مشتریان این شرکت ها را درآورده است، چرا که اگرچه تورم حاکم بر کشور، قیمت بسیاری از کالا را افزایش داده اما این سطح از تغییر قیمت کرایه ها  آن هم فقط طی کمتر از شش ماه، تقریبا نمونه مشابه دارد.

بررسی مصداقی افزایش قیمت ها

برای پیگیری دقیق این موضوع، نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی در چند مسیر مشهد را بررسی کردیم. طبق اطلاعات حاصل شده از این بررسی که به صورت مشروح در جدول آمده است، نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی دو شرکت اسنپ و تپ سی در این مسیرها نه تنها ارزان تر از تاکسی های تلفنی و تاکسی های شهری (کرایه دربستی) نیست بلکه در مواردی گران تر از آن ها نیز محاسبه می شود. بررسی کرایه تاکسی های اینترنتی در سه تاریخ متفاوت از ابتدای سال تا کنون نیز نتایج جالبی دارد.

طبق اطلاعات استخراج شده توسط خبرنگاران ما و همچنین دریافت اطلاعات از تعدادی از شهروندان که در مسیرهای ثابتی از تاکسی های اینترنتی استفاده می کنند، نرخ کرایه این تاکسی ها طی ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. یک نمونه این افزایش قیمت ها در یک مسیر ثابت که در جدول درج شده است، به خوبی نشان می دهد که نرخ کرایه در سه بازه زمانی (تقریبا در یک ساعت مشابه) بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است.

افزایش کرایه تپسی و اسنپ در ۶ ماهه اول ۹۸

افزایش کرایه تپسی و اسنپ در ۶ ماهه اول ۹۸

مردم منتظر تصمیم گیری سازمان صمت و تعزیرات

علاوه بر بررسی میدانی، همراه با قاضی «جلیلی» رئیس شعبه سیار تعزیرات و «اصولی» کارشناس نظارت و بازرسی سازمان صمت استان به دفتر دو شرکت تپ سی و اسنپ سری می زنیم تا توضیحات دقیق تر مدیران این شرکت ها را بشنویم. در دفتر اسنپ قاضی جلیلی در ابتدا با ارائه توضیحاتی در خصوص احتمال تخلف در نرخ گذاری و تغییرات قیمت کرایه تاکسی اینترنتی می پرسد : «این نرخ گذاری ها به چه صورت بوده و تابع چه اصولی است؟ با چه منطق و نرخ نامه مصوبی افزایش یا کاهش می یابد؟ و این که تغییر قیمت ناگهانی در سه ماه گذشته در اسنپ وجود داشته است یا خیر؟»

بی اطلاعی مدیر منطقه از قیمت گذاری ها

«ایمان هدشی» مدیر منطقه خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان شرکت اسنپ در پاسخ می گوید: من در خصوص فرمول نرخ گذاری اطلاعی ندارم و این کار توسط کمیته نرخ گذاری در تهران انجام و اعمال می شود، آن چه که من اطلاع دارم این است که قیمت پایه مثلا 2500 تومان است که در شهرهای مختلف نیز متفاوت است و بقیه کرایه براساس کیلومتر افزایش می یابد. هدشی می افزاید: ما در طول روز در ساعات مختلف و بر اساس موارد متفاوت قیمت را تغییر می دهیم اما این که مبلغ کرایه ما به یک باره از 4هزار تومان به 100هزار تومان افزایش یابد، هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد.

کرایه های گران تر از تاکسی تلفنی و تاکسی های شهری

مقایسه کرایه تپسی و اسنپ با تاکسی های شهری و تلفنی

مقایسه کرایه تپسی و اسنپ با تاکسی های شهری و تلفنی

«اصولی» کارشناس اداره بازرسی و نظارت سازمان صمت در واکنش به این اظهارات می گوید : طبق بررسی های انجام شده، اسنپ در برخی از مسیرها و ساعات، قیمت هایی بالاتر از نرخ تاکسی تلفنی یا درون شهری دارد. شما به عنوان بالاترین مقام اسنپ در استان خراسان از شرایط و منطق نرخ گذاری در شرکت تان اطلاع دارید؟ هدشی در پاسخ می گوید: ما در مشهد هیچ اطلاعاتی در این خصوص نداریم و مواردی را که مورد نیاز است از تهران استعلام می گیریم تا در اختیارمان قرار داده شود، مشکلی با ارائه مدارک و اطلاعات نداریم اما ارائه آن زمان بر است.

«فرید شهابی» مدیر تجاری اسنپ هم درباره افزایش ناگهانی کرایه های این شرکت می گوید: به طور کلی به دلیل افزایش چشمگیر قیمت لوازم یدکی، استهلاک خودرو و دیگر هزینه ها، قیمت ها به طور میانگین نسبت به سال قبل افزایش نسبی داشته است. سیستم قیمت گذاری اسنپ پویاست و بر اساس میزان عرضه و تقاضا عمل می کند و تعیین هزینه سفر به عواملی مثل مسافت، شرایط جوی، ترافیک، ساعت درخواست، میزان دسترسی و همچنین عرضه و تقاضا بستگی دارد. در این بازدید پس از شنیدن این توضیحات، برای اعلام نرخ مشخص و همچنین ارائه گزارش در این باره، توسط بازرسان زمانی تعیین شد.

موضوع در دست بررسی

در ادامه به شرکت تپ سی، دیگر شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در مشهد سر می زنیم. «بزرگ نیا» مدیر تپ سی در خراسان رضوی با ارائه توضیحاتی مشابه در خصوص  شیوه نرخ گذاری می گوید : نرخ ها در شرکت تپ سی مشخص است و با یک رقم پایه به اضافه هرکیلومتر، عواملی مانند ترافیک و اوج درخواست و تعداد حضور رانندگان در مسیر نیز در آن تاثیر دارد. او رقم دقیق نرخ های خود را به نماینده اداره بازرسی سازمان صمت اعلام می کند اما به دلیل محرمانه بودن این نرخ ها در شرکت، درخواست می شود نرخ ها منتشر نشود. وی می افزاید:

 

تا کنون این نرخ ها از نرخ تاکسیرانی بالاتر نرفته و قطعا آن روزی که این اتفاق بیفتد، روز مرگ کسب و کار ما خواهد بود. بعد از انجام این بازرسی ها و پیگیری سرانجام کار، «رضا شجاعی» معاون بازرسی و نظارت صمت استان می گوید: پرونده این دو شرکت در حال بررسی کارشناسان این معاونت است و پس از ارائه مدارک کامل، در صورت اثبات تخلف گران فروشی با آن ها برخورد و به تعزیرات حکومتی ارسال می شود.

شما در چه شهری زندگی می کنید؟ از اسنپ، تپسی یا دیگر تاکسی های اینترنتی استفاده می کنید؟ نظر شما درباره افزایش قیمت های این سرویس ها چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
saeed_l

لنت پراید قبلاً 20 هزار تومان بود
الا شده 100 هزار تومان
دیسک و صفحه پراید قبلاً 130 هزار تومن بود الا شده 560 هزار تومان
دینام پراید قبلاً 180 هزار تومان بود الا شده
700 هزارتومان
سنسور اکسیژن پراید قبلاً 85 هزار تومان بوده الا شده 325 هزار تومان
ووو
🙄🙄
جوری از گرونی کرایه حرف میزنید انگار که نه انگار همه چیز 3-5 برابر شده
مردم ما لایق چنین زندگی هستند نزدیک انتخاب هست برید مثل فند-گوس رأی بدید به امید ارزونی 😒

M.irani

همه چیز قیمتش توی یکسال چندین برابر شده! و توی سه چهار سال گذشته خیلی از هزینه ها تا ده برابر هم رسیده!!! بعد طرف با قرض و وام و بدبختی مثلا یه دونه تیبا میخره ۶۰ تومن و بعد توی این وضعیت خیابونای ما طرف برا ۲۵۰۰ تومن ماشین ۶۰ میلیونی رو با کولر روشن میکنه و بعد از کلی ترافیک و چراغ و دست انداز ۲۵۰۰ دریافت میکنه!!! و بعد همین آدم با زن و بچه، سه سال پیش مثلا ۱۰ میلیون با ۵۰۰ کرایه خونه میداده و یک کیلو گوشت میخریده ۴۵ تومن و سه کیلو میوه میخرید ۱۰ تومن، و…. و الان ۲۰ میلیون با ماهی یه تومن میده برا خونه، گوشتو ترک کرده و یک کیلو میوه میخره ۲۰ تومن چون مجبوره، بچش دوس داره! حالا بعد از سه سال کرایه ی اسنپ برای مسیری که سه سال پیش ۵ تومن بود تازه الان بعد از کلی بالا پایین شده ۵۵۰۰ تا۶ تومن!!!
وجدانن راننده اسنپ دیگه هیچ راهی نمیبینه وگرنه کار نمیکنه، ولی کار نیست! این همون جریان عرضه و تقاضاست، یعنی چون ملت همه بیکارن و رو میارن به اسنپ، پس دیگه حق ندارن نفسشون بالا بیاد، چون اگه تو نباشی یه بدبخت دیگه که هست! واقعا متاسفم

M.irani

و شاید مهمترین و بدترین اتفاق این وسط این باشه که این راننده دیگه اون آدم سابق سالهای گذشته نیست، الان یه آدم بیحال و خسته هست که نمیرسه و نمیکشه توی خونه با خونوادش خوش باشه.
در ضمن مردم آقا سعید عزیز، لیاقت مردم ما این نیست، و راهش این نیست که رای ندیم! باید گول وعده وعیدهای بیخود رو نخوریم و متوجه بشیم اولویت ها چیه، و بعد از انتخابات متحد و محکم پیگیر وعده وعیدها و حقوقمون باشیم.
بخدا اگه ما ملت از این سوادِ کپی پیستیِ محازی دست ورداریم و از راهش باسواد شیم نمیذاریم مملکت وضعیتش این بشه.
اتحاد میخواد، همت میخواد.
هر وقت یاد گرفتیم بیخیالِ حزب بازی و احمدی نژاد و روحانی و خاتمی و… بشیم و بجای اینکه ما سرباز آقایون باشیم، بفهمیم اینارو انتخاب کردیم برای اینکه خدمتگزارمون باشن و پیگیر حق و حقوقمون از راهش باشیم، اونوقته که میبینیم چطور اوضاع درست میشه. ولی افسوس که به راحتی فریب میخوریم و چن دسته میشیم علیه هم و این داستان مدام تکرار میشه! کاش بالاخره از این خواب سنگین بیدار شیم.
«از ماست که بر ماست»
ببخشید طولانی شد🙏

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)