حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست های اینتل Comet Lake نسل دهم رسما معرفی شدند: ستاره دنباله دار اینتل

نوشته

4 سال قبل | 2 دیدگاه | اینتل، پردازشگرها

هفت ماه پیش بود که اینتل نسل جدید پردازنده‌های خود، با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را به صورت رسمی معرفی کرد؛ پردازنده‌های نسل دهم، موسوم به Ice Lake که از قدرت بالای پردازش، در کنار یک پردازنده گرافیکی توانمند بهره می‌برند. با توجه به داده‌ها و بنچمارک های پیشین، می‌دانستیم که پای یک پلتفرم دیگر هم در میان است؛ حالا اینتل به صورت رسمی پردازنده‌های Comet Lake را معرفی کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره ستاره دنباله دار اینتل صحبت کنیم.

چیپست های اینتل Comet Lake

چیپست های اینتل Comet Lake

چیپست های اینتل Comet Lake

پردازنده‌های Comet Lake در دو خانواده معرفی شده‌اند؛ سری Comet Lake-U و Comet Lake-U. هر دو پلتفرم در قالب نسل دهم اینتل قرار می‌گیرند؛ پردازنده‌های Ice Lake از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بهره برده و سری Comet Lake هم با لیتوگرافی بهبود یافته 14 نانومتری معرفی شده‌اند. هر دو پلتفرم به نوعی جایگزین پردازنده‌های نسل هشتم و نهم (Whiskey Lake وCoffee Lake) هستند.

یکی از مشکلاتی که احتمالاً کاربران را درگیر خود خواهد کرد، نام‌گذاری نزدیک و مشابه بین پردازنده‌های Comet Lake و Ice Lake است. در نام‌گذاری سری Ice Lake، پس از واژه‌های سری (مانند Core i7) مدل پردازنده درج می‌شود. پس از آن نوع گرافیک داخلی را شاهد هستیم؛ مانند G1، G4 و G7. در آیس لیک نام مدل پردازنده در یک عدد 4 رقمی گنجانده شده است.

حالا به سراغ سری پردازنده‌های Comet Lake می‌رویم؛ در نام‌گذاری این سری، از یک عدد ۵ رقمی برای نام پردازنده استفاده شده است. پس ساده‌ترین راه ممکن شمردن اعداد برای پیدا کردن تفاوت پلتفرم‌ها است.

چیپست های اینتل Comet Lake

چیپست های اینتل Comet Lake

اینتل از چیپست های سری ۴۰۰ خود در این دو پلتفرم استفاده می‌کند؛ چیپست های سریComet Lake پیشرفت قابل توجهی را به‌دست آورده‌اند. این تراشه‌ها حالا به فناوری ارتباطی Wi-Fi 6 مجهز هستند. در پشتیبانی از حافظه‌های رم هم بهبودهایی را شاهد هستیم. این خانواده از حافظه‌های رم LPDDR4x 2933، LPDDR3 2133 و DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد. چیپست های جدید از معماری جدید Thunderbolt 3 برای کاهش زمان تأخیر پشتیبانی می‌کنند.

در مورد گرافیک داخلی باید بگوییم که پردازنده‌های سری Ice Lake به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندتری مجهز هستند. پس اگر توان گرافیک مجتمع برای شما مهم است، بهتر است که به سراغ لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های Ice Lake بروید. گرافیک داخلی پردازنده‌های Comet Lakeمشابه با سری UHD Graphics Gen9.5 بوده و از 24 واحد EU بهره می‌برند. هرچند که اینتل به نام دقیق پردازنده گرافیکی اشاره‌ای نکرده است، اما احتمالاً با نسخه بهبود یافته UHD Graphics 620 روبرو هستیم.

چیپست های اینتل Comet Lake

چیپست های اینتل Comet Lake

به طبع Comet Lakeها به نسبت نسل پیشین از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار هستند. سریComet Lake به نسبت نسل قبل تا 16 درصد بهبود عملکرد و 41 درصد بهره وری انرژی را به همراه دارند. پردازنده‌های Comet Lake با حداکثر 6 هسته و 12 رشته معرفی شده‌اند. یکی از ویژگی‌های این نسل افزودن قابلیت Adaptix Dynamic Tuning است. در این فناوری اینتل با استفاده از «هوش مصنوعی» و با توجه به طراحی لپ تاپ، عملکرد کلی را افزایش می‌دهد.

به گفته اینتل، Adaptix Dynamic Tuning بین 8 تا 12 درصد افزایش کارایی را به همراه دارند. سری Comet Lake در مجموع دارای 8 مدل است؛ 4 پردازنده از سری Y و 4 پردازنده هم از سریU. سری Y با توان حرارتی کمتر طراحی شده و بین 5.5 تا 9 وات توان حرارتی خواهند داشت. سری U هم در دو مدل 15 و 25 وات معرفی می‌شوند.

پردازنده‌های سری Comet Lake با قیمت کمتر به نسبت Ice Lake می‌توانند در لپ تاپ‌هایی به مراتب ارزان‌تر مورد استفاده قرار گیرند. پس از معرفی اینتل، روند معرفی لپ تاپ‌های مبتنی بر این پردازنده هم آغاز شده است که از جمله آنها می‌توان به سری جدید Dell Inspiron 13/15 اشاره کرد.

نظر شما درباره چیپست های جدید اینتل Comet lake چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

با پنتیوم سر کنید 🙂

silver30

خیلی وقته توی نسل 4 گیر کردیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)