تاکسیهای اینترنتی پدیده جدیدی هستند که استقبال مناسبی از آنها شده است. معمولا مدتی می گذرد تا چالشهای سرویسهای جدید کشف شود، بررسی شود و اصلاح گردد. شاید به این فکر کرده باشید که تاکسیهای اینترنتی طبیعتا ترافیکی مخصوص به خود در شهر دارند. آیا این سبب می شود که ترافیک شهری افزایش پیدا کند؟ تاکسی های اینترنتی اوبر و لیفت معترفند که باعث افزایش ترافیک شهری شده اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.
شرکتهای تاکسی آنلاین اوبر و لیفت مهمترین رقیب یکدیگر محسوب میشوند ولی مثلا از لحاظ چالشهایی که باید با آنها دست و پنجه نرم کنند، شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند. آنها برای اینکه بتوانند بیش از پیش از نقش خود در افزایش ترافیک شهرها آگاهی پیدا کنند، با همکاری یکدیگر حامی مالی یک پژوهش شدند که هدف اصلی آن، بررسی میزان سفر اتومبیلهای عضو این سرویس در ۶ شهر مهم بود. در نهایت، اوبر با توجه به نتیجهی این پژوهش، پذیرفت که شرکتهای تاکسی آنلاین منجر به افزایش ترافیک شهرها میشوند.
در این پژوهش، عملکرد اتومبیلهای عضو اوبر و لیفت در شهرهای بوستون، شیکاگو، لسآنجلس، سان فرانسیسکو، سیاتل و وانگشتن مورد بررسی قرار گرفته است. در منطقه سان فرانسیسکو، ۱۳.۴ درصد از حرکت ماشینها مربوط به اوبر و لیفت بوده است. در بوستون، این مقدار ۸ درصد است و در واشنگتن اتومبیلهای این سرویس ۷.۲ درصد از این آمار را تشکیل میدهند.
فقط بین ۵۴ تا ۶۲ درصد از این حرکتها مربوط به انتقال مسافر بوده است. خدود ۱۰ درصد از حرکت این ماشینها به قصد سوار کردن مسافر انجام شده و باقی موارد در ارتباط با حرکت ماشینها بین سفرها است.
خب البته باید توجه داشت که اگر این ترافیک توسط اوبر و لیفت مدیریت نشود، شاید شاهد خیلی خودروهای شخصی دیگر باشیم. البته که سوق دادن شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی بزرگتر مثل مترو باید اولویت باشد.
البته اوبر خاطرنشان کرده که در مرکز شهرها، ماشینهای شخصی حدود ۸۷ تا ۹۷ درصد از ترافیک را تشکیل میدهند و در همین زمینه یکی از راهحلها این است که برای رانندگی در مناطق مرکزی شهرها، مبلغی در نظر گرفته شود. با این کار، افراد بیشتری ماشینهای خود را کمتر از خانه بیرون میآورند و احتمالا بیش از پیش از تاکسیهای آنلاین مانند اوبر و لیفت استفاده میکنند.
نظر شما چیست؟ فکر می کنید تاکسیهای اینترنتی در ایران چه نقشی در افزایش ترافیک داشته اند؟