حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقش کانال خبرفوری در انتشار بدافزارهای موبایلی

نوشته

4 سال قبل | 23 دیدگاه | اخبار داخلی، امنیت

فضاهای پرمخاطب همواره هدف افرادی با نیت‌های نامناسب است. این فضا می تواند مجازی یا حقیقی باشد و اصلا این بعدش مهم نیست، شاید گستردگی آن اولین اولویت باشد. یکی از کانال هایی که در فضای مجازی اقدام به انتشار بدافزار در پوشش بازی های نوستالژیک و برخی نرم افزارهای کاربردی دیگر کرده است و به احتمال فراوان تعداد زیادی از کاربران خود را آلوده کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نقش کانال خبرفوری در انتشار بدافزارهای موبایلی را بررسی کنیم.

نقش کانال خبرفوری در انتشار بدافزارهای موبایلی

افزایش جرائم سایبری که معاون دادستانی کل کشور نیز اخیرا آن را تایید کرده است اتفاق چندان دور از انتظاری نیست وقتی در بستر آن کانال ها و شرکت های مختلفی با انتشار بدافزارهایی نسبت به سرقت اطلاعات از کاربرانشان دست می زنند.

یکی از کانال هایی که به طور گسترده اقدام به انتشار بدافزار در پوشش بازی های نوستالژیک کرده است و به احتمال فراوان تعداد زیادی از کاربران خود را آلوده و به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کرده است کانال خبر فوری است.

این کانال با سو استفاده از تمایلات مردم به بازی های نوستالژیک اپلیکیشنی را در این فضا با همین عنوان تبلیغ کرده است که پس از دانلود و نصب این نرم افزار، پس از باز کردن بازی اپلیکیشن پیامی می دهد که برای اینکه بتوانید از برنامه استفاده کنید نیاز به نصب یک شبیه سازی (ایمولاتر) دارید که در واقع آن شبیه ساز یک بدافزار است و کاربری که این اجازه را به این برنامه بدهد و آن نرم افزار شبیه ساز را بر روی دستگاه خود نصب کند جزو قربانیان حمله سایبری صورت گرفته شمرده خواهد شد.

بدافزاری که بر روی موبایل کاربران اجرا شده و در حالت عادی در موبایل دیده نشده و به صورت مخفی اجرا می شود حتی وقتی کاربر بازی را پاک می کند این شبیه ساز بر روی دستگاه مذکور باقی می ماند. نکته جالب توجه آن است که این نرم افزارها تا مدتی پیش بر روی کافه بازارها هم وجود داشت و مردم می توانستند از این بستر هم مورد حمله قرار بگیرند.

بدافزار شبیه ساز

بدافزار شبیه ساز

بدافزار شبیه ساز چه کارهایی روی موبایل انجام می دهد؟

این بدافزارها انواع و اقسام متفاوتی دارد و کارهای مختلفی می توان با آنها انجام داد. دسترسی بدون محدودیت به اطلاعات کاربران، نصب اجباری نرم افزارها، عضویت اجباری در کانال ها و …. قسمت کوچکی از اتفاقاتی است که پشت پرده بدافزارهای منتشر شده در فضای مجازی صورت می گیرد.

در واقع بدافزار مورد نظر پس از نصب مخفی شده و امکان انجام رفتارهای مخرب زیر را  به صورت کنترل از راه دور خواهد داشت:

  • ۱- دانلود مخفیانه هر برنامه اندرویدی دیگر و نمایش صفحه نصب آن
  • ۲- بازکردن صفحه ارسال پیامک با متن و شماره مقصد (احتمال سو استفاده برای سرویس های ارزش افزوده)
  • ۳- باز کردن صفحه تماس با یک شماره یا فراخوانی کد ussd (احتمال سو استفاده برای سرویس های ارزش افزوده)
  • ۴- نمایش انواع دیالوگ های تبلیغاتی (حتی تبلیغات صوتی یا ویدئویی)

لازم به توضیح است که رفتارهای مخرب دوم و سوم به منظور عضویت کاربران در سرویس های ارزش افزوده در برنامه ها قرارداده شده اند. همچنین اغلب این برنامه ها با نقض حریم خصوصی کاربران، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و آدرس ایمیل حساب کاربری گوگل روی دستگاه را جمع‌آوری می‌کنند.

جرم انتشار بدافزارهای رایانه ای

در ماده 753 فصل هفتم قانون جرائم رایانه ای آمده است:

هر شخصی که مرتکب اعمال زیر شود، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد:

  • الف) تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده ها یا نرم افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه ای به کار می رود.
  • ب) فروش یا انتشار یا در دسترس قراردادن گذر واژه یا هر داده ای که امکان دسترسی غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را بدون رضایت او فراهم می کند.
  • ج) انتشار یا در دسترس قراردادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه ای و تخریب و اخلال در داده ها یا سیستم های رایانه ای و مخابراتی.

تبصره ـ چنانچه مرتکب، اعمال یاد شده را حرفه خود قرار داده باشد، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

در فصل هشتم این قوانین که با عنوان تشدید مجازات ها از آن نام برده شده است تاکید شده: در صورتیکه جرم در سطح گسترده ای ارتکاب یافته باشد مرتکب به بیش از دو سوم حداکثر یک یا دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

عدم نظارت بر محتوای فضای مجازی

قطع شدن کامل اینترنت

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از بدافزارها در فضای مجازی و سایت های مختلف قرار دارند که به نوعی کاربران فضای اینترنت ایران را به خطر انداخته اند و هر لحظه امکان دارد حتی شخصی که از این موارد باخبر است آلوده این گونه بدافزارها شوند، در واقع هر کاربر فضای مجازی قربانی بالقوه ای است که یک کلیک تا بالفعل شدن فاصله دارد. بدافزارهایی که معمولا از بستر اینترنت داخلی منتشر می شوند و شناسایی منشا آنها برای نهادهای نظارتی کار سختی به نظر نمی آید.

حال چند سوال اساسی پیش می آید:

چه نهادی باید بر این محتواها نظارت داشته باشد؟
آیا نهاد یا نهادهای نظارتی امکان شناسایی این قبیل جرایم را دارند یا فقط جرایم در سطحی ترین حالت ممکن بررسی می کنند؟

چه تعداد قربانی اینگونه بدافزارها شده اند؟

نسبت به تعداد قربانیان این بدافزار اطلاعات دقیقی در دست نیست اما از لحاظ فنی نمی توان این مورد را رد کرد که کانال خبر فوری و عوامل آن بدافزار به مردم ارائه کرده اند. برای شناسایی تعداد قربانیان این بدافزار نیاز است مسوولین ذی ربط به ماجرا ورود کرده و این سازمان ها با جدیت به موضوع ورود کنند و با گرفتن دسترسی های این افراد میزان دستگاه ها و کاربران آلوده شناسایی شوند و این افراد که از مردم به شیوه های نوین به نوعی کلاهبرداری می کنند به حق خود رسیده و در کنار آن مردم به حقوق ابتدایی پایمال شده خود که همان امنیت در فضای سایبری است برسند.

متاسفانه اینگونه جرایم شاکی خصوصی ندارند و بسیاری از مردم کشورمان عکس العملی برای شکایت از این نوع تخلفات ندارند و در واقع این جرایم نیاز به ورود مدعی العموم دارد تا بتواند حق مردم را گرفته و بستر این نوع جرایم رایانه ای را محدود کرده و امنیت بیشتری را در فضای مجازی برای شهروندان ایرانی به وجود آورند.

این نوع جرایم به کانال خبر فوری ختم نمی شود و بسیاری از کانال ها و سایت های دیگر نیز در فضای مجازی به شیوه های مشابه و غیر در حال ارتکاب برخی جرایم هستند که نیاز نظارت قویتر و برخورد جدی تر با آنها بسیار بیشتر از گذشته احساس می شود.

مالکیت بدافزار منتشر شده با کیست؟

در کانال خبر فوری چندین بدافزار تا امروز منتشر شده است که با بررسی این بدافزارها و مالکیت آنها می توان به نتایج جالبی رسید.

یکی از نرم افزارهای تبلیغ شده در کانال خبر فوری اپلیکیشن فوری پلاس است که متعلق به شرکت سروش همراه رسانه از زیرمجموعه های هولدینگ آریا همراه رسانه است. در خبرهای بعدی خبرگزاری موج مالکیت وبگاه norooz99.com و بدافزارهای منتشر شده در بستر کانال های خبری و سایت های متفاوت را بررسی خواهیم کرد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که چه برخوردی برای این عمل ناآگاهانه یا آگاهانه نیاز است؟

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

https://www.gizmochina.com/2019/08/04/redmi-one-ups-realme-to-launch-its-64mp-phone-on-august-7/
جناب عطایی مثل اینکه باید راجب اولین موبایل 64 مگاپیکسلی دنیا تجدید نظر کنیم…😅
ردمی یک روز قبل ریلمی معرفی میکنه و 3 روز دیگه هست معرفیش…

afsoon

درصورت یافتن عاملان حکم اعدام می‌تونه حکمی عادلانه باشد

mehrdad_ma

میخوای رییس قوه قضاییه خودشو حکم اعدام خودشو صادر کنه ):
Lol
افسون این کانال مال رئیسی و علم الخداس

این خبر شاید باعث بشه ترنجی فیلتر بشه

Miladkheyri

بر خلاف ادعای شما این کانال برای شخص روحانیه، و دم انتخابات هم با وزیر اطلاعات جلساتی رو برگزار کردن و بعد انتخابات نیز از طرف دولت ازشون تقدیر هم شد.

afsoon

آقا مهرداد همه میدونن مال کیه پس نخا با دروغ چیزی رو بگی .آنقدر از اصلاح طلبان دفاع می‌کنه اونوقت میگی واسه رییسی هست؟ توی انتخابات معلوم بود کدوم سمت هست 🤣😂رییسی مثل بعضیا نیست که تریبون و …..در اختیار داشته باشه .با این چیزا هم خراب نمیشه .فقط چند ماهه رییس قوه قضاییه شده هر چی اختلاس گر هست رو به دادگاه کشونده و حکم های سنگین .دیه زن و مرد رو یکسان کرده .دیگه همه فهمیدن انتخاب بین بد و بدتر نبود انتخاب بین بهشت و جهنم بود که جهنم انتخاب مردم شد 🤣😑دلار پنج هزار تومنی میترسیدید امروز به دلار دوازده تومنی دل خوش شدید .

Dr.Nazer


عمو جان شما چی میگی؟ آره رئیسی آدم خوبیه؛ دلفین‌ا هم پرواز میکنن😐 یعنی الان تو باور داری که اگه رئیسی، رئیس‌جمهور می‌شد الان دلار هزار تومن بود؟ عزیزم قیمت کنونی دلار اول مربوط به ترامپ و تحریم و این چیزاست و بعدم اون بالا بالا‌ها و اون کسایی که قبلا لوگوشون رو پروفایلم بود. کِی میخواین بفهمین رئیس‌جمهور تو این مملکت هیچ کارَس؟

_V_

الله اکبر

Dr.Nazer

الان دکتر ناظر و فیلتر میکنن😂

_V_

دکتر خودت مث بچه آدم بگو گونی چه رنگی دوس داری😂😂😐

The Destroyer

دوستان من فک کنم این افسون از نفوذی های حکومت هست. آخه رئیسی اگه میخواست اختلاسگرا رو بکشونه دادگاه که اول باید میرفت سراغ پدر زن خودش در آستان قدس رضوی یا سراغ سران دیگه به خصوص یکی که کل پروژه ایران مال دستشه. اسمشو دیگه نمیبرم گونی به دستا آماده ان.

The Destroyer

افسون نظرتو راجع به رژیم پهلوی هم بگو. میخوام بدونم چی فک میکنی.

_V_

از خودشونه😂

من یه گونی گرادینت برام اماده کردن تو ام از الان گونیتو بردار😂

The Destroyer

من از اون منعکس کننده ها میخوام

_V_

😂😂
بذار به آقای عرفانی و دکتر ناظر بگم ببینم چیکار میکنن

Miladkheyri

زیر این کامنتت نوشتم، چون کامنت بعدیت امکان پاسخ نداشت.
اول اینکه بنده کارشناسی اقتصاد خوندم،دم انتخاباب قیمت واقعی دلار 6تومن، اگه رئیسی میومد 5نه 6تومن میشد،جناب روحانی با تزریق بی رویه دلار تو بازارهای داخلی و خارجی قیمت رو پایین نگه داشته بود و این خودش ضربات سنگینی به اقتصاد و تولید کننده داخلی وارد میکنه و از طرفی مثل این میمونه که دولت به واردکننده ها یارانه میده برای واردات و اینجوری واردات از تولید ارزونتر میشه. از طرفی پایین نگه داشتن غیر واقعی نرخ ارز مثل یه فنر میمونه که به زور جمعش کردی و با یه واکنش یا تنش از دستت در میره و این اتفاق با پاره شدن برجام اتفاق افتاد و کنترل کاملاً از دست دولت خارج شد و هیچ ربطی به ترامپ و هیچ خر دیگه نداره.
اگر رئیسی میومد، با قیمت واقعی حتی اگه حمله نظامی هم میشد، قیمت ارز به هیچ وجه تا این اندازه بالا نمیرفت.
من واقعاً نمیفهمم مردم ما کی میخوان بفهمن که از تقریباً 170 اصل قانون اساسی فقط 5 اختیار دست رهبریه و بقیه اختیارات بین سه قوه تقسیم شده که اختیار رئیس جمهور از بقیه بیشتره به علاوه اینکه به جناب روحانی اختیارات ویژه ای قائل شدن که تو دوره های قبل این اختیارات نبود.

Miladkheyri

در جواب The Destroyer.
اول اینکه پدر زنش چه ربطی به آستان قدس داره؟ علم الهدیٰ نماینده ولی فقیه و مسئول نماز جمعه مشهده.
دوماً پروژه ایران مال مربوط میشه به بانک آینده، و وظیفه دولت و بانک مرکزیه که رسیدگی کنه، در ضمن رهبری تو دیدار هیئت دولت درباره ایران مال هشدار داد اما دولت تا اینجا که کاری نکرده، درضمن مطرح شد که بجای پروژه های اینچنینی که محل عرضه اجناس خارجی و لوکس هست، میشد تو برخی از کشورهای همسایه مثل روسیه چند فروشگاه زنجیره ای تاسیس کرد که فقط محصولات ایران اونجا عرضه بشه.
سوماً هیچ کشوری تو هیچ جای دنیا استفراغ خودشو دوباره نمیخوره، چه برسه به اینکه دربارش نظر هم بده.

The Destroyer

ماشالا کارشناسی اقتصاد خوندی باید اینارو بهتر از من بدونی. اقتصاد ورشکسته ایران رو شما هر کاریش میکردی ، همین بود. شما وقتی تولید نداری ، تحریم هستی و فروش نفتت هم به عنوان چرخوننده اقتصاد کمتر از 300000 بشکه در روز هست اونم با قیمت کمتر از 50 دلار ، انتظار هم نباید داشته باشی قیمت ارز از این پایین تر باشه. قیمت دلار تازه واقعی شده. حالا باید تولید افزایش پیدا کنه و اقتصاد کم کم از رکود در بیاد. مثل اتفاقی که برای چین 30 سال پیش افتاد. منتها ایران چون یه مدیریت درست و حسابی نداره و اقتصادش پر از رانت و فساده ، تا به حال این اتفاق درش نیفتاده. اما راجع به اختیارات رهبر ، فک میکنم میدونید که همه قوه ها زیر نظر رهبری اداره میشه. شما تصور کن که از 12 نفر شورای نگهبان به عنوان یکی از مهم ترین نهاد های قانون گذاری ، 6 نفر باید به انتخاب رهبری باشن. مگه همین آقای رئیسی رو رهبری به عنوان رئیس قوه قضائیه انتخاب نکرد؟ اصلا شما تا به حال فکر کردی چرا باید رهبر یه مملکت تا هر وقت که دار فانی رو وداع بگه باید به رهبریش ادامه بده؟ مگه نظام ایران جمهوری نیست؟ برای دهن پر کردن هم اومدن یه رئیس جمهور اون وسط گذاشتن یه سری اختیارات هم بهش دادن بعد اسم رژیم رو گذاشتن جمهوری.

The Destroyer

در حال حاضر هم قیمت واقعی دلار بین 9 تا 10 تومن هست منتها باز هم به خاطر فساد و این که یه سری سران حکومتی دلار های زیادی برای فروش دارن ، دلار فعلا رو این قیمت مونده. در مورد علم الهدی هم بله حق با شماست. هیچ مقام رسمی در آستان قدس رضوی نداره.
و اما در مورد ایران مال گویا شما خیلی چیزا رو نمیدونید. ایران مال کل پروژه اش توسط فردی به نام انصاری در حال انجامه که این آقای انصاری از نزدیک ترین دوستان ….. هست و پروژه ایران مال انقد بزرگه که مشخصا از عهده توان مالی ایشون خارجه و بودجه اش از جای دیگه ای تامین میشه. اون بانک آینده که شما میگین ، مدیریتش در دست داماد وزیر تعاون هست و اخیرا هم دستگیر شده

The Destroyer

من دیگه بیشتر از این حرف بزنم گونی به دستا حمله میکنن ولی مایلم جواب شما رو به عنوان کارشناس اقتصادی بشنوم

Miladkheyri

اول اینکه اقتصاد ایران به هیچ وجه ورشکسته حساب نمیشه، بلکه اقتصاد آمریکا ورشکستس، ایران فقط مدیریت درست نداره، قیمت واقعی دلار درحال حاضر تقریباً 8 تومنه، و صادرات نفت ایران به هیچ وجه این رقمی که گفتید باقی نمیمونه همونطور که در سال 91 تا همین رقم پایین اومد ولی بعد از مدتی تو اوج تحریم 1/200 میلیون بشکه صادر میشد.الآن فقط دولت عزمی برای فروش نداره بخصوص شخص زنگنه.
دوماً شما کمی اشتباه گرفتید هادی رضوی مربوط به بانک سرمایه بود نه بانک آینده سوماً اینکه تمام قوه ها زیر نظر رهبری هست رو از کجات در آوردی؟ رئیس قوه قضاییه به مستقیم از طرف رهبر انتخاب نمیشه، باید به تایید مجلس خبرگان و حتی برخی از کمیسیونهای مجلس (قضایی) برسه و فقهای شورای نگهبان هم به همین صورت. در مورد رهبری اینجا نمیشه بحث کرد، خیلی طولانی میشه، فقط اینو بدون که شیوه حکومت تو کشورهای اسلامی به این طریق بوده، حتی رژیم صهیونیستی هم تقریباً همیچین سیستمی رو داره،
درمورد اختیارات رئیس جمهوری هم همین بس که اگه قرار بر نظر رهبری بود، توصیه های رهبری زمین نمیموند، یه مثال میزنم، قبل از عید 97 رهبری یه سخنرانی داشتن درباره محیط زیست و تو اون سخنرانی اشاره کرد به قطع درختان استان گلستان و به دولت و اداره محیط زیست گفتن که رسیدگی کنن، عین جمله رو برات مینویسم :”گزارشاتی به من رسیده درباره قطع درختان در برخی استانهای شمالی کشور، مسئولان مربوطه موظفند هر چه سریعتر رسیدگی کنن،این اراضی باید پس گرفته بشه حتی اگه این اراضی دست حوزه علمیه باشه” در ماجرای سیل اخیر به دستور رئیس قوه قضاییه، سازمان بازرسی وارد عمل شد و گزارش داد که حوزه علمیه گلستان دست داره و پروندش در حال بررسی هست بزودی صداش میپیچه، اگه دولت و محیط زیست همون موقع وارد عمل میشدن سیل به این شدت باعث تخریب نمیشد. در مورد پوشک هم رهبری گفتن گزارشاتی رسیده که در برخی استانها نیست و به روحانی گفت که رسیدگی کنه ولی آنقدر بی توجهی کردن که کمبود به تهران هم رسید.

The Destroyer

منم بلدم از تمام مشکلات کشور تا صب صحبت کنم. فقط حرف زدن به درد نمیخوره. بله اون مورد هم بانک سرمایه بود نه آینده ولی از اونجایی که به نظر عقیده من و شما 180 درجه تفاوت داره ، من ترجیح میدم دیگه صحبتی نکنم.

The Destroyer

برای بقیه حرفاتون هم جواب داشتم منتها ایرانه و فضای باز ساسیش. پس همونطور که گفتم برای حفظ جونم هم که شده ترجیح میدم دیگه ادامه ندم.

Faraz

یک سالی هست از این کانال لفت دادم حس خوبی
بهش نداشتم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)