حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فعالیت نیروهای سابق ارتش چین در شرکت هواوی

نوشته

4 سال قبل | 13 دیدگاه | هواوی

تقریبا کسی نیست که درباره تحریم هواوی توسط امریکا چیزی نخوانده باشد. بدترین خطری که در چند وقت اخیر از بیخ گوش سازنده چینی گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی گذشت (البته هنوز می تواند به قوت خود باقی باشد) این بود که دونالد ترامپ در نهایت اعلام کرد که کمپانی‌های آمریکایی می‌توانند کالاهای خود را به این شرکت بفروشند. احتمالاً شرکت هوآوی بعد از اعلام این خبر یک نفس راحت کشیده است، اما برای کسانیکه از بیرون گود شاهد ماجرا بودند، این سوال مطرح می‌شود که چرا شرکت چینی که تا همین چند هفته پیش خطری برای امنیت ملی آمریکا بود به یکبار امن شد؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره فعالیت نیروهای سابق ارتش چین در شرکت هواوی صحبت کنیم.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نه تنها نگرانی مقامات آمریکایی در رابطه با ارتباط هوآوی با دولت چین بی‌دلیل نبوده است، بلکه این شرکت کارمندان سابق دولت را که در زمینه هک یا جاسوسی صنعتی علیه شرکت‌های غربی تجربه داشته‌اند را نیز استخدام کرده است. گزارش جدیدی که توسط Christopher Baldingاستاد دانشگاه فولبرایت ویتنام و با همکاری انجمن انگلیسی Henry Jackson Society منتشر شده است با تفتیش رزومه کارمندات هوآوی که از یک پایگاه داده غیرامن لو رفته است به این نتایج دست پیدا کرده است.

براساس رزومه یکی از کارکنان هوآوی در دانشگاه ارتش مشغول به کار بود و توسط ارتش آزادی‌بخش چین استخدام شده بود. این کارمند دارای مهارت‌های در زمینه نظامی، سایبری و جنگ‌های الکترونیک است. در رزومه یکی دیگر از کارکنان هوآوی وظیفه کشف اطلاعات و جاسوسی در دولت را برعهده داشته است. با این حال شواهدی وجود ندارد که نشان دهد دولت چین مستقیما به کارمندان هوآوی وظیفه جاسوسی یا رفتارهای مشابه را داده است. با این حال از دید نگارنده این گزارش داشتن مشاغلی در ارتش پیش از استخدام در هوآوی به‌نظر نمی‌رسد که هدف دیگری را دنبال کند.

واکنش هواوی به این گزارش

تا امروز نگرانی درخصوص هوآوی این بود که همکاری نزدیکی با دولت چین داشته باشد. این احتمال وجود داشت که این شرکت راه نفوذی در تجهیزات خود برای دسترسی دولت چین قرار دهد. با این حال هرگز مدرک مستقیمی در این خصوص ارائه نشده است. هوآوی اما در واکنش به رزومه‌های منتشر شده از کارمندان خود به صورت آنلاین، اعلام کرده است که نمی‌تواند صحت آنها را تأیید کند. این شرکت در بیانیه‌ای گفته است:

هوآوی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در استخدام نیروهای خود با بک‌گراند نظامی یا دولتی دارد. در طول فرآیند استخدام این نامزدها باید مدارکی ارائه کنند که رابطه آنها با دولت یا ارتش به پایان رسیده است.

سخنگوی هوآوی هم با کنایه به گزارش بالدینگ واکنش داده و ابراز امیدواری کرده است که تحقیقات آینده حاوی حدس و گمان کمتری در نتیجه‌گیری باشد. هوآوی همچنین اعلام کرده است که با بررسی سابقه کارکنارن، شرایط آموزش برای کارمندانی که به اطلاعات یا شبکه مشتریان دسترسی دارند را فراهم می‌کند.

چین

چین

حقیقت ماجرا چیست؟

در رزومه تعدادی از کارمندان هوآوی اشاره شده که به‌طور همزمان هم در سازمان اطلاعات چین فعالیت داشته‌اند و هم در واحد جنگ الکترونیک. جواب ساده به این سوال ایسنت که ما نمی‌دانیم. آنچه که ما میدانیم اینست که تا چند هفته پیش این شرکت تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا بود، اما ترامپ به یکباره تصمیم گرفت که اینگونه نباشد. به غیر از این هنوز هیچ شواهدی مبنی بر جاسوسی هوآوی از مشتریانش وجود ندارد و با وجود نگرانی‌های مطرح شده، این موضوع قویا توسط هوآوی تکذیب شده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این موضوع می تواند به خودی خود مشکل داشته باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ronin

منتظر بیانیه معتبر و علمی دوستان جاسوس شناس هستیم😂😂😂

Farcry

ماهم منتظر دفاع جانانه متعصبین هوآوی از چین و کمونیست هستیم!

ronin

هم اونیکه میاد دفاع میکنه متعصبه هم اؤنیکه فک میکنه فقط چین از اینکارا میکنه و از باقی کشورا بت ساخته
همه کشورا اینکارو میکنن
و در هر سطحی قابل دفاع نیست
فقط قدرت رسانه ای غرب بیشتره و لاپوشونی میکن

_V_

الان چالتون یه تکست طویل کپی پیست میکنه اینجا…

afsoon

خب؟ همه کمپانی های دنیا با کشورشون هستن و کمک میکنن .مثل مایکروسافت اپل گوگل اینتل هواوی و خیلی از کمپانی های دنیا .حتی سامسونگ .چیز خاصی نیست .

The Destroyer

منتظر سخنان گوهر بار چالتون هستیم.

chalton

چی گفتم چند وقت پیش؟؟؟؟؟ ؟؟
این خبر که شوکه کننده نبود چون فکر کنم پارسال بود که یکی از سایت های خارجی با مدارک معتبر گفت که صاحب اصلی برند هوآوی ارتش و سازمان اطلاعات چین هست که با بودجه نامحدود هوآوی رو دارن پوشش میدن،برای جاسوسی از مردم دنیا باید هزینه های هنگفتی کنی و این فقط از دولت ها بر میاد نه شرکت های خصوصی،هوآوی هم که خدا بده برکت برای دولت چین هست و انقدر بودجه قرار میده که انقدر سریع رشد کرد،حالا باز سرتون رو دوباره بکنید تو برف،چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید از لحاظ کیفیت هوآوی خیلی پایین تر از سامسونگ و اپل هست،کيفيت پایین بدنه،بعد از 6 ماه استفاده از پرچمدارای هوآوی حدود 30 درصد افت سرعت رو شاهد خواهیم بود،صفحه نمایش معمولی،اسپیکر معمولی،ولی قیمتش بالا که اصلا به هیچ عنوان نمیارزه،رابط کاربری بی روح و ناقص،فقط تو جاسوسی خوب عمل میکنه.

afsoon

خخخ هواوی هیچی پس اپو ویوو شیایمی چرا آنقدر رشد داشتن؟ یا لنوو میزو ؟ 😂یا وان پلاس؟ یا ریلمی ؟ 😅🤣یا اسمارتیزان ؟ افشاگری های ویکی لیکس گویای جاسوسی آمریکایی ها هست.تلوزیون های سامسونگ به دستور آمریکایی ها جاسوسی میکردن از آلمانی ها .و هزاران مورد دیگه .

The Destroyer

یا خدا. تلویزیون های سامسونگ ( که کره ایه ) به دستور امریکا جاسوسی میکردن از آلمانی ها ( که میشه گفت یکی از متحدان امریکا هستن ). این چیزی که شما میگی میتونست مال جنگ جهانی دوم باشه که اونم غیر ممکنه چون اون موقع سامسونگ تلویزیون نمیزده.

The Destroyer

تازه سایپا هم به دستور جمهوری دموکراتیک کنگو از کنیا جاسوسی میکنه. ارتباط کشور ها در مثال شما هم تقریبا همین شکلی بود.

m.b

حاجیی اومد… 👏🎉🎊صلوات بفرستید… 😅

Amir galaxy

بالاخره اومد😂

_V_

نگفتم میاد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)