حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی را ببینید: NP01

نوشته

4 سال قبل | 14 دیدگاه | اخبار داخلی، خودرو

خودروی NP01 در واقع اولین نمونه ی طراحی شده بر اساس اسلوب های پلتفرم ملی است که در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و توسعه داده شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی را ببینید.

خودرو NP01 اولین خودرو تمام ایرانی بر مبنای پلتفرم ملی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی

پروژه‌ی پلتفرم ملی در سال ۹۰ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد و استارت آن از ابتدای سال ۹۱ خورد. NP01 اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی است.

به طور کلی نزدیک به ۵۰ عضو هیئت علمی، ۵۰ دانشجوی دکترا، ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۴۰ متخصص صنعتی در پروژه‌ی پلتفرم ملی شرکت داشتند. در اين پروژه كلان كه براي اولين بار در كشور در اين سطح گسترده طراحي و اجرا شده است، ايمني خودرو و به ويژه طراحي كه در قسمت بدنه فلزي انجام شده و گفته می شود در حد ستاره هاي جهانی است.

در ادامه با هم گالری تصاویر اولین خودرو تمام ایرانی به نام NP01 بر اساس پلتفرم ملی خودرو را می بینیم:

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی

NP01 اولین خودرو تمام ایرانی

نظر شما درباره NP01 اولین خودرو تمام ایرانی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoon

بریانس اچ ۲۲۰ هست دیگه 😐

nima.1987

230 منظورته؟
اونم این شکلی نیست تفاوت دارن🙂

نیما عرفانی

برلیانس ۲۲۰ هاچ بک هست و ۲۳۰ صندوق دار.
این خودرو در واقع ترکیبی از پلتفرم چند خودرو دیگه هست . به عبارت دقیق تر :
نمای عقب ، از رانا و محصولات بسترن و فاو الگوبرداری شده
نمای کناری، از تیبا و محصولات رنو، سیتروئن و پژو الگوبرداری شده و تاحدودی میشه به سایپا رهام بسطش داد!!!.
و همینطور در نمای جلو ، از هیوندای النترا نسل قدیم بدون فیس لیفت ، برلیانس ۲۲۰ و ۲۳۰ و جک جی ۴ الگو گرفتن . جلو پنجره که شباهت بی حد و حصری به محصولات جک داره.

Mehdi69

ظاهرا شما چیزی از ماشین سر در نمیارید این یک پلتفرم هستش نگفت ماشین ک میای هر طرفش رو به یه ماشین ربط میدی.جهت اطلاع شما سمند،پرشیا،405،دنا از یک پلتفرم استفاده میکنن و ایا شبیه هم هستن؟ پلتفرم یعنی شاسی،سیستم انتقال قدرت،ترمز،جعبه دنده و گاهی اوقات موتور این ها یعنی پلتفرم نگفته بدنه ک تو میای همه رو به یه ماشین ربط میدی این بدنه ام یه طرح اولیه برای سوار کردن روی پلتفرم نمیشه ک پلتفرم خالی رو بیارن

نیما عرفانی

بالعکس دوست گرامی در این زمینه بی اطلاع نیستم . من در پاسخ به یکی از کاربران که ظاهرِ این پلتفرمِ مثلاً مستقل و یکپارچه رو مشابه با خودروی دیگه ای میدونستن و لذا از اونجایی هم که داخل متنِ مطلب به بخش طراحی بدنه تأکید خاصی شده(ايمني خودرو و به ويژه طراحي كه در قسمت بدنه فلزي انجام شده و گفته می شود در حد ستاره هاي جهانی است.)از این رو بیشتر خواستم که روی همین مبحث دیزاین بدنه و اتاق ماشین مانور بدم وگرنه شما حق داری اما نباید بیش از حد سنگ صنعت خودروسازی کشور رو به سینه زد که از ارتکاب اشتباه مبرا نیستن و داریم سال ها تاوان سیاست و مدیریت نادرستشون رو پس می‌دیم.
(جهت اطلاع شما سمند،پرشیا،405،دنا از یک پلتفرم استفاده میکنن و ایا شبیه هم هستن؟ )
دقیقاً مشکل همینجاست و همه ی این خودروها حتی سورن از رو پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی و تولید شدن و وقتی با گذشت این همه سال خودمون رو با بقیه مقایسه می‌کنیم پر واضحه که برخلاف برندهای خارجی هنوز یک زبان طراحی یکتا و اختصاصی نداریم .
بله می‌دونم پلتفرم کلی در خصوص خودرو به چند بخش مرتبط میشه؛ بدنه ، شاسی که همه‌ی تجهیزات و قطعات ریز و درشت فنی در کنار متعلقات تشکیل دهنده ی اتاق ماشین, رو همین شاسی سوار و پیاده سازی میشه. قوای محرکه ، سیستم تعلیق و چرخ ها(دیسک و ترمز و کلاچ) و گشتاور و آیرودینامیک ، فنربندی ، فرم و تزریق مناسب ستون ها ، پیشرانه که تقریباً همون قوای محرکه میشه و سیستم فرمان و انتقال نیرو(گیربکس) , اینا همه نوعی پلتفرم واحد به حساب میان اما شما خودت کلاهتو قاضی کن ببین وقتی هنوز هیچ مشخصاتی از سایر جزئیات مورد بحث پلتفرم این خودرو ارائه ندادن و فقط قضیه محدود به یک ماکت ظاهری میشه چه تضمینی هست که نوع موتور و گیربکس این خودروی مثلاً ایرانی و ملی مثل نمونه های مورد بررسی و مورد استفاده برای دنا پلاس اتوماتیک و رهام از شرکت های خارجی(دانمارک ، اتریش،سوییس و چین ) تأمین نشه؟؟؟.
بهتره به جای گارد گرفتن عجولانه بیشتر تفکر کنیم .

نیما عرفانی

به اون موارد مورد اشاره در کامنت خودتون و بنده باید نوع و ساختار دیفرانسیل و فاصله ی دومحور و حجم بار با احتساب و بدون احتساب فضای صندوق و ابعاد (طول و عرض و ارتفاع) رو هم اضافه کرد. اگه بخوام ریزتر به موضوع نگاه کنم پس سایز تایر(ارتفاع و شعاع و ضخامت) و همینطور نوع ساختار و جنس رینگ ها(آلیاژ آلومینیومی یا فولادی) نسبت به نوع سگمنت خودرو هم دخیل هست.

mostafa3

هر خودروی معرفی میکنم میگن ملی
بعد مشخص میشه تمام چینی هست

Ebinem

باو فقط یه چی سر هم کردن . خداییش کیه که جذب ظاهر این ماشین شده باشه!!

MohammadFarhaadi

از سی سال پیش میبینم هی هر سال یه پلتفرم نشون معرفی میکنن میگن این اولین!!!پلتفرم کاملا بومیه و ایرانیه که توسط مثلا فلان دانشگاه یا مهندسین فلان خودروساز طراحی شده.فکر کردن مردم هنوزم گول این ب.ی ن.ا.موسا رو میخورن!

micro0o

جراغای جلو و عقبش کار دو تا از همکلاسیام بوده تو رشته فوتونیک. دمشون گرم. البته 4 سال پیش

mTAAHAAm

لطفا بیشتر توضیح بدین.

micro0o

البته فقط مهندسی آینه ها و عدسی هایی (دقیق نمیدونم) که داخلش بوده رو دو تا از دوستام طراحی کردن. یه سال وقتشوت رو گذاشتن رو مهندسی آینه ها. چیز خوبیم ازش بیرون اومد. چراغ هاش اگه واقعا همونا باشن، اون زمان چیزی از چراغای ماشینای به روز کم نداشتن

dele_tanha

زشت ترین ماشین دنیا این نوارای بد ترکیب مشکی کنار در ماشین چندین ساله تو دنیا دیگه استفاده نمیشه اینا هنوز دارن میزنن رو در کناره هاش که شبیه 206 هست چراغش و جلوش چقد زشته خدایی نادر فقیه زاده میشه طراح بی ام دبلیو اینا هم کلی ادم رو هم شدن بعد 8 سال همچین ماشین بدترکیبی دادن بیرون. پیکان طراحیش از این قشنگتره والا

mTAAHAAm

چه جالب.
بیشتر توضیح بدین لطفا

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)