حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بیل گیتس از شکست ۴۰۰ میلیارد دلاری در زمینه موبایل های هوشمند می گوید

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | مایکروسافت

بزرگترین‌های دنیای فناوری نیز در صورت بی‌توجهی حین فعالیت در بازار گوشی هوشمند خیلی سریع سهمشان از آن را می‌بازند. به عقیده بیل گیتس، شکست مایکروسافت در دنیای گوشی های هوشمند بسیار سنگین تمام شد. بیل گیتس از شکست ۴۰۰ میلیارد دلاری در زمینه موبایل های هوشمند می گوید و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

بیل گیتس

بیل گیتس

بیل گیتس در جریان مصاحبه خود با شرکت Village Global اعتراف کرد به خاطر عدم توسعه یک پلتفرم موبایل انحصاری، همچون چیزی که گوگل و اپل پرورش داده‌اند، پشیمان است. به عقیده این مدیر بزرگ، در دنیای نرم افزار، مخصوصا پلتفرم‌ها، در صورت کسب موفقیت، سود سرشاری نصیبتان می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیل گیتس اکنون عقیده دارد بزرگترین اشتباهش، عدم دخالت به جا و درست در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک مایکروسافت بوده است، به همین دلیل مایکروسافت امروز در مکانی که اندروید قرار دارد، نیست.

این مدیر عقیده دارد اندروید استانداردی برای تمامی گوشی های ساخته شده خارج از شرکت اپل است. مایکروسافت می‌توانست با بهره‌گیری از آن، امروز برنده واقعی میدان باشد. نکته جالب اینجاست که به عقیده بیل گیتس، تنها یک پلتفرم موبایل می‌تواند در برابر آی او اس قرار بگیرد. به عبارتی موسس مایکروسافت تصور می‌کند ختم شدن دنیای موبایل تنها به سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس رخداد درستی است و عدم وجود چندین پلتفرم، منطقی محسوب می‌شود. حال بر اساس ارزیابی‌های موسس مایکروسافت، شرکتی که پلتفرم موبایل در مقابل iOS را در اختیار دارد، مالک 400 میلیارد دلار پول است!

دست کم گرفتن اپل، آغاز شکست مایکروسافت

برخی استیور بالمر (Steve Ballmer) را مقصر جدی نگرفتن گوشی های آیفون توسط مایکروسافت می‌دانند. استیو بالمر به دید تمسخر به گوشی های آی او اسی اپل نگاه می‌کرد و آن‌ها را دستگاه‌هایی بسیار گران و فاقد جذابیت برای کاربران می‌دانست، چرا که فاقد کیبورد فیزیکی بودند. گفتنی است وی بین سال‌های 2000 الی 2014 مدیر عامل مایکروسافت بود.

متاسفانه عدم نگاه به پلتفرم نرم افزاری شرکت رقیب به صورت عمقی، شکست مایکروسافت را رقم زد. در آن زمان، مایکروسافت پلتفرم ویندوز موبایل را در اختیار داشت. سیستم عامل‌های این پلتفرم، نسخه‌هایی سبک شده از ویندوزها برای گوشی های هوشمند محسوب می‌شدند. مدتی بعد از رونمایی اولین گوشی آیفون در سال 2007، نوبت به معرفی اولین گوشی اندرویدی رسید. د‌ر آن زمان کاربران نشان دادند عقیده استیو بالمر اشتباه بوده و آن‌ها سیستم عامل‌های (دارای رابط کاربری) تمام صفحه را ترحیح می‌دهند.

شکست مایکروسافت اینجا رقم نخورد. این شرکت در سال 2010 تلاش کرد عقب افتادگی خود در دنیای گوشی های هوشمند را با عرضه ویندوز فون 7 جبران کند، اما طی این سه سال، آی او اس و اندروید شدیدا پیشرفت کرده و سیستم عامل موبایل تازه معرفی شده مایکروسافت قادر به رقابت با آن‌ها نبود. پشتیانی شدن از آن توسط تعداد کمی از گوشی‌سازان، از دیگر دلایل شکست مایکروسافت در عرضه ویندوز فون 7 بود. به عنوان نمونه شرکت‌های محدودی همچون اچ تی سی تعدادی گوشی ویندوز فونی عرضه کردند. ارائه ویندوز فون 8 نیز کمکی به باز شدن جای پلتفرم موبایل مایکروسافت در دل کاربران نکرد.

البته طی چند سال اخیر، مایکروسافت توانست با مدیریت ساتیا نادلا، به وسیله کنار زدن اپل و گوگل، تبدیل به باارزش‌ترین کمپانی دنیا شود، به همین دلیل همه چیز برای این شرکت چندان بد تمام نشده است. حال در نظر بگیرید در شرایط کنونی، اگر پلتفرمی همچون اندروید در تصاحب مایکروسافت بود، این شرکت در چه جایگاهی قرار داشت!

نظر شما درباره این حسرت مایکروسافت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shiral

حسرت بجایی است.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)