حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری MeshTalk اوپو امکان ارسال پیام و‌ تماس بدون نیاز به وای‌فای، بلوتوث یا شبکه مخابراتی را فراهم می کند

نوشته

4 سال قبل | 2 دیدگاه | اوپو

شرکت چینی اوپو در نمایشگاه MWC شانگهای از دموی فناوری ارتباطی جدیدی به نام MeshTalk رونمایی کرد. فناوری MeshTalk اوپو امکان ارسال پیام و‌ تماس بدون نیاز به وای‌فای، بلوتوث یا شبکه مخابراتی را فراهم می کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

فناوری MeshTalk اوپو

فناوری MeshTalk اوپو

فناوری MeshTalk اوپو

کاربران این برند می‌توانند با این فناوری اختصاصی بدون نیاز به هیچ‌گونه شبکه ارتباطی رایجی مانند شبکه‌های سلولی موبایل، وای‌فای، بلوتوث، اینترنت و غیره با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کرده یا چت کنند.

فناوری مش تالک مبتنی بر پروتکل و توپولوژی شبکه‌های ادهاک است. شبکه‌هایی که هیچ‌گونه زیرساخت و سیستم کنترل مرکزی ندارند و یک ارتباط انتها به انتها (end-to-end) را راه‌اندازی می‌کنند.

یک گوشی اوپو پیامی را در محیط منتشر کرده و گوشی‌های دیگر با دریافت پیام و پردازش آن، نقش یک روتر و مسیریاب را برای هدایت رو به جلوی پیام ایفا می‌کنند تا در نهایت پیام به دست گوشی مقصد برسد.

شرکت اوپو می‌گوید این سیستم می‌تواند در فاصله‌ای ۳ کیلومتری (۱.۸۶ مایل) کار کند ولی در محیط‌های شلوغ فاصله‌ای بیشتر پوشش داده می‌شود چون تعداد نودهای میانی یا گوشی‌های کاربران بیشتر بوده و می‌توان پیام را با کیفیت بیشتری به جلو هدایت کرد.

به ادعای سازنده مش تالک، این فناوری تاثیر چندانی روی مصرف باتری ندارد و گوشی در حالت استندبای تا ۷۲ ساعت شارژ خواهد داشت.


به طور کلی، شبکه‌های ادهاک و برای نمونه فناوری مش تالک اوپو دارای پایداری نسبتا پایین و مسیریابی دشواری هستند. افزون بر این‌ها، امنیت این شبکه‌ها یک چالش همیشگی و بسیار سخت است چون هیچ‌گونه مکانیزم رمزنگاری پر قدرتی قابلیت پیاده‌سازی ندارد.

اوپو با راه‌اندازی شبکه مش تالک به دنبال ایجاد روش ارتباطی جدیدی برای کاربران در محیط‌های خاص (مانند ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها) است که ترافیک شبکه‌های موبایل و وای‌فای بسیار زیاد است و دو نفر نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

هزینه پایین، یپاده‌سازی ساده و انعطاف‌پذیری این شبکه‌ها در کنار کاربری آسان از جمله مزایایی هستند که احتمالا اوپو روی آن‌ها مانور خواهد داد.

مهم‌ترین مزیت فناوری مش تالک، عدم امکان نظارت و کنترل دولت‌ها یا سازمان‌های خصوصی و دولتی روی آن است. به طور مثال، اگر شبکه ارتباطی مش تالک در کشور چین فعال شود؛ دولت چین نخواهد توانست روی آن کنترل داشته باشد چون یک ساختار مرکزی هدایت‌گر ندارد

اوپو هنوز زمان عرضه رسمی این فناوری را اعلام نکرده است و حتی نمی‌دانیم کدام مدل گوشی‌های این شرکت از MeshTalk پشتیبانی می‌کنند.

نظر شما درباره فناوری MeshTalk اوپو چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amin B3DA

خیلی میتونه جذاب و کارآمد باشه. واقعا عالیه. (البته رمزنگاری و امنیتش مهمتره)

m.b

درسته از جایی کنترل و هدایت نمیشه و دولت ها نمیتونن کنترلش کنن…
اما بخاطر اینکه از مبداً تا مقصد ممکنه به ده ها دستگاه برسه و منتقل بشه، راحت تر میشه محتواش رو تحت تعقیب قرار داد و جاسوسی کرد…
باید الگوریتم های رمز نگاری پویایی داشته باشه که مدام تغییر ماهیت بدن و نشه تا خود مقصد پیام ها رو رمز گشایی کرد(یه چیزی مثل بلاکچین)
که البته در اون صورت هم مصرف انرژی دستگاه ها میره بالاتر…
اما ایده خیلی جالبیه…
امیدوارم تو آینده بگیره کارش…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)