دیروز بود که در ترنجی درباره تولید پژو ۳۰۱ ساخت ایران خودرو و بدون حضور پژو صحبت کردیم. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت پروژه تولید پژو ۳۰۱ داخلی بدون حضور شرکت فرانسوی پژو در حال انجام است که به زودی رونمایی میشود و پس از آن به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.
فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد تاکنون گزارشی در خصوص احتکار خودروسازان داخلی به ما ارائه نشده است، اما اگر خودروسازان تدابیر مورد نیاز برای تامین قطعات مورد نیاز محصولات خود را قبل از شکلگیری مشکلات مربوط به ثبت سفارش انجام میدادند، هماکنون با چنین مشکلاتی مواجه نمیشدیم.
وی افزود با توجه به ظرفیت داخلی میتوانیم قطعات وارداتی را تولید کنیم. البته در گذشته سیاستهای ارزی باعث میشد واردات قطعات از ساخت داخلی آنها ارزانتر شود و در آن زمان حساسیتها و ممنوعیتی برای واردات این قطعات وجود نداشت. فرشاد مقیمی تاکید کرد لیستی برای تمامی مواد مورد نیاز تولید تهیه شده است که در آن تولید قطعات خودرو که ظرفیت داخلی برای تولید آنها وجود دارد در اولویتبندی قرار گرفتهاند و اساس این اولویتبندی به مسائلی چون توانایی داخل، سرمایهگذاری کمتر و اشتغالزایی بیشتر مربوط است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تولید محصولات خودروسازان چونپژو و رنو در ایران بدون حضور این شرکتهای فرانسوی عنوان کرد پروژه تولید پژو 301 داخلی بدون حضور شرکت فرانسوی پژو در حال انجام است. این خودرو به زودی رونمایی میشود و پس از آن به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. وی افزود میبایست در کشور بستر و زمینه کار قطعهسازان به نوعی تنظیم شود که چنین شرکتهایی قادر باشند خطوط تولید را نسبت به تولید پژو 301 تنظیم کنند. فرشاد مقیمی تاکید کرد تاکنون در خصوص احتکار خودروسازان به ما گزارشی ارائه نشده است، اما احتمال دارد برخی افراد سودجو تعدادی خودرو خریداری کرده و با انبار آن به دنبال فرصت مناسب فروش باشند که ما با پیگیری سعی داریم با آنها برخورد کنیم.
فرشاد مقیمی در ادامه بیان کرد:
برای استفاده از ظرفیت داخلی، سبد پروژهای در ایران خودرو و سایپا تعریف شده است. این پروژهها شروع شده و مراحل پیشرفت آن هر هفته مورد بررسی قرار میگیرد. برخی از این پروژهها در پایان سال 97 به بهرهبرداری رسید که منجر به 40 میلیون دلار صرفهجویی ارزی در ایران خودرو و 37 میلیون دلار صرفهجویی در سایپا شد. در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده است، تاکنون 20 پروژه برای سایپا تعریف شده که این پروژهها تا اسفندماه سال 98 به بهرهبرداری میرسد. با تحقق این امر، هر خودرو به طور متوسط 32 یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع 28 میلیون یورو کاهش ارزبری را به همراه خواهد داشت. 25 پروژه در سبد ایران خودرو موجود است که به واسطه آن 568 یورو برای هر محصول صرفهجویی ارزی انجام میشود که سرانجام 164.3 میلیون یورو کاهش ارزی به وجود خواهد آمد.
نظر شما چیست؟ فکر می کنید اگر ایران خودرو پژو ۳۰۱ تولید داخل را به تولید انبوه می رساند، بتواند کیفیت لازم را داشته باشد؟