حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پارک هوشمند حاشیه ای در تهران اعمال می شود

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

کلید ساماندهی پارک حاشیه‌ای تهران زده شد و شهرداری تهران به وعده خود برای هوشمندسازی پارک خودرو عمل کرد. سال‌هاست پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران به یکی از معضلات شهری تبدیل شده و برنامه‌های اجرایی برای حل این معضل از بار مشکلات آن کم نکرده است. پارک هوشمند حاشیه ای در تهران اعمال می شود، در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

پارک حاشیه ای

پارک حاشیه ای

در دو سال گذشته مدیریت جدید شهری مصمم به حل این مشکل شد و برنامه‌هایی را برای حل مشکلات این حوزه ارائه داد اما سرانجام از دیروز هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای آغاز شد و این طرح از اول تیرماه به صورت آزمایشی در منطقه دو به مرحله اجرا رسید. سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران تاکید کرده است فضاهای پارک حاشیه‌ای در تهران مشخص شده‌اند و بر اساس اولویت پهنه‌بندی شده و هوشمندسازی خواهد شد.

به‌گفته وحید سرلک، قبل از اجرای طرح هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای، فضای پارک خودروها توسط پارکبان یا پارکومتر کنترل می‌شد. آنگونه که سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران توضیح داده است بنا بر مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران باید پیش‌تر از این نسبت به ساماندهی و مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای اقدام می‌کرد اما بررسی‌ها، برگزاری مزایده و انتخاب پیمانکار زمان‌بر بودند. به‌گونه‌ای که منطقه ۲ به‌عنوان منطقه پایلوت برای اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای انتخاب و این طرح در هفت مسیر (۳۵معبر) این منطقه اجرایی شد.

 ظرفیت 200 هزاری فضای پارک

در سال‌های گذشته علاوه‌بر حضور پارکبان‌ها، در بیشتر معابر و خیابان‌های شهر تهران 15هزار دستگاه پارکومتر نصب شد که البته بعضی از آنها از کار افتاده‌اند. شهرداری هم بارها اعلام کرده است شهر تهران ظرفیت 200 هزار فضای پارک حاشیه‌ای دارد که باید ساماندهی شود.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر با اشاره به مشکلات پارک خودرو در ابرشهر تهران به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «یکی از مشکلات شهری در حوزه حمل‌و‌نقل پایتخت، پارک حاشیه‌ای است که باید ساماندهی شود. بر‌همین اساس با هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای و استفاده از نرم‌افزار هوشمند دیگر نیازی به پارکومترهای موجود و پارکبان‌ها نیست.»

وی در این باره توضیح داد ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ شهرداری تهران آغاز شده و از طریق سیستم‌های کنترل هوشمند به راحتی مشکلات پارک حاشیه‌ای ساماندهی خواهد شد.

نحوه اجرای پارک هوشمند

آنگونه‌ در مصوبه شورای شهر تهران آمده است، در پارک حاشیه‌ای هوشمند نیم‌ساعت اول برای توقف خودروها رایگان خواهد بود و بیش از این زمان با توجه به زمان توقف، هزینه پارک به شماره فرد پیامک می‌شود.

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای که از دیروز اجرا شده است، هشت دستگاه خودرو مجهز به تجهیزات کنترلی طراحی شده تا نسبت‌به کنترل پارک حاشیه‌ای اقدام کنند.

این خودروها در سطح خیابان حرکت می‌کنند و پس از ثبت شماره پلاک خودروهای پارک‌شده نسبت‌به کنترل زمان آنها اقدام می‌شود و اگر بیش‌از نیم‌ساعت خودرویی در معبر پارک شده باشد، نسبت به محاسبه هزینه توقف اقدام می‌شود.

البته رانندگان باید در سامانه «تهران‌من» مشخصات خودرو خود را وارد کرده و حساب کاربری خود را شارژ کنند تا بتوانند از توقف نیم‌ساعته رایگان استفاده کنند. همچنین برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، کیوسک‌هایی در نظر گرفته شده است تا ثبت‌نام کنند.

نظر شما درباره پارک حاشیه ای هوشمند چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)