حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست کوالکام Snapdragon 7cx وعده کامپیوترهای شخصی ۳۰۰ دلاری و جانشینی چیپست Core i3 اینتل را می دهد

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | اولترابوک، کوالکام

با معرفی چیپست Snapdragon 7cx کوالکام در نظر دارد یک جانشین قوی برای پردازنده‌های Intel Core i3 Whiskey Lake پیشنهاد دهد. لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه‌ای که بازه قیمتی بین 300 تا 800 دلار دارند، هدف این سیستم روی چیپ است. این پردازنده تا دو برابر بازدهی انرژی بیشتری را به لطف فناوری 7 نانومتری فراهم می‌کند که به 15 تا 20 ساعت عمر باتری مفید ختم خواهد شد. در حقیقت چیپست کوالکام Snapdragon 7cx وعده کامپیوترهای شخصی ۳۰۰ دلاری و جانشینی چیپست Core i3 اینتل را می دهد، در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

کوالکام Snapdragon 7cx


چندی پیش کوالکام اشاره کرده بود که قصد دارد بازار نوت بوک‌های ویندوزی را جدی گرفته و سیستم روی چیپ Snapdragon 8cx را نیز برای دستگاه‌های پرمیوم معرفی کرد. این دومین حرکت شرکت در بازار ویندوز بود. در سال 2017 برنامه Windows on ARM را شروع کرد و در آن پردازنده Snapdragon 835 و Snapdragon 845 را برای ویندوز بهینه کرد تا هزینه‌های ساخت لپ‌تاپ‌های ویندوزی کاهش یابد، با این حال کارایی این چیپ‌ها در مقایسه با چیزی که AMD و Intel با قیمت بالاتر پیشنهاد می‌دادند کمتر از حد انتظار بود.

ظاهرا کوالکام این موضوع را درک کرده که بخش بالا رده بازار سود چندانی برایش ندارد و به سراغ معرفی SoC برای لپ تاپ‌های مقرون به صرفه رفته است. اخیرا طی یک مصاحبه یکی از مدیران بازاریابی کوالکام یعنی Don McGuire اشاره کرده که نسخه مقرون به صرف Snapdragon 8cx موقتا Snapdragon 7cx نام گرفته و لپ‌تاپ‌های 300 تا 800 دلار را هدف قرار داده است. McGuire معتقد است که یک چیپ ارزان‌تر توجه تولید کنندگان و توسعه دهندگان را بیشتر معطوف خود خواهد کرد، البته در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از مشخصات دقیق 7cx در دسترس نیست.

 Snapdragon 8cx

Snapdragon 8cx

در ذهن داشته باشید که Snapdragon 8cx قرار بود عملکردی تقریبا مشابه Intel Core i5 Whiskey Lake-U ارائه دهد، در عین حال راندمان انرژی دو برابری به همراه داشته باشد که 15 تا 20 ساعت عمر باتری را فراهم می‌کند. ما می‌توانیم چنین چیزی را برای Snapdragon 7cx در نظر بگیریم که با یک Core i3 یا حتی یک Core i5 ضعیف‌تر رقابت کند.

با اینکه کارایی این SoC می‌تواند در برخی از نوت بوک‌های ویندوزی مفید باشد اما هنوز مشخص نیست پیاده سازی‌هایی که کوالکام انجام داده باعث خواهد شد چه مقدار بهای کمتری در مقایسه با چیپ‌های AMD و Intel داشته باشند. به علاوه نباید فراموش کنیم که توسعه نرم افزاری و مشکلات بهینه سازی همچنان گریبان گیر دستگاه ویندوزی برپایه ARM هستند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید کوالکام به خوبی می تواند در این میدان نبرد با اینتل رقابت کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)