حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لنوو تینکپد ایکس ۱ (ThinkPad X1) اولین لپتاپ با نمایشگر تاشو منعطف

نوشته

4 سال قبل | 10 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، لنوو

سال ۲۰۱۹ سال تولید جدی‌تر محصولات مختلف با نمایشگر منعطف یا اصطلاحا تاشو است. پس از گوشی تاشو سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس حالا نوبت به یک ارایه جدی در زمینه لپ‌تاپ هاست! لنوو تینکپد ایکس ۱ (ThinkPad X1) اولین لپتاپ با نمایشگر تاشو منعطف است و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

لپتاپ لنوو با نمایشگر منعطف

لپتاپ لنوو با نمایشگر منعطف

لنوو تینکپد ایکس ۱ (ThinkPad X1)

لنوو شرکتی است که در چند سال گذشته خیلی قوی وارد بازار ایران شده و سهم قابل توجهی از بازار کامپیوترهای شخصی را دارد. این کمپانی مدت زیادی است که در زمینه تولید کامپیوتر و لپ تاپ فعالیت می کند. آنها همواره سعی کرده اند تا نامی برای خود دست و پا کنند و حالا نوبت به آن رسیده تا با برخی خلاقیت و نوآوری های این شرکت آشنا شویم.

امروز در رسانه های خبری، شاهد رونمایی از نسخه دموی اولین کامپیوتر منعطف دنیا، توسط کمپانی Lenovo هستیم. این محصول به خانواده ThinkPad X1 اضافه می شود که آن را نمی توان یک تلفن هوشمند، تبلت یا یک محصول هیبریدی به حساب آورد، بلکه نمونه کامل یک لپ تاپ با نمایشگر منعطف یا تاشو است. نمایشگر OLED 2K این دستگاه با همکاری کمپانی ال جی تولید شده که با قابلیت تا شدن، 50 درصد در طول دستگاه صرفه جویی به عمل می آید.

لپتاپ لنوو با نمایشگر منعطف

لپتاپ لنوو با نمایشگر منعطف

اولین لپتاپ با نمایشگر تاشو منعطف

از جمله امکانات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱- درآوردن آن به حالت کتاب به هنگام بیدار شدن از خواب و مرور شبکه های اجتماعی
  • ۲- تبدیل شدن به حالت استند برای مرور اخبار روزانه در هنگام کار در آشپزخانه
  • ۳- تبدیل شدن به حالت کشویی برای مشاهده ایمیل ها در اتوبوس یا مترو
  • ۴- اتصال آن به یک مانیتور و انجام کارها با دو مانیتور مجزا
  • ۵- امکان یادداشت برداری با قلم روی نمایشگر تمام صفحه
  • ۶- قرار دادن آن به حالت استند و استفاده از کیبورد فیزیکی برای پاسخ به ایمیل ها

مسئولان Lenovo بر این باورند که محصول یاد شده، سال آینده در دسترس عموم کاربران قرار گیرد.

لپتاپ لنوو ThinkPad X1 با نمایشگر منعطف در حالت بسته

لپتاپ لنوو با نمایشگر منعطف در حالت بسته

لپتاپ لنوو با نمایشگر منعطف در حالت بسته

لپ‌تاپ ThinkPad X1 یک نمونه مفهومی از لپ‌تاپ‌های تاشو و انعطاف‌پذیر در آینده است. این لپ‌تاپ از صفحه‌نمایشی ۱۳ اینچی اولد با رزولوشن ۲K و نسبت تصویر ۴:۳ سود می‌برد. هنگامی که این لپ‌تاپ را به طور کامل باز می‌کنید؛ یک صفحه‌نمایش بزرگ به اندازه آیپد پرو ولی با ویندوز ۱۰ می‌بینید.

در حالت خمیده می‌تواند یک صفحه‌نمایش ۹.۶ اینچی به همراه صفحه‌کلید دیجیتالی کوچک در بخش پایینی شود. در جلسه معرفی این محصول مفهومی، خبرنگاران متوجه شدند کاربردهای مختلفی خواهد داشت که هنوز برای برخی از آن‌ها هیچ نامی وجود ندارد. واقعا یک پی‌سی یا صفحه‌نمایش بزرگی است که می‌تواند همیشه همراه کاربران باشد.

لنوو می‌خواهد برای ThinkPad X1 یک صفحه‌کلید فیزیکی عرضه کند تا از طریق بلوتوث به لپ‌تاپ متصل شود. به این ترتیب، شما یک صفحه‌نمایش تمام صفحه خواهید داشت؛ چیزی شبیه به یک دستگاه کامپیوتر All-in-One با این تفاوت که می‌توانید در کیف‌تان همراه‌تان باشد.

آینده کامپیوترهای شخصی

در حالی که صفحه‌نمایش تاشدنی و لولاهای پنهان آن هر فردی را شگفت‌زده می‌کنند؛ این سوال بزرگ مطرح است که آیا باز هم سرنوشتی مشابه گلکسی فولد سامسونگ خواهد داشت یا خیر!

نمونه‌های اولیه گلکسی فولد بسیار شکننده و همراه با مشکلات جدی در صفحه‌نمایش بودند که حتی باعث تاخیر در عرضه این محصول شده است.

لنوو می‌گوید تا حد امکان از بروز مشکلاتی مشابه گلکسی فولد سامسونگ اجتناب می‌کند. برای نمونه، صفحه‌نمایش ThinkPad X1 هیچ روکشی ندارد تا برداشته شود یا فردی آن را مخدوش کند.

لبه‌های صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی تاشو لنوو هم بهتر از گلکسی فولد ساخته شده است. لنوو می‌گوید لولاهای این صفحه‌نمایش را در چرخه تستی دو برابر لپ‌تاپ‌های معمولی قرار می‌دهد. لپ‌تاپ تاشوی لنوو از یک وب‌کم IR، دو درگاه USB و یک قلم Wacom سود می‌برد. پلتفرم آن مبتنی بر ویندوز و اینتل است.

هنوز قیمت، تاریخ عرضه و مشخصات دقیق این محصول مفهومی مشخص نشده‌اند. می‌دانیم که لنوو تا سال ۲۰۲۰ این لپ‌تاپ تاشو را عرضه نمی‌کند. اینتل هم چند روز پیش گفته بود لپ‌تاپ‌های تاشو تا دو سال دیگر وارد بازار نمی‌شوند.

نظر شما درباره این لپتاپ جذاب لنوو چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

بالاخره الجی هم یک جایی استفاده کرد از تکنولوژی منعطف
آینده حال و گذشته صنعت دیسپلی تو چنگ کره ای ها

Amir galaxy

البته اگه دزدی نشه

_V_

آره خب دزدای چینی و فنای باحالشونم نباید فراموش کنیم!اما مهم اینه همشون میدونن سلطان کیه

نیما عرفانی

لنوو رو در صنعت لپ تاپ و پی سی به شدت قبولش دارم . چندین ساله که رتبه ی اول رو در برندهای لپ تاپ داره .لپ تاپ خودم هم لنوو هست و اگه قرار باشه بخوام یک لپ تاپ جدید بگیرم قطعاً لنوو اولویت اولو داره.
سری تینکپد جز لپ تاپ های بیزینس و صنعتی با کلاس کاری بالا به حساب میان و تنها لپ تاپی هستش که بر پایه‌ی پلتفرم IBM ساخته میشن که خودِ همین سری دارای مدل های مختلف همچون yoga هم هست که اونم جزو لوکس ترین اولترابوک ها چه از نظر دیزاین و چه پرفورمنس به حساب میاد.
من به آینده ی این طرح خوش بینم و همکاریش با ال‌جی مهر تأییدی قلمداد میشه برای حرفام در خصوص کیفیت ال‌جی و همچین پیشرو بودن لنوو.
نمیدونم منظورت از سلطان، کدوم برند هست اما فکر کنم سامسونگ رو گفتی ، اگه واضح صحبت کنی بهتره و سوء برداشت نمیشه .
خوشحال میشم برای این حرفت هم دلیل بیاری 🙂

_V_

شما اصن حرفی که زدی فکر نکنم کلا با مفهوم کامنت من ربطی داشته باشه
بحث سر پیشرو بودن کره تو زمینه دیسپلی و انواع پنل بود که البته چینی ها مث boe هر از چند گاهی خبر سرقتشون از کره ای ها میاد
کسی درباره لنوو حرف نزد هرچند که بنده در هیچ زمینه ای لنوو رو مناسب نمیبینم(خودم محصولشو داشتم) تو بحث لپ تاپ ویندوزی ها لپ تاپ های hp و dell و vaio و asus رو خیلی بیشتر از لنوو قبول دارم!
بحثمم از سلطان و اینکه میفهمن تو جدال بین طرفدارای هواوی و اعتقاد الکیشون به boe هست که همشونم باطنشون سامسونگو بیشتر قبول دارن
در زمینه دیسپلی های الجی و اینکه چرا سامسونگ تو دیسپلی سلطانه من که فکر نمیکنم جای سوال باطه که چرا این حرفو زدم!بهتره من از شما بپرسم چرا شک داری به این نظر؟!
جز اینه که بدنام ترین اولدارو زده تو موبایل؟!
همیشه یه مشکلی داشتن،،سامسونگ چی؟

بعد جالبه شما همونی که افتخار میکنی به ip68 داشتن گوشی برند محبوبت در برابر چینیا ولی از اونور مقاومت در برابر گرما و دمای زیادو حتی ویژگی مثبت نمیدونی چه برسه به برتری؟
حالا اگه الجی جای سامسونگ بود:وای معرکس همیشه الجی تو همهزمینه ها کارکرده علاوه بر توانایی بالای پنل هاش کیفیت و مقاومت بالایی هم داره!

الجی شرکت بدی نیست،،ولی شما دیگه خیلی گندش میکنی!
هرکس میاد از سامسونگ ایراد بگیره میگه نوت۷!
ولی الجی چی؟همون مشکلات پنل های موبایلش خودشون داستانن

نیما عرفانی

برادر چرا فرافکنی میکنی؟
حرف من ربطی به کامنت شما نداشت؟ اتفاقاً مربوط میشه چون گفتی بالاخره ال‌جی هم یه جایی از تکنولوژی منعطف استفاده کرد! آقا مگه الجی لپ تاپ زده که جوری کامنت میذاری انگار ال‌جی از قافله عقب مونده! لنوو با ال‌جی همکاری کرده چون در تولید نمایشگر های لپ تاپ و مانیتور های گیمینگ تجربه ی ال‌جی بیشتر از هر شرکت دیگه ایه و کیفیت پنل های oled و ips الجی در این زمینه ثابت شدست . قبلاً در این خصوص توضیحات کاملی دادم که به نظر میرسه نخوندی اونارو.
من نمیدونم شما کدوم مدل از دیوایس لنوو رو داشتی که ازش راضی نبودی ،مطمئنم در خصوص رنکینگ برندهای لپ تاپ و مشخصات لپ تاپ های سری تینکپد و یوگا لنوو اطلاعات جامعی نداری وگرنه سرسری نمیگفتی چون خودت ازش راضی نبودی پس دلیلت میشه که برند خوبی نیست، کیفیت اتفاقی به دست نمیاد وگرنه چندین سال لنوو بالاتر از برندهایی که نام بردی قرار نمی‌گرفت.
این قضیه هم مثل همون هست که گفتی نمایشگر میت ۲۰ پرو فقط ساخت BOE هست و من بهت ثابت کردم که داری از روی بی اطلاعی اظهار نظر می‌کنی که بازم خودتو توجیه کردی.
داداش منم مثل شما فکر میکردم کیفیت نمایشگر های BOE پایینه اما این تفکرم برا یک هفته پیش بود . الان که دارم با میت ۲۰ پرو جواب کامنت شمارو میدم نظرم ۱۸۰ درجه تغییر کرده چرا که کیفیت نمایشگرش واقعاً رضایت بخشه و تا الان مشکلی نداشته. من نمیگم BOE بهترینه ولی برندی که تونسته در طی مدت ۲،۳ سال ال‌جی رو کنار بزنه و چیزی که تجربش کردم منو قانع کرده که با قاطعیت بگم BOE تواناییش رو داره که در آینده‌ای نه چندان دور پا به پای سامسونگ پیش بره و حتی ازش جلو بزنه چه با دزدی چه بدون دزدی!!! ( لازم به ذکر هست که قبلاً در پست دیگه گفته بودی کلاً پنل های الجی مشکل داشته! هواوی به جز میت ۲۰ پرو ، در میت پورش دیزاین RS هم با الجی همکاری کرد و پنل اون گوشی کلاً ساخت ال‌جی بود و مشکلی نداشت ، مشکلات پنل میت ۲۰ پرو ساخت ال‌جی هم فقط نمونه های اولیش مشکل داشت اونم به جهت فاصله ی زمانی کم بین معرفی و عرضه ، یعنی عجله ی خودِ هواوی بوده که الجی رو مجاب کرد پنل هاش رو زودتر عرضه کنه) جایگاه فعلی سامسونگ هم از اول این نبوده عزیز ، بالاخره اونم کم کم ترقی کرده که رسیده به این جایگاه.
من نگفتم سامسونگ بده و از طرفی هم ال‌جی رو گندش نکردم فقط دارم میبینم که همیشه ال‌جی رو دارن سرکوب میکنن و این برند مظلوم واقع شده و من فقط میخوام از حقش دفاع کنم ، منطق این نیست که صرفاً به بیان نقاط ضعف یک برند پرداخت و در مقابل باید نقاط قوتش هم گفته بشه. من حداقل می‌دونم که هر حرفی جا و مکان خودش رو داره ، این شما هستی که زیرِ هر پستی اسم سامسونگ رو میاری وسط که چی بشه؟
چرا همه مباحث رو باهم ادغام می‌کنی و یجوری میخوای به هم ربطشون بدی؟! اول اینکه برند محبوب من چیه؟ من کجا گفتم که یک برند محبوب دارم؟ بذار خیالت رو راحت کنم . من برای همه ی برندها ارزش قائلم ولی اگه قرار باشه بگم کدوما محبوب من هستن، اسم سونی و ال‌جی و نوکیارو میارم چون باهمشون خاطره دارم. الآنم بعد از گذشت ۴ سالو نیم تصمیم گرفتم گوشی جدید بگیرم و هواوی رو انتخاب کردم و برای انتخابم دلایل خودم رو دارم که اگه خواستی میتونم چراش رو کامل توضیح بدم، و دوم که گفتی ip68 رو برتری می‌دونم ولی مقاومت صفحه نمایش در برابر حرارت برتری نمیدونم ، خب شما هنوز جواب منو ندادی که چرا این قضیه برای شما اینقدر مهم جلوه می‌کنه ؟؟؟ چند درصد از مشتری ها معیار خریدشون مقاومت نمایشگر در برابر حرارت هست؟؟؟ آره ip68 و گواهی نظامی برای من مهم و کاربردیه , چرا؟ چون در زندگی روزمره احتمالش هست که گوشی از دستم بیفته تو آب یا مورد ضربه و نوسان برق قرار بگیره ولی از اون طرف برای یک مشتری چقدر می‌تونه مقاومت نمایشگر گوشی در برابر حرارت اونم به مدت ۳۰ ثانیه در خریدش تأثیر بذاره؟؟؟ میگم این چیزی که شما داری میگی قابلیت به حساب نمیاد و نمیشه به عنوان برتری بولدش کرد چون همون طور که قبلاً هم گفتم بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داره.
منم منکر مشکلات برخی از گوشی های الجی نمیشم ولی به یاد ندارم هیچ کدوم از معایب الجی در حد اون فاجعه ی نوت ۷ که گفتی، بوده باشه .
اینو گفتم چون خودت اتفاقات گذشته رو یادآور شدی.

_V_

در اینکه میگی لنوو اوله،،اولی لنوو مث اولی سامسونگ تو موبایه،،،ببینم شما تو موبایلم معتقدی بهترین گوشیارو سامسونگ داره؟آره؟
والا بنده فکر میکنم انقدری برا خودم ارزش قائل بودم که وسیله ای که برای استفاده خودمه رو با اطلاعات کامل و بدون تعصب بخرم
پس نمیخواد بگید که لنوو فلان
شما لپ تاپ برندایی که من گفتمو مقایسه کردی با لنوو که میگی لنوو برترینه؟
من به عنوان تعریف گفتم بالاخره الجیم وارد شد و یه خودی نشون داد که مام صفحه منعطف داریم و یه ضربه شصتی به چینیا بزنه

حالا شما همچین جبهه گرفتی و کامنت طویل میدی ادم دقیقا هرچی گفتیو یادش میره جواب بده

در خصوص اون فندک هم،،شما باز هنوز نفهمیدی من چی میگم
من دارم میگم بین مقایسه دو پنل
یکی از فاکتور ها میتونه باشه اون تست،،که چقدر در برابر گرما مقاومه که شما گویا به علت فقدان اون تو الجی میخوای مارو بزنی عزیز!
من نمیگم چقدر به کار کاربر میاد،،دارم دوتا پنل شرکتارو مقایسه میکنم نه چیز دیگه
بعدشم،،،الجیی که انقدر سنگشو به سینه میزنی اگه خیلی مثلا تو تلویزیون شاخه چرا گوشیاش ر ی د ه؟
بعدشم کی گفته اصن که الجی اوله تو بحث پنل تی وی و پی سی(و لپ تاپ)؟

نیما عرفانی

جبهه نگرفتم ، دلیلی برای جبهه گرفتن وجود نداره برادر فقط نیاز به کامنت عریض و طویل بود که همه ی مباحث رو پوشش بدم، حالا اینکه حرفام طولانی شد من عذر میخوام.
از یه طرف خودت قبول داری که لنوو در لپ تاپ اوله و رتبشو با رتبه ی سامسونگ در دنیای موبایل تشبیه می‌کنی ولی چیزی که ابهام ایجاد می‌کنه اینه که از طرف دیگه میگی آیا لپ تاپ های برندهای دیگه رو من با لنوو مقایسه کردم که میگم لنوو بهتره؟!!! یعنی خودتم به حرفای خودت شک داری و ضدونقیض صحبت می‌کنی .
فکر کنم باید برای هر حرفم لینک و سند معتبر بذارم وسط که حرفام بهت ثابت بشه ، خب خودت یکم زحمت بکش سرچ کن تا بدون اطلاعات نظر ندی ، وقتی که صرف کامنت گذاشتن می‌کنی اگه نصف اون زمانو بذاری برای سرچ کردن بهتر جواب میده به خدا. میخوای تک تک برندایی که نام بردی همه ی مدل های لپ تابشون رو شرح بدم تا متوجه بشی با لنوو مقایسشون کردم یا نه؟؟؟ اصلاً ما کاری به مشخصات و کانفیگ نداریم ، بحث سر کیفیت و میزان فروش و رنکینگ هست که به همون دلایلی که سامسونگ چندین ساله در دنیای موبایل اوله ، دقیقاً لنوو هم به همون دلایل از سایر OEM های لپ تاپ برتره. پیشنهاد میکنم ویدئوهای سری تینکپد لنوو الخصوص مدل x1 carbon رو داخل یوتیوب ببینی تا متوجه بشی کیفیت یعنی چی . بازم من نمیگم بقیه برندها کم تر از لنوو هستن نه ، اوناهم در بحث طراحی ، کانفیگ عالین ولی چیزی که دارم دربارش صحبت میکنم اینه ، که با وجود این رقبای قدر لنوو تونسته چندسال رتبه ی اول رو به خودش اختصاص بده و این موفقیت اتفاقی نیست چرا که یکی از دلایلش ارائه ی لپ تاپ های با پرفورمنس بالا در کنار قیمت پایین تر از رقبا هست. من شمارو وادار نمیکنم که حتماً لنوو یا فلان برند رو قبول داشته باشی نه ، مختاری که هرنظری دربارش داری بیان کنی و من هم بهش احترام میذارم اما دلیل نمیشه چون شما میگی از لنوو راضی نبودی منم بگم بده نه چون خودم تجربش کردم و با این وجود فقط به تجربه ی خودم بسنده نمیکنم و ملاک های مهم تر همچون تست های یوتیوبرها و نتایج رنکینگش مهر تأییدی بر حرفای بنده هست.
آره قبول دارم سامسونگ در زمینه ی موبایل اوله و موفقیت این هم اتفاقی نیست و پشتش کلی پشتکار و تلاش و مدیریت درست بوده اما اینم قبول دارم که جایگاه فعلی سامسونگ در موبایل و حتی لنوو در لپ تاپ تا ابد تثبیت شده نیست و مطمئناً با پیشرفت برندهای رقیب این جایگاه دستخوش تغییر میشه.
اگه فاکتور حرارت روی صفحه نمایش برای شما ملاک مهمی به حساب میاد پس من هم میتونم بگم چند سالی هست که موبایل های الجی از گواهی نظامی بهره میبرن که سامسونگ و سایرین ازش بی بهره هستن یعنی در برابر اتفاقات طبیعی ناشی از سقوط و ضربه و نوسان برق و نفوظ آب ، tip الجی قطعاً بهتر و کاربردی تر هست.
در خصوص اینکه گفتی پس چرا گوشی های الجی “به مانند محصولات صوت و تصویر و خانگیش موفق نبوده” , خب دلیل کاملاً واضح و مبرهن هستش ، به جهت اینکه با وجود رقبای قدری همچون سامسونگ و اپل و رقبای چینی که سابقه و تجربه ی خوبی دارن ، کار الجی و سونی و بقیه برندهای با اصالت خیلی سخت شده و دلیل دیگه اینه که بخش موبایل الجی مدیریت و سیاستش با سایر بخش های دیگش متفاوت بوده که نتیجه ی قابل انتظاری حاصل نشد اما خوشبختانه از سال ۲۰۱۸ الجی موبایل سیاستش و رویکردش رو تغییر داده و نتیجه دادن این تغییرات به زمان نیاز داره و کم کم به سوددهی میرسه و از ضرر خارج میشه اما باز دلیل نمیشه گوشی های بی کیفیتی به بازار عرضه کنه ، همین الجی سومین برند در بازار آمریکا هستش و باز من معتقدم بهترین برند در زمینه ی نوآوری همین الجیه که درباره ی این موضوع هم قبلاً مفصل و به صورت جامع توضیح دادم که چرا .
حالا اگه شما میخوای منو اینجوری خطاب کنی که دارم سنگ الجی رو به سینه میزنم پس همین جمله در خصوص شخص شما هم بیشتر از بنده صدق می‌کنه چرا که زیر هر پست اسم سامسونگ رو میاری و همه چیو به اون ربط میدی .
و در آخر الجی در تلویزیون و مانیتور و پنل های سایز بزرگ برتر نیست ؟؟؟! واقعاً جای تعجبه آقای وائز که چرا همچین حرفی میزنی؟؟ اینم باید لینک و منبع برات بیارم ؟؟؟ الجی بهترین پنل های oled , led رو در کنار سونی در تلویزیون داره و این اواخر تلویزیون های سری a9 ,z9 سونی و سری signature الجی به عنوان بهترین تلویزیون انتخاب شدن و مهم ترینش تلویزیون رول شونده ی الجی جایزه ی بهترین طراحی و نوآوری رو به خودش اختصاص داد بعد چطور میگی الجی برترین نیست؟ الجی حتی در زمینه ی لوازم خانگی و صوتی هم یک سرو گردن از بقیه سرتره.
در خصوص مانیتور های دسکتاپ و گیمینگ هم لازم به ذکر هست که الجی اولین مانیتور 5k گیمینگ و مانیتور با نسبت فوق عریض خمیده رو معرفی و عرضه کرد و باز لازم به ذکر هست که پنل آی‌مک های اپل و تکنولوژی رتینا کلاً برای الجی هست . نمایشگر ساعت اپل واچ از نسل اول تا نسل چهارم ساخت الجیه .
در زمینه ی مانیتور ، با وجود رقبایی همچون BenQ ،asus , MSI ,Acer , Dell,hp , TCL ,و حتی خودِ سامسونگ باز الجی همیشه پیشرو بوده .
پنل نمایشگر های تاپ ترین لپ تاپ ها و اولترابوک ها مثل لپ تاپ گیمینگ ریزر و گیگابایت ،omen hp, predator Acer , Alienware Dell , همشون ساخت الجیه .
واقعاً برام جای بهت و تعجب داره که چطور میگی الجی در زمینه نمایشگر های مانیتور پی سی ، دسکتاپ و لپ تاپ برترین نیست!!!

نیما عرفانی

اصلاح
وائز =» واعظ!!!

Finch

چه باحاله 🙁🙁😀💙

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)