حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده های ۱۰ نانومتری اینتل برای سال ۲۰۲۰ و ۷ نانومتری برای سال ۲۰۲۱

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | مطالب ترنجی

روزگاری اینتل در به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌های ساخت تراشه روز پیشتاز بود اما ۵ سال گذشته نتوانسته از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری عبور کند و ناتوان از عرضه پردازنده ۱۰ نانومتری است. امروز این کمپانی جزئیات تازه‌ای از برنامه‌های بخش تولید تراشه خود ارائه کرد. پردازنده های ۱۰ نانومتری اینتل برای سال ۲۰۲۰ و ۷ نانومتری برای سال ۲۰۲۱ خواهد بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

5 سال متوالی است که اینتل ریزمعماری پردازنده مرکزی Skylake را با تغییرات جزئی مجدداً ارائه می‌کند و حتی ریشه‌ ریزمعماری آتی Comet Lake هم به Skylake باز می‌گردد. نزدیک‌ترین ریزمعماری واقعاً جدید اینتل Ice Lake نام دارد که از هسته‌های پردازشی جدید Sunny Cove بهره می‌برد و اواخر سال 2019 معرفی می‌شود. انتظار می‌رود گونه دسکتاپ این ریزمعماری سال 2020 عرضه شود.

اخیراً اینتل در تازه‌ترین کنفرانس خود با سرمایه گذاران به ارائه جزئیات تازه‌ای از نقشه راه بخش تولید تراشه خود پرداخته است. آن‌طور که پیداست، فناوری ساخت 10 نانومتری این غول بزرگ سلطنت کوتاهی خواهد داشت و خیلی زود جای خود را به فناوری ساخت 7 نانومتری می‌دهد. طبق اعلام اینتل، این کمپانی در سال 2021 میلادی اوین پردازنده‌های 7 نانومتری خود را عرضه می‌کند.

هرچند این خبر برای علاقه‌مندان خوشحال کننده است، اما در حقیقت هنگامی که اینتل سال 2021 میلادی تولید انبوه پردازنده‌های 7 نانومتری را آغاز کند، هنوز 3 سال از TSMC عقب است. این سازنده تایوانی سال 2018 میلادی خطوط تولید 7 نانومتری خود را در اختیار صنعت موبایل گذاشت. حتی AMD در نظر دارد همین امسال پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی مبتنی بر فناوری ساخت 7 نانومتری عرضه می‌کند. البته TSMC با فناوری ساخت 7 نانومتری مبتنی بر لیتوگرافی DUV شروع کرد و ماه مارس لیتوگرافی EUV را به خدمت گرفت. اما اینتل مستقیماً سراغ EUV می‌رود. نقشه راه فعلی اینتل نشان می‌دهد این کمپانی در سال 2020 میلادی گونه بهینه‌تری از از فناوری ساخت 10 نانومتری را به خدمت می‌گیرد.

مهاجرت از نسل دوم فناوری ساخت 10 نانومتری به 7 نانومتری با افزایش چشمگیر چگالی ترانزیستورها همراه خواهد بود. همچنین اینتل تکنیک‌های دیگری را با هدف راندمان بهتر به خدمت می‌گیرد که دست طراحان پردازنده را بیش‌تر از هر زمان دیگری باز می‌گذارد.  جالب اینکه فناوری ساخت 7 نانومتری EUV  یک‌بار در سال 2022 و یک‌بار هم در سال 2023 نسخه بهبود یافته‌ای دریافت می‌کند. با این حال جزئیات دقیقی از بهینه سازی های مورد بحث در دست نیست. در هر صورت انتظار می‌رود اوایل سال 2020 شاهد فناوری ساخت 6 نانومتری TSMC و بعدتر هم فناوری ساخت 5 نانومتری سامسونگ باشیم، از این رو به نظر می‌رسد اینتل در تولید تراشه دست برتر را داشته باشد.

طبقه اطلاعات رسمی، اینتل در سال 2021 میلادی پردازنده‌های گرافیکی مخصوص دیتاسنتر Xe  را با فناوری ساخت 7 نانومتری عرضه می‌کند. خبر بد اینکه در اطلاعات رسمی اینتل خبری از پردازنده‌های گرافیکی رده مصرف کننده Xe  با فناوری ساخت 7 نانومتری نیست. در هر صورت اینتل تأیید کرده اولین محصول 7 نانومتری این کمپانی یک پردازنده گرافیکی یا شتاب دهنده دیتاسنتر خواهد بود و بعد از آن شاهد پردازنده‌های سرور 7 نانومتری خواهیم بود.

نظر شما درباره آینده چیپست های آینده اینتل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ARMTIN

آقای عطایی
لیست 10 گوشی برتر antutu منتشر شد
نکته جالب توجه اینکه 3 پرچمدار جدید شیاومی در رتبه 1,2,3 قرار گرفتند
http://www.antutu.com/doc/117893.htm

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)