حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین عکس سیاه چاله را ببینید

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | نجوم

تعریف کلی و مقدماتی از یک سیاهچاله را بسیاری می‌دانند: یک جسم بسیار پرچگال با جرم بالا که آنقدر جاذبه ایجاد می‌کند که حتی نور و فوتون‌هایش از سطح آن نمی‌توانند بگریزند. امشب برای اولین بار اولین عکس سیاه چاله ثبت شده و در ادامه با ترنجی همراه باشید تا آن را با هم ببینیم.

از این تعریف برمی‌آید که اصولا از نظر تئوریک داشتن عکسی از یک سیاهچاله باید ناممکن باشد. اما گازهای اطراف سیاهچاله در حین گردش و سقوط به مرکز سیاهچاله یک حاشیه متمایز در اطراف ان ایجاد می‌کنند. بنابراین منظور ما از عکس سیاهچاله، همین حاشیه متمایزشده آن است.

اما با توجه به تراکم بالای مرکز کهکشان و دوری بسیار زیاد، ما برای ثبت همین عکس، نیاز به تلسکوپ‌های اپتیک یا رادیوتلسکوپ‌های بسیار پرتوان داشتیم.

چون عملا هیچ تلسکوپ واحدی با این قدرت نداشتیم، دانشمندان به این فکر افتادند که دیتای چند رادیوتلسکوپ را گردآوری کنند. به تلسکوپ مجازی که با این شیوه ایجاد شد اصطلاحا تلسکوپ Event Horizon گفته می‌شود.

تلاش‌ها برای ایجاد این تلسکوپ مجازی از هفت سال پیش کلید خورد. این رادیوتلسکوپ‌های در گستره وسیعی از کره زمین از قطب جنوب تا اروپا و آمریکا پراکنده هستند و شامل ۹ رادیوتلسکوپ می‌شوند. تجمیع دیتای این ۹ رادیوتلسکوپ، یک تلسکوپ مجازی برای ما به ارمغان آورده که معادل یک تلسکوپ واحد با قطر ۹ هزار کیلومتر است و این یعنی بزرگ‌ترین تلسکوپ تاریخ بشریت!

اما شاید ابعاد فنی گردآوری اطلاعات حجیم و همسان‌ کردن این اطلاعات، از خود عکس هم از منظری، مهم‌تر باشد. پژوهشگران باید مطمئن می‌شدند که موقع روی هم گذاشتن اطلاعات، آنها بیش از یک میلیاردیم ثانیه با هم اختلاف ثبت نداشته باشند!

برمی‌گردیم به عکس سیاهچاله:

این سیاهچاله در مرکز کهکشان مسیه ۸۷ قرار دارد و ۵۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. این سیاهچاله ۶٫۵ میلیارد برابر خورشید جرم دارد!

نظر شما درباره این تصویر جذاب چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

هم زیباست و هم ترسناک و هم قدرت بی نهایت داره در کل معجزه خداوندی رو تو این عکس میشه حس کرد.

Star

اجرام آسمانی یکی از یکی بزرگ تر و شگفت انگیز تره.

.Alireza.

ای ایرانی!اگر توانستی مرحله سیل را به خوبی بگذرانی و زنده بمانی مرحله بعدی این سیاه چاله ای هست که میببنی!

مرحله بعدی هم ورود دایناسور ها و فوران اتشفشان هست بعد از اون برنده مسابقه زندگی در ایران میشید

علی شیخ زاده

« ۵۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. »😑

مغز آدم سوت میکشه

HiKa

واقعا شگفت انگیزه. خیلی دوست دارم بدونم دقیقا اون تو چه خبره! یعنی حاضرم تست کنم و خودم شخصا واردش بشم ببینم آیا زمان متوقف میشه؟! به یه دنیای دیگه وارد میشم؟! اصلا چند بُعد داره؟!
واقعا شگست انگیزه. به معنای واقعی کلمه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)