حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آپدیت شدن سیستم GPS می تواند سبب مشکل شود؟

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار

ر چند وقت اخیر نگرانی‌هایی در مورد به‌روزرسانی سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی یا جی‌پی‌اس مطرح شده که یادآور خاطرات سال 1999 و باگ مشهور Y2K است. برخی از سیستم‌های موقعیت‌یاب از روز یکشنبه این هفته و در پی به‌روز شدن سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی (GPS) احتمالاً با مشکل برخورد خواهند کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا آپدیت شدن سیستم GPS می تواند سبب مشکل شود؟

در واقع، بازه 20 ساله تعیین شده برای فعالیت این سامانه به اتمام رسیده و اطلاعات آن دوباره صفر شده است.  با توجه به اهمیت سیستم جی‌پی‌اس، این موضوع به لحاظ تئوری می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای زیرساخت‌های حیاتی در حوزه‌های حمل و نقل و ارتباطات شود. با این حال، گفته شده که در واقع چنین مشکلاتی وجود نخواهند داشت.

ماهواره‌های GPS اطلاعات خود را به صورت هفته‌ای ذخیره می‌کنند و سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی نیز کار خود را برای اولین بار در دهه 1980 آغاز کرد. محدودیتی که برای ثبت اطلاعات در این سامانه در نظر گرفته شده، 1024 هفته است و این محدودیت در آوریل سال جاری به پایان رسیده و شمارش هفته‌ها دوباره از صفر آغاز خواهد شد. در ماه اوت سال 1999 که برای اولین بار به‌روز شدن شمارش هفته‌های GPS انجام شد، مشکل چندانی به وجود نیامد اما در حال حاضر با توجه به افزایش قابل ملاحظه سیستم‌های مبتنی بر GPS نگرانی‌های زیادی در رابطه با این به‌روزرسانی وجود دارد.

سیستم‌های GPS جدید به حافظه‌های 13 بیتی ارتقاء پیدا کردند

با این حال سازمان‌های ناظر بر عملکرد ماهواره‌های GPS اطمینان داده‌اند که مشکل خاصی از بابت صفر شدن شمارش هفته‌ها رخ نخواهد داد و در صورت بروز مشکل‌های احتمالی نیز روند آن بسیار آهسته و تدریجی خواهد بود. شایان ذکر است، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که در 10 سال اخیر ساخته شده‌اند، به نوعی کدگذاری شده‌اند که کاملاً با روند به‌روز شدن اطلاعات ماهواره‌ها هماهنگ باشند و بنابراین به نظر نمی‌رسد دچار مشکل خاصی شوند. همچنین با توجه به اینکه سیستم‌های GPS جدید به حافظه‌های 13 بیتی ارتقاء پیدا کردند، محدودیت تعداد هفته‌ها از میان برداشته شده و حداقل تا 157 سال آینده نیازی به به‌روز کردن سامانه نخواهد بود.

به این ترتیب نباید نگران آپدیت شدن سیستم GPS بود. نظر شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)