حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا امریکا با هواوی مشکل دارد؟

نوشته

5 سال قبل | 14 دیدگاه | هواوی

اندیشکده ‘دوستان اروپا’ در گزارشی از واقعیت ماجرای هواوی، با یادآوری اینکه رشد شتابان علمی و صنعتی چین غول های صنعتی غربی به ویژه آمریکا را غافلگیر کرده است، نوشت: واشنگتن پیشتازی آسیا در صنعت و نوآوری را نمی تواند تحمل کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم چرا امریکا با هواوی مشکل دارد؟

به نقل از اندیشکده دوستان اروپا ‘Friends of Europa’ هم اکنون نیمی از ده شرکت بزرگ عمرانی دنیا در چین قرار دارد. در کنار این پیشرفت چشمگیر، چین در مسیر رشد شتابان علمی قرار گرفته است و آمریکا ناچار است پیشتازی آسیا در تکنولوژی را به رسمیت بشناسد.

حداقل در عرصه تجارت، آمریکا چین را رقیب و حتی تهدید بزرگی قلمداد می کند و در پی آن است که به شیوه های مختلفی برتری این کشور را کاهش دهد. بنابراین جدا از سیاست های سختگیرانه ترامپ در تجارت، آمریکا با اتهام هایی چون جاسوسی در پی آن است که از اعتبار این شرکت بزرگ بکاهد. بهانه گیری های آمریکا شامل اتهام دور زدن تحریم های ایران نیز می شود. اواخر ماه ژانویه (بهمن 1397) وزارت دادگستری آمریکا، هواوی و مدیر مالی این شرکت را به تلاش برای دور زدن تحریم های آمریکا بر ضد ایران و نیز سرقت اطلاعات محرمانه صنعتی از گروه مخابراتی «تی-موبایل» آمریکا متهم کرد.

چین

چین

کانادا نیز در دسامبر سال 2018 (دی 1397) به درخواست آمریکا ‘منگ وانژو’ مدیر مالی شرکت مخابراتی ‘هواوی’ را که در آن کشور به سر می برد، به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد.
دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری منگ، او را با قید وثیقه 7.5 میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند. پس از صدور کیفرخواست برای او به اتهام کلاهبرداری در ماه ژانویه 2019(بهمن 1397)، مقام های آمریکایی به صورت رسمی درخواست استرداد او از کانادا به واشنگتن را مطرح کردند که واکنش شدید چین را به دنبال داشت.

این پرونده بخشی از سریال فشارهای گسترده از سوی آمریکا علیه این شرکت چینی است که شبکه هایش از سوی واشنگتن به عنوان تهدید علیه امنیت ملی آمریکا عنوان شده است. در مقابل شرکت هواوی در بیانیه ای اتهامات مربوط به مدیر مالی ارشد خود را رد کرد و افزود: وی و شرکت هواوی هرگز قوانین آمریکا را نقض نکرده اند و این حقیقتی است که نهایتا واشنگتن به آن اذعان خواهد کرد.

مدیر مالی هواوی

مدیر مالی هواوی

بر اساس متن دادخواست، هواوی متهم به معامله ای به ارزش بیش از 100 میلیون دلار با ایران از طریق یکی از موسسات مالی آمریکایی است. هنوز مشخص نیست که در این اتهام منگ وانژو مستقیما متهم است یا نه اما اگر متهم شود ممکن است با مجازاتی بین 11 تا 14 سال زندان مواجه شود. با این حال هیچ بعید نیست که با توجه به فشار روز افزون دولت چین به کانادا و آمریکا، دادگستری آمریکا در نهایت به توافق جریمه ای مالی برای هواوی قناعت کند. هواوی در پرونده ای دیگر در دادگاهی در شهر سیاتل متهم به سرقت اسرار فناوری شده که در آن مورد هم همه اتهام ها را رد کرده است.

‘رن جونگ فی’ بنیانگذار شرکت هواوی چین دومین سازنده تلفن های هوشمند دنیا معتقد است که این شرکت قربانی دسیسه چینی آمریکا شده است. آمریکا و چین در زمینه فناوری مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و دسیسه چینی های واشنگتن باعث شده است تا کانادا و هواوی هر دو قربانی شوند. وی با اشاره به دستگیری دخترش در کانادا که مدیر ارشد مالی این شرکت بوده است، خاطر نشان کرد: نباید اجازه داد روابط هواوی و کانادا تیره شود.

جونگ فی با تاکید بر اینکه دخترش مرتکب هیچ خلافی نشده است، گفت: نباید در دام آمریکا بیافتیم. این روند فقط برای مردم کانادا زیانبار خواهد بود و برای هواوی هم مطلوب نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در 2 مارس 2019 (11 اسفند 97) در واکنش به آغاز روند استرداد وانژو مدیر مالی شرکت هواوی به آمریکا از سوی کانادا، اعلام کرد این پرونده قضایی نیست بلکه یک مساله سیاسی است.

مدیر مالی هوآوی

مدیر مالی هوآوی

وزارت دادگستری کانادا روز جمعه دوم فوریه (11 اسفند) با صدور بیانیه ای اعلام کرد یک جلسه دادرسی برای استرداد و یا عدم استرداد وانژو برگزار می کند. اندیشکده دوستان اروپا در پایان تاکید کرد: واقعیت ماجرا این است که آمریکا نمی تواند ظهور قهرمانان صنعتی جدید در آسیا را قبول کند و می خواهد پیشتازی در صنعت از آن خودش باشد. به نظر آمریکایی ها، تهدید واقعی برای آنان، تهدید صنعتی و علمی پکن است که به زودی گوی سبقت را از واشنگتن می رباید.

بنابراین چیزی که به طور فزآینده آمریکا را نگران کرده سرعت شتابان علمی شرکت های آسیایی است که علاوه بر دولت آمریکا، غول های صنعتی غربی نیز از آن غافلگیر شده اند. مدیران ارشد اروپایی معتقدند که تا اوایل سال 2020، چین درعرصه نوآوری های کلیدی پیشتاز خواهد شد. هواوی یک شرکت در عرصه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی (ITC Information and communications technology) در مقیاس جهانی است و نزدیک به 100 میلیارد دلار در سال فروش در 170 کشور جهان دارد. به لطف طرح نوآورانه این شرکت در سال 1997(1376)، حدود نیمی از 170 هزار کارمند آن سهامدار شرکت شدند.

به نظر می رسد با توجه به بزرگی و اعتبار فراوان، این شرکت بتواند توطئه و دسیسه چینی آمریکا را پشت سر بگذارد. اندیشکده دوستان اروپا در سال 1999(1378) به ریاست گیلس مریت (Giles Merritt) در بروکسل بنیاد نهاده شد

انگلیس، هواوی را تهدیدی علیه امنیت ملی‌اش می‌داند!

مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که شرکت چینی مخابراتی و ارتباطی «هواوی» هیچ گامی برای رفع نقاط ضعف و حفره‌های امنیتی برنداشته و همچنان تهدیدی علیه امنیت ملی انگلیس به شمار می‌رود.
این نهاد جاسوسی که زیرمجموعه ستاد ارتباطات دولت انگلیس ( اصلی‌ترین نهاد جاسوسی مخابراتی این کشور) محسوب می‌شود عنوان کرد نمی‌تواند ضمانت کند که تمام تهدیدهای امنیت ملی ناشی از فعالیت هواوی در شبکه‌های حساس انگلیس در درازمدت کاهش یابد.

هرچند آمریکا و چند کشور غربی دیگر همکاری با هواوی برای پیشبرد طرح اینترنت پرسرعت نسل پنجم را متوقف کرده‌اند، اما انگلیس هنوز به‌طور قطعی دراین‌باره تصمیم‌گیری نکرده است. چین هم اعلام کردکه این شرکت هرگز در فعالیت‌های جاسوسی علیه دیگر کشورها مشارکت نداشته است.

گزارش مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس تازه‌ترین تهدید دولت لندن در رابطه با فعالیت هواوی در این کشور به شمار می روداما به‌طور صریح درباره توقف فعالیت این شرکت اشاره‌ای نشده است. هواوی وعده داده است که بااعتباری به میزان 2 میلیارد پوند قصد دارد تا نقایص امنیتی این شرکت را برطرف کند. بااین‌حال مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس می‌گوید هنوز شواهدی درباره میزان و چگونگی هزینه این اعتبار در دست نیست.

این نهاد جاسوسی انگلیس با اشاره به سابقه ناموفق هواوی برای اصلاح نقایص امنیتی این شرکت افزود: در حال حاضر چشم‌اندازی وجود ندارد که بتوان به قابلیت هواوی برای انجام تغییرات موردنظر اطمینان کرد.

منابع انگلیسی می‌گویند: هرچند گزارش مرکز ملی امنیت سایبری به طرح اینترنت پرسرعت نسل پنجم اشاره‌ای نمی‌کند اما یافته‌های آن برای ارزیابی قراردادهای اجرای طرح اینترنت نسل پنجم در انگلیس حائز اهمیت خواهد بود.

دولت انگلیس از سوی آمریکا و چند کشور غربی دیگر زیر فشار زیادی قرار دارد تا همکاریهای خود با هواوی را به دلیل احتمال جاسوسی این شرکت قطع کند. بااین‌حال گفته می‌شود که خدمات شرکت هواوی درزمینهٔ تلفن همراه و خدمات اینترنت پرسرعت بازار گسترده‌ای را در انگلیس در اختیار دارد.

شهر 5G هوآوی

شهر 5G هوآوی

گزارش‌ها حاکی است که اپراتورهای تلفن همراه در انگلیس مشغول بررسی و تطبیق فناوری‌های شرکت هواوی با اینترنت نسل پنجم هستند. آنها هشدار داده‌اند اگر دولت انگلیس این شرکت را تحریم کند، از سایر کشورهای رقیب در منطقه عقب خواهند افتاد.

پیش‌تر یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی گفته بود که این شرکت برای هیچ فرد و یا کشوری تهدید امنیتی نیست.
‘گوا پینگ’ روز جمعه گذشته اظهارات مقام‌های آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی مبنی بر اینکه پکن در لوای این شرکت از آنها جاسوسی می‌کند را «اتهام محض» و «بی‌اساس» خواند.

وی شبکه نسل پنجم هواوی را هوشمند، ساده و باقدرت توصیف کرد و ادامه داد: می‌دانیم که پیشرفت بدون امنیت معنایی ندارد لذا در این زمینه نه‌تنها تهدید نیستیم بلکه تدابیر امنیتی قوی نیز در نظر گرفته‌ایم و سرعت نسل پنجم این شرکت از هر رقیب دیگری بالاتر است.

او از شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی هم دعوت کرد که اگر نگرانی‌های امنیتی از این شبکه پرسرعت دارند آنها را با همتایان چینی خود در میان بگذارند و سپس مجوزهای لازم را برای عملیات هواوی صادر کنند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید سرانجام هواوی با این مشکلات امریکا و اروپا با چین چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

آمریکا رو نابود کنید مشکل حل میشه دنیا به آرامش میرسه

amir_galaxy

Consumer reports گلکسی اس ۱۰ رو برترین گوشی دنیا میدونه بالاترین نمره رو بهش داده
https://www.phonearena.com/news/Consumer-Reports-says-Galaxy-S10-Plus-is-the-best-smartphone_id114913

Arrow

خسته نشدی از این همه تبلیغ سامسونگ ؟واقعا به پولی که میده می ارزه؟

vahid abedi

دوست عزیز اینها پولی نیستند

اینها ابزار تبلیغاتی رایگان هستن

اینگونه افراد متعصب و تبلیغ چی چه در سامسونگ چه هواوی چه اپل چه سونی ریالی دریافت نمیکنند.

اینها به صورت ناخوداگاه برده های رایگان تبلیغاتی هستند

به خاطر جیب نیست به خاطر ذهن هستس

تسخیر ذهنی بسیار برتر از تسخیر جیب هستش.

تو اخبار دیدیم که نمایندگان سامسونگ و هواوی و برخی شرکتها با پول کلانی که از شرکت خود میگیرند اما از محصول اپل استفاده میکنند

چرا

چون صرفا جیبشان گر شده و برای پوب نمایندگی میکننند و تبلیغ و نه برای ذهن و علایق خودشان

کسی که ذهن و روحش تسخیر شده و متعصب کامل هست اصلا پولی لازم نیست براش پرداخت بشه

چون ذهن و روانش قبلا تسخیر شده و به صورت رایگان مبلغ شرکت ها هستش

اونم بدون اگاهی و صرفا به صورت ناخوداگاه.

که اکثرا هم در جوامع توسعه نیافته بیشتر هستند

کاملا پدیده ای روانشناختی هستش و فرق نمیکنه طرف مال کدوم برند باشه. رفتار ها و واکنش ها یکسان هستش
توهین و تخریب رقیب

پرستش برند خود و تایید مطلق بدون قبول ایراد های ممکن

بت ساختن از برند خود

بزرگنمایی و غلو

واکنش های شدید در حد ناموسی در برابر ایراد دیگران به برند مورد علاقه
استفاده از کلمات غیر اخلاقی برای منتقدان و استفاده از کلماتی همچون منققول و چیپ و اسامی حیوانات و نادانن دانستن دیگران و حقیقت مطلق دانستن دانسته ها و ادعا های خود

عدم قبول مشکلات برند خود

عدم انتقاد پذیری و فقدان تسامح و تساحل
عصبانیت شدید از رشد برند دیگر و تلاش برای بی اهمیت دانستن ان

اسم بردن از برند خود به هر بهانه ای در زیر اخبار سایر برندها

و…..

دقت کردین کع این واکنش ها بین متعصبان همه برندها یکسان هستش

اگر واقعا واقعیت اونی بود که خودشون احساس میکنن یک لحطه فکر کنند که چرا پس رفتارشان و گفتارشان یکسان و قابل پیش بینی هستش.
اگه حقیقت و واقعیت اونها درست هستش چرا پس الگوی یکسانی دارند و به راحتی میتوان واکنش انها رو پیش بینی کرد.

رفتار و گفتاری که بر حسب یک الگوی تکرار شونده هستس گس حقیقت مطلق نیست
بلکه پدیده ای روانشناختی و جامعه شناختی هستش.

بهتون قول میدم بر حسب الگوهای روانشناختی اکثرا مابین 12 تا 25 سال سن دارند و حداکثر زیر 30.

ولی اکثرا بین 12 تا 25.

خب اگر ادعاهای اون افراد متعصب برندهای سامسونگ و هواوی و اپل و…. درست هستش پس چگونه بر حسب الگو بدون شناختن اونها میشه سن و سال و ویژگی های روحی روانی اونها رو پیش بینی کرد..

در حقیقت این افراد بدون اینکه خودشون اطلاع داشته باشند به صورت ناخوداگاه با توجه به شرایط سن و سال و ویژگی های روحی و روانی و محیط اطراف خود صرفا یکسری واکنش ها و رفتار ها با الگوهای یکسان و تکرار شونده دارند.

amir_galaxy

پیش فروش گلکسی اس ۱۰ در برزیل رکورد شکنی کرده
https://www.sammobile.com/2019/03/27/galaxy-s10-pre-orders-brazil-exceed-expectations/

amir_galaxy

موسسه معتبر idc اعلام کرده گلکسی اس ۱۰ سامسونگ فروش فوق العاده ای رو تجربه میکنه و به عدد ۶۰ میلیون دستگاه تا پایان سال میرسه
https://m.gsmarena.com/samsung_expects_to_ship_60_million_s10_units_by_the_end_of_2019-news-36246.php

amir_galaxy

این خبرای مهمو اگه میشه پوشش بدید

علی شیخ زاده

منم قبلا میگفتم امریکا از چین و هواوی میترسه و تمام این بهانه ها جنبه سیاسی داره اما دوستان جبهه میگرفتن.
کم کم خود اروپایی ها دارن حرف منو میزنن😃

Arrow

امریکا قبلا نشون داده که برای برتری دست به هر کاری میزنه البته همه ابر قدرت ها همین طور هستن

TVKade

هواوی و چین توان رقات با غول دنیا امریکا را ندارند….

BLACK

تو جهانی که توسط دروغگو ها و با کمک اخبار جعلی اداره میشه رسانه ها نمیتونن بی طرف باشن، چون واسه مطرح شدن نیاز به حمایت مالی دارن و واسه اینکه حمایت مالی بشن لازمه واسه منافع حکومت ها یا جناح های سیاسی بجنگن. این اخبار منتشر میشه تا تو ذهن مردم از کشوری مثل آمریکا یه حیوون عوضی خودخواه بسازه، چرا؟ چون آمریکا درمقابل جنایت های جمهوری اسلامی علیه مردم خودش و بقیه کشور ها ساکت نمیشینه.

BLACK

به زبان ساده تر این پست داره به تو میگه:
آمریکا، هواوی و چین رو تحریم کرده چون از پیشرفتشون میترسه پس اینکه جمهوری اسلامی رو هم تحریم کرده یعنی از پیشرفت جمهوری اسلامی هم میترسه و دلیلش فعالیت های تروریستیش و حکومت دیکتاتوریش نیست.

TVKade

هواوی فقط در کشورهای جهان سومی فروش بالایی داره

ali karimi

سلام، والا من به نطر خودم فکر نکنم جاسوسی کنه،مثلا اطلاعات کابرهای انگلیسی چی بدرد هوآوی میخوره، درسته اطلاعات کاربرهارو میفروشن ولی پول اینکار مگه چقدره که هواوی شرکت به این یزرگی و ثروتمند بخواد چنین کاری کنه،اطلاعات حالا یه سریع نفرات عالی رتبه مثل وزیروزرا، اینطور ادمها بله مهمه، ولی خب اینطور آدمهام امنیتشون کامله، حالا جاسوسی های دیگه رو نمیدونم، دیگه اونقدر سر در نمیارم، ولی کلا بگیری من فکر نکنم هواوی بخواد جاسوسی کنه،خب آمریکا هم برای خودش ابرقدرتیه و مسلمأ نمیخواد ابرقدرت دیگه ای باشه مثل خودش، چین هم کشوریه، که قدرمنده، امروز مثلا تو آمریکا یه دستگاهی ساخته میشه دوروز دیگه تو چین همون دستگاه ساخته میشه ولی ارزونتر،خب مردمش همینطوری هستن بیکار نیستن، مثل ما ایرانی ها که سال12ماه 10ماهش تعطیلی رسمی اینطور چیزها داریم، وکلا 2ماهش کار مفیدمونه، از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو چین هستش،درکل امیدوارم هواوی اون چیزی که حقشه بهش برسه، که حتما هم میرسه بارها گفتم در مورد همین موضوع دیریا زود، داره ولی سوخت سوز نداره،موفق باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)