حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام رسما درباره دوربین های موبایل ۶۴ و ۱۰۰ مگاپیکسلی صحبت می کند

نوشته

5 سال قبل | 12 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، کوالکام

مدت زیادی بود که تولیدکننده ها روی رزلوشن ۱۲ مگاپیکسلی متوقف شده بودند. در حقیقت آن ها از کوچ به رزلوشن ۱۶ مگاپیکسلی و حتی بالاتر دست شستند و به عقب بازگشتند (!) و بزرگترین دلیل را می توان کاریزما اپل به علاوه محدودیت های سخت افزاری دانست. سال ۲۰۱۸ سالی بود که دستگاه های میان رده مرز رزلوشن دوربین موبایل را جا به جا کردند و کم کم شنیدن رزلوشن ۴۸ مگاپیکسلی برای ما ساده شد. در همین حین کوالکام رسما درباره دوربین های موبایل ۶۴ و ۱۰۰ مگاپیکسلی صحبت می کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

نوکیا ۹

نوکیا ۹

مدیر ارشد بخش محصول کوالکوم، آقای جود هیپ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که گوشی‌هایی با دوربین‌های 64 و حتی 100 مگاپیکسلی در سال 2019 ظهور خواهند کرد.

با این حال، دوربین‌های دارای مگاپیکسل فوق‌العاده بالا مسیری نیست که کوالکوم بخواهد بازار آن را دنبال کند. در حالی که تراشه‌های اسنپدراگون اخیر ( 660، 670، 810، 845، 855) از رزلوشن‌های حداکثر 192 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کنند، ویژگی‌هایی مثل کاهش نویز فریم چندگانه یا عدم تاخیر شاتر باید برای آن‌ها غیرفعال شود و این امر به این معناست  که این نوع گوشی‌ها نمی‌توانند یک سری تصاویر را گرفته و آن‌ها را در یک تصویر واحد ترکیب کنند. اما در عوض، تصویر با مگاپیکسل فوق‌العاده بالا گرفته و سپس از ذخیره پیکسل برای ساختن تصویری با رزلوشن کمتر استفاده می‌کنند.

گوشی‌های 48 مگاپیکسلی فعلی 4 پیکسل را در یک پیکسل ترکیب کرده تا یک تصویر 12 مگاپیکسلی نهایی بسازند. به این ترتیب ممکن است که گوشی‌های با دوربین 64 مگاپیکسلی تصاویر 16 مگاپیکسلی ذخیره شده ایجاد کنند. این خلاف روندی است که دستگاه‌هایی مثل سامسونگ گلکسی اس 10، گوگل پیکسل 3 و اپل آیفون 10 اس دنبال کرده‌اند. این گوشی‌ها از سنسورهای با رزلوشن کمتر و فریم چندگانه برای خلق تصاویری با نویز کمتر و جزئیات بیشتر استفاده می‌کنند.

روند مشخصی در گوشی‌های با دوربین‌های مگاپیسل بسیار بالا در سال 2019 دیده می‌شود. گوشی‌هایی مثل شیائومی می 9 و ردمی نوت 7 پرو سنسورهای اصلی 48 مگاپیکسلی دارند در حالی که گوشی ویوو وی 15 پرو دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی دارد. گفته می‌شود که این روند ادامه خواهد یافت، اما مشخص نیست کدام گوشی‌ها قرار است این روند را پیش ببرند؛ اخیرا دوربین‌های با مگاپیکسل بالا بیشتر در بین گوشی‌های میان‌رده دیده شده است. جود هیپ علاوه بر مبحث دوربین‌ها اذعان داشت که تراشه پرچمدار بعدی کوالکوم به نام اسنپدراگون 865 از ضبط ویدئوی HDR10 پشتیبانی خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید ترند بعدی دوربین موبایل بر افزایش تعداد، اضافه شدن دوربین ToF یا افزایش رزلوشن متمرکز شود؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

خبرش رو قبلاً خونده بودم…
خوبه
اما اگر به همون تناسب کیفیت رنگ افت نکنه…
همچنین پردازنده بتونه تمامی این حجم از پیکسل رو بدون شارپ کردن، درست و حسابی پردازش کنه عالیه…

Amir Hossein

از دوربین های چندین گانه خلاص نشدیم حالا میخواد 100 مگاپیکسلیش بیاد؟!😕

نیما عرفانی

این حرکت آغازگرِ رقابت با دوربین های DSLR هست.

m.b

آغازگر که نمیشه گفت نیما جان…
اما گامی مهم بسوی dslr هست…

نیما عرفانی

بله مصطفی جان موافقم

Rog_Pc_Gamer

مهم ترین مسئله در عکاسی اندازه ی سنسور هست . سنسور موبایل ها از سنسور DSLR های سطح مبتدی که در قطع APS-C هستند بسیار کوچکتر هست
بنابراین هیچ موقع از نظر عمق میدان و توانایی عکاسی در نور کم نمی تونند نزدیک DSLR ها بشن
حتی (‌ در مطلب بعدی کامل با مثال توضیحش میدم ) حتی اگر سنسور بزرگ بشه لنز تخت باز هم جوابگو نیست 
دوربین موبایل ها مخصوصا پرچمدارای برندهای مختلف پیشرفت بسیار خوبی داشته و قطعا بازهم بهتر خواهند شد ولی هیچ موقع توانایی رقابت با DSLR ها رو نداشته و نخواهند داشت حتی dslr های ۱۰ سال پیشم به راحتی میتونن یه گوشی موبایل پرچمدار امسالو قورت بدن و تنها کاری که‌میتونن کنن شرکتا برای کاهش فروش جهانی گوشیای هوشمند با بازی با مگاپیکسلا دوربین هست که ادما رو گول بزنن
دوربینای موبایلی همیشه زیر دوربینای حرفه ای بودند و خواهند بود
جالبترش اون احمقایین که میرن موبایل میخرن به خاطر دوربینش

مطلب دیگه که بالا عرض کردم با مثال توضیحش میدم اینکه الان مثلا سنسور گوشی گلکسی‌اس۱۰ که یکی از بهترین دوربین های بازار هست برابر با 4.55 * 6.17 هست در مقابل DSLR های مبتدی دارای سنسور APS-C به ابعاد 14.8 * 22.2 هستند .
بنابراین مساحت سنسور اس۱۰ تقریبا 28 میلیمتر مربع هست و DSLR های مبتدی تقریبا 328 و این یعنی سنسور DSLR ها بیش از 11 برابر بزرگتر از سنسور اس۱۰ هست و وقتی با این شرایط دوربین DSLR و دوربین گوشی مگاپیکسل یکسانی داشته باشند اندازه ی هر پیکسل سنسور DSLR هم 11 برابر هر پیکسل گوشی موبایل خواهد بود که به معنای رسیدن نور 11 برابری به هر پیکسل هست که اصلا جای مقایسه و حرفی باقی نمی گذاره. نور بیشتر مساویست با نویز کمتر ( همچین عمق میدان کمتر ) و نویز کمتر یعنی توانایی بیشتر در عکس برداری مخصوصا در مکان هایی با نور کم.

اگر بخواهیم فول فریم ها رو هم وارد ماجرا کنیم که فاصله از اینی که هست بشدت بیش تر می شه

خلاصش اینکه هیچ موقع برای عکاسی ( به معنای واقعی نه سرگمی ) دوربین DSLR رو به دوربین گوشی ترجیح ندید.

موفق باشید و پوزش از اینکه توضیحاتم طولانی شد

نیما عرفانی

سپاس بابت توضیحات علمی و مفید

بله قطعاً دوربین های DSLR توانایی های بالقوه ای دارن که انجامش از عهده ی هیچ گوشی برنمیاد و این قضیه برمیگرده به ابعاد و سخت افزار دوربین های DSLR .
یه گوشی هرچقدر هم قوی باشه باز فضای مورد نیازش برای جایگیری متعلقات دوربین محدوده و مثلاً هزینه ای که شما برای یک پرچمدار میکنید شاید یک دهمش مربوط به دوربین باشه اما هزینه ی دوربین DSLR کاملاً در راستا و حول نرم افزار و سخت افزار و پردازش تصویرش هست که در نهایت خروجی فوق العاده و غیر قابل قیاس با خروجی دوربین موبایل میده.
طبیعتاً همینطور که دوربین های موبایل پیشرفت میکنن دوربین های DSLR هم پیشرفت میکنن و قابلیت های جدیدی بهشون اضافه میشه .
سایز سنسور و تعویض لنز ، میزان دریچه دیافراگم ،فلش زنون، سایز پیکسل ها و پردازش تصویر بخشی از برتری‌های دوربین DSLR هست اما لازم به ذکره که بخشی از قابلیت های دوربین های DSLR از دنیای موبایل بهشون اضافه شدن مثل پشتیبانی از وای فای ، بلوتوث ، جی پی إس ، نمایشگر لمسی و غیره.
اما با تمام این توضیحات معتقدم دوربین های موبایل تونستن دوربین های کامپکت رو پشت سر بذارن و شاید با پیشرفت های مداوم و حرکت های انقلابی در این زمینه با همکاری هواوی و لایکا ، نوکیا و زایس و لایت ، سونی و گروه آلفا و لایت شاهد رقابت دوربین های موبایل با دوربین های DSLR باشیم .
البته که در محقق شدن این فرضیه پردازنده و قدرت پردازشی نقش اساسی داره و به نظرم در چند سال آینده با ادغام پردازش کوانتومی و هوش مصنوعی در کالبد موبایل تحقق این فرضیه دست نیافتنی نیست .

باز هم ممنون از توجه شما برادر عزیز

amer

به نظرم سال2019حرکت به سمت دوربین های 3بعدی لیزری هست

✔ TVKade

عکس های ردمی نوت 7 پرو با سنسور 48 مگاپیکسلی سونی جزییات بیشتری نسبت به عکسهای گلکسی اس 10 داره:
https://m.youtube.com/watch?v=_bgvNCK8QhM
این میتونه بخاطر بزرگ بودن اندازه این سنسور باشه که نور بیشتری جذب میکنه و هیچکدوم از این پرچمدارهای 12 مگاپیکسلی همچین اندازه ای ندارن.
می ۹ و وانپلاس ۷ هم از همین سنسور استفاده کردن.

mbazzaz81

چه خبرتونه چه خبرتونه؟

HasanHoseinPoor

به نظرم باید دوربین حالت گلکسی‌ زوم باشه که شبیه دوربین های واقعی بود دو تا لنز بزرگ که امکان ثبت تصاویر ۳ بعدی دارن‌ با اسکنر ۳ بعدی که محیط یا اجسام‌ رو میتونه‌ کامل‌ اسکن کنه‌ و مدل ۳ بعدی دقیق ازش بده

MR.CAMPER

(با این حال، دوربین‌های دارای مگاپیکسل فوق‌العاده بالا مسیری نیست که کوالکوم بخواهد بازار آن را دنبال کند. در حالی که تراشه‌های اسنپدراگون اخیر ( 660، 670، 810، 845، 855) از رزلوشن‌های حداکثر 192 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کنند، ویژگی‌هایی مثل کاهش نویز فریم چندگانه یا عدم تاخیر شاتر باید برای آن‌ها غیرفعال شود و این امر به این معناست که این نوع گوشی‌ها نمی‌توانند یک سری تصاویر را گرفته و آن‌ها را در یک تصویر واحد ترکیب کنند. اما در عوض، تصویر با مگاپیکسل فوق‌العاده بالا گرفته و سپس از ذخیره پیکسل برای ساختن تصویری با رزلوشن کمتر استفاده می‌کنند.)

این اسنپ ۸۱۰ واقعا زمان خودش از اگزینوس ۷۸۲۰ خیلی جلوتر بود حتی به نظرم از اگزینوس استفاده شده رو گلکسی اس۸ هم یه سرو گردن تو بخش gpu بالاتره
ی سری به سایت gflops بزنین و قدرت ادرنو ۴۳۰ رو با مالی و gpu های power vr مقایسه کنید بد نیس
قدرت خام پردازنده هارو نشون میده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)