حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاربران اینترنت چه حق و حقوقی دارند؟

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | اینترنت

شاید برای شما سوال شده باشد که کاربران اینترنت چه حق و حقوقی دارند؟ در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که حق شما چیست و طرف مقابل شما یعنی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات چه وظایفی در قبال‌تان باید انجام دهند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

این روز‌ها تقریبا بعد از خرید یا اجاره‌خانه و اسباب‌کشی نخستین دغدغه همه ما این است که اینترنت پرسرعت یا همان ADSL منزل را راه بیندازیم تا از قافله دنیای مجازی عقب نمانیم. به همین دلیل سریعا با یکی از شرکت‌ها تماس می‌گیریم و درخواست خود را اعلام می‌کنیم. اما شاید خیلی از ما نسبت به حق و حقوقی که پس از خرید خدمات و بستن قرارداد داریم، آگاه نیستیم و خیلی از مشکلات را در زمینه سرعت اینترنت یا اتمام حجم یا… پیگیری نمی‌کنیم.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ADCL از مجموعه وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز می‌گیرند و زیرنظر آن‌ها باید به فعالیت خود ادامه دهند. معمولا قیمت‌هایی که توسط آن‌ها اعلام می‌شود، مصوب است که براساس آن‌ها تا حدی می‌توانند خدمات ویژه‌ای هم داشته باشند و اقدام به تبلیغ و بازاریابی و جذب مخاطب کنند. حالا اگر می‌خواهید بدانید به‌عنوان یک کاربر اینترنت چه حقوقی دارید، ادامه این مطلب را بخوانید.

اول باید بدانید شرکتی که به آن مراجعه می‌کنید باید مجوز‌های لازم را داشته باشد. نکته دوم اینکه تعداد این شرکت‌ها محدود است و به ۱۰ تا ۱۲ شرکت می‌رسد و ممکن است شرکت‌های زیادی وجود داشته باشند که نمایندگی این شرکت‌های اصلی را عهده‌دار بوده و مشغول فعالیت باشند. حتما باید مشخص شود که آیا آن‌ها شرکت‌های اصلی هستند یا شرکت‌هایی که نمایندگی گرفته‌اند. نکته بعدی خدماتی است که ارائه می‌شود. این خدمات باید براساس تعرفه‌هایی باشد که وزارت ارتباطات اعلام می‌کند و آن‌ها باید براساس تعرفه خدمات ارائه کنند، اما می‌توانند خدمات جانبی دیگری هم داشته باشند.

مثلا برای یکسری از ایام سال یا مناسبت‌ها می‌توانند تعرفه‌ها را کمتر یا بیشتر یا با تخفیف معقولی ارائه دهند. این خدمات ویژه می‌توانند پخش فیلم یا ویدئو با قیمت پایین‌تر و حتی رایگان برای شما باشد که مشتری شرکت هستید و از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنید. معمولا این شرکت‌ها برای استفاده از سایت‌های داخلی تعرفه کمتری را نسبت به سایت‌های خارجی محاسبه می‌کنند تا مشتری هزینه‌های کمتری داشته باشد. البته استفاده از خدمات سایت‌های داخلی که در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌گیرد، هزینه پایین‌تری دارد.

یکی از نکات مهم دیگری که ما به‌عنوان کاربر یا استفاده کننده اینترنت باید از آن آگاه باشیم، قرارداد‌هایی است که با این شرکت‌ها می‌بندیم. به این قرارداد‌ها پروتکل‌های سطح خدمات یا SAL گفته می‌شود که در آن‌ها کاملا مشخص می‌شود که قرار است چه خدماتی به کاربر داده شود. معمولا این قرارداد‌ها به شکل کتبی یا در صفحه‌ای که به ما به‌عنوان صفحه کاربری داده می‌شود، وجود دارد و هر لحظه که بخواهیم می‌توانیم به آن‌ها مراجعه کنیم.

توجه کنید هر شرکتی که شما از آن اینترنت ADSL خریداری کنید ملزم است به شما صفحه‌ای به نام صفحه کاربری ارائه کند. این صفحه باید این امکان را به شما بدهد که بدانید در زمان‌های مختلف چه هزینه‌هایی پرداخت کرده‌اید، از چه خدماتی استفاده کرده‌اید، دسترسی شما به اینترنت و حجم آن چطور بوده است. در واقع همه موارد استفاده و پرداخت‌های شما از خدمات شرکت در این صفحه وجود دارد؛ بنابراین حتما این صفحه کاربری را از شرکت بخواهید. آن‌ها با یک نام کاربری و رمز به شما این امکان را می‌دهند که این دسترسی‌ها را داشته باشید.

در این میان همه این شرکت‌ها ملزم هستند صفحه‌ای را برای تست سرعت اینترنت در اختیار شما قرار دهند تا شما بتوانید در همان صفحه‌ای که از آن حجم اینترنت خریداری کرده‌اید، نسبت به سرعت اینترنت وعده‌داده شده در ساعات مختلف یقین حاصل کنید. شما به غیر از تست سرعتی که خود این شرکت‌ها ارائه می‌دهند می‌توانید از اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزار‌های مختلف یا سایت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، استفاده کنید.

موضوع بعدی اینکه این شرکت‌ها حتما باید خدمات پس از فروش برای شما داشته باشند و اگر شما در هر ساعت از شبانه‌روز با آن‌ها تماس گرفتید، پاسخگوی شما باشند. همچنین ارائه چنین خدماتی به شکل آنلاین و مواردی دیگر هم باید در برنامه کاری آن‌ها وجود داشته باشد. البته علاوه‌بر پاسخگویی به شما باید پیگیر موضوع مدنظر شما هم باشند.

تمامی این شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت باید در سایت اصلی خودشان بخشی را به‌عنوان اعلام گزارش داشته باشند تا اگر شما شکایتی نسبت به عملکرد شرکت دارید به اطلاع آن‌ها برسانید. در این صورت یک کد پیگیری داده می‌شود و آن‌ها موظف هستند تا آن شکایت را پیگیری کنند. اگر پاسخگویی مناسبی نسبت به طرح مشکل شما وجود نداشت، ابتدا از طریق همان شرکت پیگیری کنید و اگر باز به نتیجه نرسیدید آن را از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همان کد پیگیری یا کد جدیدی که به شما داده می‌شود، حل کنید و قطعا رگولاتوری یا همان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که ذیل وزارت ارتباطات است، پیگیری این موضوع را به عهده می‌گیرد و نتایج را به شما اطلاع می‌دهد.

بنابراین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت سه نکته را باید در نظر بگیرند، یک مساله زیرساخت و فنی است. آن‌ها ملزم هستند مدام خود را به‌روز کنند تا خدمات مناسب را به شما ارائه دهند و اگر زمانی هم به هر دلیلی در توسعه زیرساختی‌های فنی قرار به قطع خدمات است به شما اطلاع دهند.

نکته دوم خدمات متنوعی است که از طریق این شرکت‌ها ارائه می‌شود، چه خدماتی که مستقیما در رابطه با ارائه اینترنت است و چه خدماتی که مربوط به خدمات ویژه است. این خدمات باید با تعرفه‌های مشخص به کاربران اعلام شود.

نکته سوم هم به پاسخگویی به مشتریان برمی‌گردد. شرکت‌های خدمات اینترنتی نباید فقط به فکر جذب مشتری باشند بلکه باید حفظ مشتری را هم مدنظر قرار دهند و پاسخگویی در مدل‌های مختلف از کال‌سنتر‌ها تا پاسخگویی آنلاین باید مدنظر قرار گیرد و این پاسخگویی باید شامل پیگیری مشکلات هم باشد.

تا چه اندازه از حق و حقوق خود به عنوان کاربران اینترنتی اطلاع داشتید؟ از چه سرویسی استفاده می کنید و آیا سرویس دهنده شما این موارد را رعایت می کند؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Naranj

به نام خدا
در کشور من هیچی! تازه اگر حق و حقوق بالایی ها رو رعایت نکنی جایی میری که عرب نی انداخت

Pouya

به نام خدا
در جایی که من زندگی میکنم حق و حقوق معنایی نداره🙂

erfan520

حق و حقوق چی هست؟ 🤔

محمد شادکانی

اسمش اشناس حقو حقوقو میگم فک کنم مال امریکاس تو ایران که ندیدم مرگ بر امریکا تا کجا نفوذ کردن مرگ برامریکا😌

silver30

مگه داریم؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)