حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ضرر نیم میلیارد دلاری TSMC از آلوده شدن خط تولید چیپست های ۱۲ و ۱۶ نانومتری آن ها

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها

اگر مخاطب ترنجی باشید حتما شما هم نام TSMC را شنیده اید. این شرکت بزرگ تایوانی که سال های اخیر عرصه را بر سامسونگ کره ای تنگ کرده است با وجود پیشرفت بسیار خوب اما به نظر می رسد که یک سال اخیر اصلا اتفاقات خوبی برای آن ها رخ نداده است. پس از مشکلی که به سبب بدافزار واناکرای به اندازه ۲۵۰ میلیون دلار تحمل کردند، حالا ضرر نیم میلیارد دلاری TSMC از آلوده شدن خط تولید چیپست های ۱۲ و ۱۶ نانومتری آن ها رقم خورده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

TSMC یا “صنایع نیمه هادی تایوان” که تامین بخش بزرگی از ابزارهای نیمه هادی جهان را بر عده دارد، بر اثر یک اشتباه در خطوط تولید ده ها هزار ویفر سیلیکون را به مواد شیمیایی غیر استاندارد آلوده کرده است.

این ویفرهای سیلیکون به عنوان پایه تولید کارت‌های گرافیک انویدیا و چیپ های موبایل مدیاتک، هواوی های سیلیکون و شرکت های دیگر استفاده می شود، در نتیجه احتمالا طی ماه های آینده شاهد کمبود این قطعات در خطوط تولید خواهیم بود.

TSMC دلیل این ماجرا را ارائه مواد شیمیایی غیر استاندارد از سوی تامین کننده ها می داند

 

خبر این واقعه ابتدا توسط رسانه های چینی منتشر شد و برخی آن را مساله ای امنیتی عنوان کردند اما TSMC دلیل این ماجرا را ارائه مواد شیمیایی غیر استاندارد از سوی تامین کننده ها می داند. از این مواد نامناسب در تولید هزاران ویفر ۱۲ و ۱۶ نانومتری استفاده شده که چاره ای جز نابود کردن آنها وجود ندارد. ماده شیمیایی مذکور یک ماده حساس به پرتو است که معمولا توسط شرکت هایی نظیر Shin-Etsu, JSR و Dow Chemical عرضه می شوند.

یکی از شرکت های طرف قرارداد TSMC انویدیا است که تولید کارت های گرافیک قدرتمند جی فورس RTX را به تایوانی سپرده اما این رویداد آنها را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. در نتیجه بازار کارت های گرافیک که تازه از دست استخراج کنندگان ارزهای مجازی خلاص شده بود، احتمالا دوباره شاهد کمبود خواهد بود.

این نخستین بار نیست که کارخانه های صنایع نیمه هادی تایوان با مشکل مواجه می شود و حدود شش ماه پیش هم آلوده شدن سیستم به بدافزار واناکرای آنها را مجبور به از دو خارج کردن چند خط تولید کرد که در نهایت به زیان ۲۵۶ میلیون دلاری منجر شد. تعداد دقیق ویفرهای تخریب شده مشخص نیست اما حدود ۹۰ هزار قطعه تخمین زده شده اند که در مجموع ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار دارند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که آلوده شدن ویفرهای TSMC و وقفه در روند تولید آنها به سود کسب و کار چیپ سامسونگ تمام خواهد شد. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mosayebso

نظر من چرا باید بره برای بررسی؟؟؟
واقعا که شورش رو دراوردین

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)