حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

امریکا می خواهد ما اینستاگرامی زندگی کنیم؟

نوشته

5 سال قبل | 17 دیدگاه | اخبار داخلی، شبکه‌های اجتماعی

رییس مرکز ملی فضای مجازی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی تاکید کرد که در دوران بعد از دوران صنعتی حضور داریم و فضای مجازی در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملت‌ها تاثیرگذار شده است. «ابوالحسن فیروزآبادی» باور دارد که آمریکا با استفاده از فضای مجازی و کنترل روی آن، قصد توسعه اقتصاد دیجیتالی و حکمرانی خود در بین ملت سایر کشورها را دارد. به عقیده ایشان امریکا می خواهد ما اینستاگرامی زندگی کنیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم اوضاع از چه قرار است؟

فیروزآبادی

فیروزآبادی

فیروز آبادی فضای مجازی را فضایی برآمده از ارتباطات و شکل‌های جدید ارتباط دانست و تاکید کرد که امروزه این نوع ارتباط مختص انسان‌ها نیست و ارتباطات بین اشیا نیز در آن وجود دارد: «اکوسیستم جدیدی که در این فضا به وجود آمده یک دوره جدید را تاسیس کرده و الان از دوره صنعتی گذشته‌ایم.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی معتقد است که پلتفرم‌ها در حال حاضر برای ما هنجارسازی می‌کنند و هنجاره تبدیل به ارزش می‌شوند و این موارد برای ما تعیین و تکلیف می‌کنند. البته نباید با این پدیده مخالفت کرد اما باید آن را مطالعه کرد و درست به سمت آن پیش رفت. او می‌گوید که ما ناخواسته به خواسته‌های کشورهای غربی تن داده‌ایم و در حال از دست دادن هویت خود هستیم:

آنها می‌خواهند اینستاگرامی زندگی کنیم

«آنها می‌خواهند اینستاگرامی زندگی کنیم و عکس آلبوم‌های شخصی خود را منتشر کنیم و ما هم داریم این کارها را می‌کنیم. آنها می‌خواهند سیستم آموزشی ما را تصاحب کنند و ما هم به آنها این اجازه را می‌دهیم.»
او مهم‌ترین رکن فضای مجازی را تکنولوژی و رکن اجتماعی معرفی کرد و اذعان داشت که سایر فناوری‌ها هم نیز در خدمت فضای مجازی هستند: «این فناوری‌های تبدیل به اقتصاد و صنعت می‌شوند و در حکومت هم مداخله خواهند داشت. امروزه اقتصادهای جدیدی مثل پلتفرم اکونومی و گیگ اکونومی شکل گرفته که این اسامی نوعی از شکل حکومت را القا می‌کنند.»

فیروزآبادی باور دارد شکل اجتماعی شبکه‌ای بر تمام شئون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و حقوقی و سایر مواردی که در زندگی اجتماعی انسان مهم است تاثیر خواهد گذاشت:

«حکمرانی به نوعی وجه اجتماعی شده حکومت است. به شخصه معتقدم تکنولوژی‌هایی که امروزه درباره انها بحث می‌شوند تکنولوژی‌های اجتماعی هستند و باید گفت که هیچ‌وقت تکنولوژی در تاریخ به این حد به مسائل اجتماعی نزدیک نبوده است. حتی باید گفت که اقتصاد پلتفرمی که شبکه محور است در نهایت یک اقتصاد اجتماعی است.»

اینستاگرام و تلگرام

به گفته فیروزآبادی ما در دوران صنعتی با دولت سخت مواجه بودیم اما در این دوره با قدرت شبکه‌ای مواجه شده‌ایم و تا به امروز تحت فشار تعامل شبکه‌های انسانی هستیم. او باور دارد که در آینده مسیر عوض خواهد شد و تحت فشار تعامل شبکه‌های انسان-شی خواهیم شد:

«اگر به سمت نظام‌های هوشمند حرکت کنیم با پدیده‌های هوشمندی مواجه خواهیم شد که در حکومت مداخله خواهند کرد و شکل ویژه‌ای از حکمرانی را برای ما نشان می‌دهند.»
فیروزآبادی باور دارد که چند پدیده در فضای مجازی وجود دارد که بایستی به عنوان متغیرهای اصلی به آن توجه کنیم و .سرعت تحولات امروزی را دوره‌ای پنج ساله‌می‌داند: «از موارد دیگری که در این دوره پساصنعتی مطرح است، اینست که هنوز مساله هویت در فضای مجازی حل نشده و تمام اتصالات و ارتباطات در یک گمنامی صورت می‌گیرد.»

فیروز آبادی معتقد است که فضای مجازی قرار بود شفافیت سازی کند ولی حالا نوعی کدری در امر شفافیت هم در آن به وجود آمده است. او حکمرانی فضای مجازی مبتنی بر اینترنت دانست و این حکمرانی را در اختیار یک شرکت آمریکایی معرفی کرد.

از نظر فیروزآبادی فضای مجازی، این فضا دائما در حال توسعه یافتگی است. مشکلات امروزی با شبکه نخبگان حل می‌شود و نه با استفاده از تک نخبگان. امکان ندارد در دنیای یکپارچه شده فضای مجازی که بدون مرز است، بتوان نقش بازیگران بین‌المللی را فراموش کرد و باور نکرد که آنها به دنبال اعمال حاکمیت خود در این فضا هستند:

«حکمرانی فضای مجازی باید در نظام چند ذی‌نفعی باشد اما آمریکایی‌ها به این موضوع تمکین نکردند و تنها اجازه دادند که نمایندگانی از این مجمع مشورتی می‌توانند به آیکان مشورت دهند.

امروزه هر ۵ شرکت بزرگ دنیا آمریکایی هستند و تمامی آنها به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال هستند و می‌خواهند مردم کشورها را وارد بستر مجازی خودشان کنند. این نوعی تلقی دیکتاتوری را به دنبال خواهد داشت و در حقیقت این غلبه کاپیتالیزم هست روی نخبگان کشورها.»

به گفته فیروزآبادی حوزه اجتماعی شکل خاص خود را پیدا کرده، مواردی مثل امید و سرمایه و عدالت اجتماعی در نظام شبکه‌ای در معرض تحولات قرار گرفته است.

نظر شما چیست؟‌ فکر می کنید شبکه اجتماعی مفید است یا مضر؟

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Vahid

وقتی ی نفر بیسواد باشه بهتر از این نظر نمیده
البته بماند ک فضای مجازی سوهان روح این مجموعه ۴۰ ساله شده
و ب هر نحوی میخان استارت فیلتر کردنش رو بزنن
این ره ک اینا میرن ب کردستانه
البته برای مردم کشورم بهترین افراد و مجموعه همینا هستن باشد ک با هم در جهنم و بهشت ساختگی مهشور بشیم

Note_kayhan

به کردستانه؟؟یعنی چی؟؟

Alireza.se

اشتباه زدی ها ضرب المثل عوض کردی با این کارت به کرد ها توهین کردی گرچه من کرد نیستم ولی احساس میکنم مغرضانه تغییرش دادی

Vahid

ترکستان بود الان خودم دیدم
ب گمونم خود گوشی خودکار هست زده کردستان

Mohammad 13759

باید یه ری استارتی بشه تا درست شه اینجوری نمیشه به مضخرفات افراد نادان گوش سپرد باید به صحبت های افراد باهوش گوش سپرد (هرکه *دانا* بود توانا بود)

محمد شادکانی

سلام اقای عطایی و بقیه دوستان عزیز وقت همه بخیر میدونم جاش نیس عذر میخام یه سوال داشتم بین گوشی هانر 10لایت و نوا 3eکدومو بخرم و این که چرا ؟ فقط رام هانر 10لایت 3هست نسخه گلوبال ولی نوا 3e رامش 4هست خب تو پردازنده هم نوا کایرین 659ولی هانر کایرین 710به نظر شما کدوم ارزشش بیشتره و یه سوال دیگه جنس بدنه هانر چیه؟

علی شیخ زاده

شما دیگه از دیکتاتوری حرف نزنید خواهشا

محمد شادکانی

سلام اقای عطایی و بقیه دوستان عزیز وقت همه بخیر میدونم جاش نیس عذر میخام یه سوال داشتم بین گوشی هانر 10لایت و نوا 3eکدومو بخرم و این که چرا ؟ فقط رام هانر 10لایت 3هست نسخه گلوبال ولی نوا 3e رامش 4هست ولی تو پردازنده هم نوا کرین 659ولی هانر کرین 710به نظر شما کدوم ارزشش بیشتره و یه سوال دیگه جنس بدنه هانر چیه؟ واین که ارزش خرید داره؟

محمد شادکانی

ممنونم اقای عطایی

HiKa

افرادی که فضای مجازی رو منحصر به تلگرام و اینستاگرام میبینن بهتر از این نظر نمیدن.
طرف داره میگه فضای مجازی و تکنولوژی های اینترنتی مقل اینترنت اشیاء خیلی خوبه ولی خیلی بده 😐
داره غیر مستقیم میرسونه ما نمیتونیم تن به پیشرفت بدیم و باید فیلترکنیم تا مردم آگاه نشن…

vahid abedi

در ایران متن و سخن مهم نیست

بلکه در نزد ما ایرانیان جایگاه فرد مهم هست نه اصول و عقایدش

به علت بینش منفی مردم به این مجموعه هر حرف و سخنی حتی مستدل و منطفی باسه با واکنش و رد روبرو خواهد شد

و بالعکس به علت دیدگاه مثبت به نقش مثلا کشوری خاص در جهان سخنان و‌ استدلالات انها حتی اگر منطفی نباشه مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

یعنی در فضای فکری ایران قاعده صفر و صد و سیاه و سفید غالب هستش

وقتی یک سیستمی یا فردی یا هویتی یا حوزه ای رو‌ دوست داشته باشیم به صورت صد در صدی تمامی تولیدات فکری اش رو میپذیریم

و بالعکس وقتی یک سیستم یا فرد یا حوزه ای رو قبول نداریم تمامی تولیدات فکری اس رو‌ بدون بررسی و تامل رد میکنیم.

Alireza.se

شاید شما میخواهید مردم عین قرون وسطی زندگی کنند تا فکر به حق خودشون و آزادی نکنن

Ali.v

این شمایین که میخواین ما زیر زور و ظلم زندگی کنیم،
این شمایین که واسه ما انتخاب میکنین و ما مجبور به اطاعت هستیم،
این شمایین که از طرف ما تصمیم میگیرین،
این شمایین با فیلتر کردن تلگرام و توییتر میخواین ما سروشی زندگی کنیم،یعنی تحت شنود کامل و به نوعی حضور شما در داخل خانه های ما و پی بردن به امورات ما.
آمریکا انقدر بیکار نیست شبو روز به ما فکر کنه،
ولی شما آقایان انقدر بیکارید نمیدونید چی میگید

silver30

امان از مغزهای مریض

MohammadFarhaadi

جالبه که میگه آمریکا با این کارش دنبال نخبه های ماست!!!خو معلومه که هست کیه که نباشه؟به جز شمای احمق که تره هم برای نخبه خورد نمیکنید مگه بقیه دنیا مغز خر خوردن که یه نخبه مفت و مجانی رو از دست بدن؟نخبه ها تو ایران دارن فقط برای نمردن تلاش میکنن خو وقتی آمریکا میره و لذت عمر گرانمایه رو میبره یا هر کشور دیگه ای مگه دیوونست اگه شرایط و پای رفتن داره بمونه؟!یه زمانی خودم میگفتم نه باید ایستاد و باعث پیشرفت وطن شد.ولی مگه یه عده دزد میزارن.فقط خودشون لذت دنیا رو میبرن و به ریش هممون میخندن.نمیگه بچه های منگل خودمون آمریکا تشریف دارن میگه بقیه عوام نرن!!!آخر بیشرغی هستن اینا.

etemadian

این کلمه : دشمن و مهمتر : آمریکا یک دستاویزه برای نظام حکومتی که ملت رو در خفقان فرو ببرند کیه که ندونه همه این سردمداران حکومتی با آمریکا و انگلستان زنده اند ، کدامیک از این مسئولین فرزندانشون آمریکا نیستند مثل نوبخت که هر دو بچه اش اونجاست یا حداد عادل که با وقاحت تمام تو تلویزیون گفت دخترش در آمریکاست و زن یک آمریکایی شده که ایشون از خانواده شهید پرور هستند ، آمریکا ، شهیدپرور ، ما ملت .
اونهایی هم که بچه هاشون ایرانند بهترین پستها و درامدها را تصاجب کرده اند و همین جا واسه خودشون آمریکا درست کرده اند
شما یک نماینده یا وزیر پیدا کنید که در شمال ویلا نداشته باشه ، اونوقت ما توقع داریم این آدمهایی که بر صندلیهای گرم و نرم تکیه زده اند واسه مردم ایران تصمیم بگیرند و یا قانون تصویب کنند . مشکل از ساده لوحی ما مردمه ، مشکل از کفران نعمتیه که نسل قبلی ما مرتکب شدند و ما و نسلهای بعدی باید تاوان آنرا بپردازیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)