حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بیش از ۸۰٪ مردم ایران اهل سینما نیستند!

نوشته

5 سال قبل | 6 دیدگاه | مطالب ترنجی

این آمار برای من شوکه کننده بود! حقیقتا شاید چون سینما یکی از سرگرمی های همیشگی من است چنین تعجبی بر من چیزه شده است اما بنا به گزارش مرکز آمار ایران ۸۱ درصد جمعیت ایران در سال گذشته به سینما نرفتند. حتی شاید برای شما جالب باشد که این آمار برای تئاتر و کنسرت حتی بدتر است! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

براساس طرح فرهنگ رفتاري خانوار مرکز آمار ایران در  سال ١٣٩٦، تنها حدود ١٩درصد از افراد ١٥ ساله و بيش‌تر به سينما رفتند.اين درصد براي تئاتر ٥,١ درصد و براي كنسرت ٤.٥درصد بوده است.

از افرادي كه به سينما رفته‌اند، ٢٩,٩درصد يك‌بار، ٢٨.٣ درصد دوبار و ٤١.٨ درصد، بيشتر از دوبار به سينما رفته‌اند. ٥٩,٤ درصد افراد با خانواده به سينما رفته‌اند، ٣٧.٢ درصد با دوستان و ٣.٤ درصد يا به تنهايي يا با ساير افراد (!) به سينما رفته اند. ژانرهاي (موضوع) اجتماعي و كمدي بيشترين مخاطب را در سينما داشته است.

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

البته توجه داشته باشید که این آمار مربوط به سال ۱۳۹۶ است.

اگر بخواهیم این موضوع را برای سال جاری یعنی سال ۹۷ با یک حساب سرانگشتی بررسی کنیم می بینیم که مثلا اگر مبلغ پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران که در حال حاضر هزارپا است و روی مرز ۳۸ میلیارد تومان فروش داشته است، را تقسیم به میانگین قیمت ۱۰ هزار تومان برای هر بلیط (سینماهای گران تر، ارزان تر، استقبال بیشتر در سانس های نیمه بها) حدود ۳.۸ میلیون نفر یا به عبارت بهتر ۳.۸ میلیون بلیط برای آن فروخته شده است. این را نسبت به جمعیت ۷۶ میلیون نفری کشور که حساب کنیم می شود و ۵٪ از جمعیت ایران فقط این یک فیلم را احتمالا دیده اند. با فرض ساده کننده هر بلیط مساوی یک نفر به آن نگاه کنید.

دلیل چیست؟ هر رسانه ای این خبر را به نگاه خود تعبیر کرده است. رسانه های داخلی متعصب‌تر می خواهند بگویند سینما مرزهای اخلاقی را زیرپا گذاشته و رسانه های خارجی آن را به سانسور ربط می دهند.

از نگاه من اولا باید ببینید که چند درصد از شهر و روستاهای ایران اساسا سینما دارند که ما بخواهیم این آمار را کشوری حساب کنیم؟ همچنین این را برای کنسرت و تئاتر هم در نظر بگیرید. به نظر من این بررسی باید در شهرهای بزرگی مانند تهران که تمام امکانات در دسترس است انجام شود.

نظر شما چیست؟ شما سینما، تئاتر یا کنسرت می روید؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
silver30

بخاطر اینکه خیلیاشون هزینه خرید بلیطو ندارن دلیل دیگش اینه که فیلمایی ایرانی تهشون یا به عروسی ختم میشه یا گنگ میمونه و بیننده تو مسیر خونه باید یه انتها بسازه

CAPCOM

موافقم
من بیشتر ترجیح میدم این فیلمارو از ماهواره ببینم

CAPCOM

من عاشقه تئاترم

Sami99069

جدا به جز تهران جایی دیگه به اون صورت تئاتری برگزار نمیشه…البته که مراکز استان ها تئاتر هست ولی واقعا با یه تقریب خوبی میشه گفت نیست اصلا..و امار تئاتر با در نظر گرفتن این موضوع خیلی هم بد نیست..این تحلیل قطعا برای کنسرت هم با غلظت بیشتری صدق میکنه…اگر میخواید استقبال رو بسنجید امار بدید که تئاتر و کنسرت برای چه ظرفیت جمعیتی در سال برگزار شده ( جمع جمعیت همه سانس هایی که تئاتر برگزار شده) و چند درصد ظرفیتش پر شده..مقایسه این امار با یک شهر یا کشور دیگه مثل نیویورک میتونه نشون بده چقدر ظرفیت بایذ اضافه بشه

khers khofteh

پول مفت داشته باشم جای این چیزا نمیدم

shamim1362

خودم عاشق فیلم‌های کمدی هستم ولی دیگه کمدی خوب ساخته نمیشه .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)