در ترنجی خواندیم که سایپا ساینا اتوماتیک را به دلیل تحریم ها تولید نمی کند. با این وجود اما به نظر می رسد که سایپا نگاه خوبی به خانواده ساینا دارد و در در نمایشگاه خودرو تهران ساینا برقی را به نمایش گذاشته است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ساینا برقی را در نمایشگاه خودرو تهران ببینید.
ساینا برقی (Saina EV) به عنوان اولین خودرو برقی سایپا در نمایشگاه خودرو تهران 97 به نمایش گذاشته شد. به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران و عدم اهمیت سازندگان و خریداران خودرو به لزوم حفظ محیط زیست خودروهای برقی تا کنون نه در بازار ایران به طور گسترده عرضه شده اند و نه شاهد حرکتی برای معرفی و یا در راستای عملیاتی کردن این خودروها در کشور بوده ایم. این در حالی است که در سال های اخیر خودروسازان مطرح دنیا جهش های بزرگی را در راستای الکتریکی کردن محصولاتشان برداشته اند و حتی در بسیاری از کشورهای مترقی نیز دولت مزایایی را در اختیار استفاده کنندگان از خودروهای برقی قرار می دهد.
اولین حرکت جدی و مثبت در زمینه ی تولید خودروهای برقی در ایران را باید همین ساینا برقی دانست که از سوی گروه سایپا معرفی شده است. در نگاه اول نمی توان تفاوت ظاهری بین این مدل و مدل بنزینی را به راحتی تشخیص داد اما با ورود به کابین متوجه تغییرات خواهید شد. نمایشگر پشت آمپر این خودرو کاملا دیجیتالی بوده و گرافیک جالبی دارد که تا پیش از این خودرو محصولات داخلی دیده نشده بود. خبری هم از اهرم تعویض دنده نیست و جای آن را یک پنل با چند کلید گرفته است.
در بخش فنی ساینا برقی شاهد استفاده از یک موتور برقی با قدرت حدود 90 اسب بخار هستیم که برای چنین جثه ای کافی به نظر می رسد. باتری این خودرو نیز با ظرفیت 28 کیلووات ساعت می تواند بردی حدود 200 کیلومتر را برای این خودرو فراهم کند. چنین بردی با اینکه زیاد نیست اما برای استفاده شهری کاملا کفایت می کند. اما با توجه به نبود زیرساخت ها نمی توان انتظار داشت که فعلا از این خودرو بشود در مسیرهای برون شهری استفاده کرد.
باتری ساینا برقی در 4 ساعت شارژ می شود و با فناوری شارژ سریع نیز می توان آن را در 40 دقیقه تا حد زیادی شارژ نمود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل حدود 12 ثانیه اعلام شده که چندان بد نیست اما حداکثر سرعت پایینی دارد و تنها به سرعت حدود 130 کیلومتر بر ساعت می تواند دست پیدا کند.
با بالا زدن کاپوت خودرو نیز متوجه خواهید شد که به دلیل ابعاد کوچک موتور برقی فضای زیادی در کاپوت وجود دارد و به همین خاطر لاستیک زاپاس نیز به این قسمت نقل مکان کرده است. در ساخت و طراحی ساینای برقی سایپا با دانشگاه خواجه نصیر نیز همکاری کرده ولی فعلا برنامه دقیقی در مورد تولید این خودرو و قیمت نهایی آن اعلام نشده است.
نظر شما درباره ساینا برقی به عنوان اولین تلاش داخلی در زمینه خودرو برقی چیست؟
بالاخره یه روزی نفت تمام میشه و همه مجبورند به سمت سوخت های تجدیدپذیر برن