حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قیمت گذاری خودروهای رقابتی به چه صورت خواهد بود؟

نوشته

5 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار داخلی، خودرو

به گفته رضا شیوا، باتوجه‌ به ممنوعیت واردات هر نوع خودرو احتمال افزایش فهرست خودروهای انحصاری نیز وجود دارد
حذف شورای رقابت از روند قیمت‌گذاری خودرو و جایگزینی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به‌منظور تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ تا سقف 50 میلیون‌تومانی ازجمله تصمیمات مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی اقتصاد در سال‌جاری به شمار می‌رود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم قیمت گذاری خودروهای رقابتی به چه صورت خواهد بود؟

پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲

پس‌از اعمال دور جدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، مشکلاتی در زمینه تولید و قیمت تمام‌شده خودرو ایجاد شد. این مساله باتوجه‌به دستوری و غیرواقعی‌بودن قیمت خودرو، ضمن تحمیل زیان انباشته به خودروسازان و فعالان صنعت خودرو، به ایجاد فاصله‌ای قابل‌توجه میان قیمت کارخانه و بازار انواع خودروهای تولید داخل منجر شد که در نتیجه، پول هنگفتی را نیز به جای بازگشت به چرخه تولید، به جیب دلالان و سودجویان فعال در بازار سرازیر کرد. این عوامل ازجمله اصلی‌ترین دلایل برای تصمیم‌گیری جدید درمورد دستگاه و فرمول قیمت‌گذاری خودرو محسوب می‌شد که لازمه آن حذف شورای رقابت از این روند بود. با این‎حال این تصمیم‌گیری نه‌تنها از ابتدا با موافقت رئیس و برخی از اعضای شورای رقابت همراه نبود، بلکه شورای رقابت بارها اعلام کرد برای ماندن در این روند و حذف‎نشدن این نقش، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد. در نهایت قرار شد تا این شورا طبق قانون، هر سال دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری را ارائه دهد. اما نقش مستقیم در قیمت‌گذاری خودرو ایفا نکند.

  شورای رقابت هنوز وظیفه محاسبه قیمت‌ها را دارد؟

در این راستا، روز گذشته شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا درمورد آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس شورای رقابت در این رابطه طی اظهارنظری، با اشاره به این‎که براساس ماده 58 فصل نهم اصل 44 قانون اساسی، این نهاد موظف است تا همه ساله دستورالعمل تعیین قیمت را برای خودروهایی که دارای انحصار هستند و رقیب ندارند ارائه کند، تاکید کرد: «بنابراین هنوز هم این وظیفه بر عهده شورای رقابت است. اما به دلیل وضعیتی که اقتصاد کشور با آن روبه‌رو است، شورای عالی هماهنگی اقتصادی که متشکل از سران سه قوه است، تشکیل شد و این شورا با اخذ اختیاراتی از مقام معظم رهبری ابلاغیه‌ای صادر کرد.»

جزئیات نامه رضا شیوا به حسن روحانی

بخشی از جزئیات قید شده در دستورالعمل شورای رقابت به‌منظور تنظیم قیمت خودروهای انحصاری خطاب به رئیس‌جمهور به این شرح است: «درخصوص نحوه عمل شورای رقابت در چارچوب ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و رعایت بند سوم ابلاغیه شماره ۷۰۱۱۸ مورخ 29/۰۵/97 جنابعالی که حکم می‌کند «هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ و ضوابط قیمت‌گذاری و تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاه‌ها و شوارهای مختلف قرار گرفته است، منوط به تایید ستاد تنظیم بازار است»، به پیوست دستورالعمل تعیین قیمت خودرو برای آن دسته از خودروهایی که به تشخیص شورای رقابت از مصادیق کالاهای انحصاری هستند به منظور دستور ابلاغ و اقدام مقتضی تقدیم می‌شود.»

قیمت خودرو دی ۹۷

قیمت خودرو دی ۹۷

توضیح جدول:
در راستای ارزیابی نحوه عملکرد و محاسبه قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تا سقف قیمت 50 میلیون تومان، جدول قیمت نمایندگی، بازار و پیشنهاد شورای رقابت برخی از محصولات تولید داخل که بیشترین مشتری را دارند، ارائه می‌شود. لازم به ذکر است، معیار همه قیمت‌های قید شده در جدول، تومان است.

رضا شیوا در ادامه این نامه توضیح داد: «مطابق این دستورالعمل قانونی و باتوجه‌به تلاطمات اقتصاد کشور بعد از آخرین ابلاغیه شورای رقابت در ابتدای تیرماه سال جاری، از جمله بروز تحریم‌های جدید و نوسانات شدید نرخ ارز، ضروری است میزان افزایش مجاز در قیمت خودروهای مشمول به‌عنوان سقف قیمت، با لحاظ تورم بخشی (نهاده‌ای) خودروهای مشمول در ۹ماهه سال ۱۳۹۷ که از سوی بانک مرکزی ارائه خواهد شد، ارزیابی کیفیت و اعمال بهره‌وری در ۹ماهه امسال محاسبه و اعمال شود. روشی که در این دستورالعمل مورداستفاده قرار گرفته است سقف قیمتی (Price-csp) است، بنابراین قیمت‌هایی که از فرمول به دست می‌آید حداکثر بوده و خودروساز می‌تواند با کمتر از آن قیمت نیز عرضه کند.»

در پایان این شیوه‌نامه آمده است: «در خاتمه فهرست خودروهای مشمول دستورالعمل به تفکیک سه‌شرکت عمده خودروساز، تقدیم می‌شود. با این توضیح که با عنایت به شرایط جدید بازار، ازجمله ممنوعیت واردات هر نوع خودرو، احتمال تغییر در فهرست خودروهای انحصاری مشمول ماده قانونی مذکور وجود دارد که متعاقبا برای دستورات لازم تقدیم خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

چه شیر تو شیری شده

silver30

دوستم یه دنا خریده سقفش چکه میکنه برده نمایندگی میگن واشرش باید عوض بشه باید صبر کنی تا از بلاد کفر بیاد.بعد ادعاشون چیز دنیارو جر داده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)