حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا گذرنامه الکترونیک ایران GPS دارد؟

نوشته

5 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار داخلی

انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر وجود GPS در گذرنامه‌ها و واکنش‌های پیرامون آن، ما را بر آن داشت تا صحت و سقم موضوع را از اداره گذرنامه و مهاجرت نیروی انتظامی جویا شویم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا گذرنامه الکترونیک ایران GPS دارد؟ و آیا می توان با آن فرد را ردیابی کرد؟

سرهنگ مجید صمدی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص وجود GPS در گذرنامه‌ها اظهار داشت:‌ اعلام مطلبی مبنی بر اینکه GPS در گذرنامه‌ها نصب شده است، موضوعی غیرتخصصی و خنده‌دار است.

پاسپورت الکترونیک ایران

پاسپورت الکترونیک ایران

گذرنامه الکترونیک ایران تراشه الکترونیک RFID وجود دارد اما GPS نیست

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی تصریح کرد: ایران همانند ۹۰ درصد کشورهای دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و بر این اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده است.

سرهنگ صمدی ادامه داد: در روی جلد گذرنامه نیز علامتی شبیه دوربین حک شده است که به صورت شفاف اعلام می‌کند که گذرنامه الکترونیکی است. به طور رسمی در این سایت توضیح داده شده که درون این نوع پاسپورت‌ها یک تراشه RFID کار گذاشته می‌شود که تنها اطلاعات هویتی در آن ذخیره شده است و کاربرد دیگری ندارد. چون اصولا این تراشه‌های الکتریکی نه باتری دارند و نه به آنتنی متصل هستند که سیگنال‌ها را دریافت و ارسال کنند.

تراشه RFID به کار رفته در پاسپورت الکترونیک

تراشه RFID به کار رفته در پاسپورت الکترونیک

این تراشه حافظه‌ای ۳۲ کیلوبایتی دارد و اطلاعاتی مانند تشخیص چهره، اثر انگشت و اطلاعات عنبیه چشم افراد در آن ذخیره می‌شوند تا در گیت‌های ورودی کشورها باعث تسریع روند کارها شوند.

این تراشه‌ها کاملا تصادفی انتخاب و در پاسپورت‌ها کار گذاشته می‌شوند. هیچ شماره سریالی ندارند و ضریب سرقت داده‌ها بسیار پایین است چون اصولا برای خوانده اطلاعات روی آن‌ها توسط دستگاه‌های اسکنر، نیاز به کلیدهای دیگری هم هست.

وی با اعلام عضویت جمهوری اسلامی ایران در PKD که مرکز آن در کانادا است، خاطرنشان کرد: بر این اساس گذرنامه‌های صادر شده در جمهوری اسلامی ایران، الکترونیکی بوده که نشانه‌ای ازاستاندارد بودن این گذرنامه‌ها در مجامع بین‌المللی است.

پس از این بابت نگرانی وجود ندارد. شما ویدیوهایی که در فضای مجازی می بینید بدون تحقیق قبول می کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

مردم ساده انگار ما که وقتی در خطر هستن متوجه نیستن (تلگرام طلایی) و وقتی نیستن فکر می کنن هستن (گذرنامه)

siavash-t

اینو حتی توی فضای مجازی هم کاربرها توضیح دادند که gps ای در کار نیست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)