حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دریافت رمز دوم یک بار مصرف کارت بانکی چگونه است؟

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | آموزش و راهنمایی، امنیت

همیشه اگر می خواهید در امان باشید رمز دوم خود را فعال کنید، حال چه در حساب های کاربری آنلاین و چه در دیگر مصارفی که نیاز به تایید رمز دارد. خوشبختانه رمز دوم ثابت از کارت های بانکی حذف خواهد شد و به جای آن مشتریان می‌توانند از ویژگی های رمز دوم یکبار مصرف استفاده کنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم دریافت رمز دوم یک بار مصرف کارت بانکی چگونه است؟

یکی از رایج‌ترین موارد سودجویی مالی از مردم در شرایط حاضر، سودجویی و کلاهبرداری‌های اینترنتی در فضای مجازی است. سرهنگ تورج کاظمی، رئیس‌ پلیس فتای تهران در همین رابطه می‌گوید که یکی از مهمترین مشکلات کاربران در فضای مجازی را نداشتن دانش و آموزش کافی برای استفاده از این فضاست. عدم آموزش بعضا باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران در این فضا شده و بیشترین جرم در فضای سایبری، انجام کلاهبرداری است.

معاون پلیس فتا با اشاره به متفاوت بودن فضای واقعی و مجازی، معتقد است که به دلیل پیچیده بودن مسائل در فضای مجازی و سایبری، جرائم و کلاه‌برداری‌های اینترنتی افزایش‌ یافته و از این ‌رو، کاربران فضای مجازی باید دقت بیشتری در بهره‌گیری از خدمات بانکی و پرداخت در فضای سایبری داشته باشند.

حذف رمز دوم ثابت کارت بانکی

حذف رمز دوم ثابت کارت بانکی

حذف رمز دوم ثابت از کارت های بانکی

نیک‌نفس گفت: حجم پرونده‌ها در خصوص کلاه‌برداری‌های مالی در فضای مجازی با افزایش سه برابری مواجه شده است که نسبت بالایی از این تخلفات از طریق فیشینگ صورت می‌گیرد.

یکی از راه‌هایی که کلاه‌برداران اینترنتی برای سواستفاده از قربانیان مالی خود انتخاب می‌کنند، استفاده از دانش کم افراد و دست‌یابی به رمز دوم اینترنتی کارت‌های بانکی است که افراد با دریافت آن از بانک‌ها می‌توانند نسبت به نقل و انتقالات مالی اینترنتی اقدام کنند. این موضوع سبب می‌شود تا در صورت دسترسی سودجویان به رمز دوم کارت‌های بانکی افراد، نسبت به سواستفاده‌های مالی از آن اقدام کنند. بانک مرکزی در این زمینه با تغییر برخی قوانین در پی از بین بردن فضا در جهت کاهش این گونه جرایم است.

به گفته ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف با هدف کاهش‌جرایم مالی از اول آذرماه سال جاری در شبکه بانکی عملیاتی و از خردادماه سال آینده الزام‌آور شده و ارائه رمز دوم ثابت (ایستا) متوقف می‌شود. بر اساس این تصمیم بانک مرکزی افراد لازم است برای تایید هویت، شماره تماس و اطلاعات بانکی خود تنها یک‌بار برای همیشه به بانک مراجعه کنند و پس از آن رمزهای دوم یک‌بار مصرف برای هر بار استفاده از دو طریق برای آن‌ها ارسال می‌شود.

آموزش دریافت رمز دوم یک بار مصرف کارت بانکی:

۱. به هنگام انجام تراکنش بر اساس درخواست دارندگان کارت، پیامکی حاوی رمز یکبارمصرف به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال می‌شود که کاربر از آن تنها برای انجام آن تراکنش خاص می‌تواند استفاده کند و بعد از یک‌بار استفاده، باطل می‌شود که قابلیت اجرا در تمام گوشی‌های همراه را دارد.

۲. استفاده از اپلیکشن‌های موبایلی در تولید رمزهای یکبار مصرف است که دارنده کارت در این روش با درخواست یک رمز یک‌بار مصرف، رمز را از آن اپلیکشن با یک‌زمان اعتبار مشخص که به ‌طور معمول ۶۰ ثانیه است، دریافت می‌کند و می‌تواند در این زمان برای انجام تراکنش از این رمز استفاده کند و رمز، بعد از آن باطل می‌شود.

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از خردادماه سال آینده نیز، ارائه رمزهای دوم ثابت به دارندگان کارت متوقف و استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف در تمام تراکنش‌های غیرحضوری، اینترنتی و موبایلی برای دارندگان کارت الزام‌آور می‌شود. نظر شما درباره این رمز جدید استفاده از کارت بانکی در خریدهای اینترنتی یا کارهایی که نیاز به رمز دوم دارد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
j30

مزخرفه من روزی پنج تا شش بار تراکنش اینترنتی انجام میدم باید واسه هر بار رمز جدید درخواست بدم ؟
اگه مث فعال کردن پیام رسان ها رمز خودش ارسال میکنه میتونه مفید باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)