حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اعتراض به گوگل برای همکاری با چین برای سانسور اینترنت

نوشته

5 سال قبل | بدون دیدگاه | گوگل

مدتهاست که بحث بر سر همکاری گوگل با دولت چین برای توسعه یک موتور جستجوگر داخلی و سانسور شده که به صورت خودکار نتایج جستجوهای کاربران را فیلتر می‌کند، داغ شده است ولی با وجود همه مخالفت‌هایی که تاکنون برای گوگل بوجود آمده است، به نظر می‌رسد که این شرکت آمریکایی قصد دارد همچنان به این همکاری ادامه دهد. حالا از سوی کارمندان این شرکت شاهد اعتراض به گوگل برای همکاری با چین برای سانسور اینترنت هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاهی به آن داشته باشیم.

کارمندان و مهندسان گوگل با انتشار نامه‌ای بلندبالا از این شرکت آمریکایی خواستند که از همکاری با دولت چین برای توسعه موتور جستجوی سانسورشده در این کشور دست بردارد. با توجه به وسعت کشور چین و جمعیت بالای آن، بسیاری از غول‌های تکنولوژی همواره نظر و توجه خاص و ویژه‌ای به آن دارند و حضور در بازار این کشور برای آنها به معنای موفقیت و دستاوردهای بزرگی خواهد بود.

چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت تاثیر قوانین محدودکننده و سخت گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.

این در حالیست که تازه ترین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که بالغ بر ۲۰۰ نفر از کارمندان ارشد، مهندسان و متخصصان فعال در گوگل با انتشار نامه‌ای بلندبالا از این شرکت خواسته اند که به منظور احقاق حقوق کاربران جهانی درخصوص استفاده و دسترسی آزادانه به اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از ادامه و تکمیل همکاری با دولت چین خودداری کرده و از توسعه یک موتور جستجوگر که به خودسانسوری و فیلترینگ خودکار مجهز است، دست بردارد.

گوگل باید از توسعه یک موتور جستجوگر که به خودسانسوری و فیلترینگ خودکار مجهز است، دست بردارد

بر اساس گزارشی که در گاردین آمده است به عقیده کارشناسان، در صورتی که گوگل باز هم به تمامی این مخالفت‌ها بی‌توجهی کند، به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک تحت فشارهای مردمی، نظارتی و دولتی بسیاری در ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد و محبوبیت خود را تا حد زیادی از دست دهد. این امر می‌تواند علاوه بر شهرت گوگل، ارزش سهام آن را نیز به شدت تحت  تاثیر قرار دهد و آن را با اتهاماتی نظیر کمک به سانسور و فیلترینگ اینترنت و نقض حقوق بشر مواجه سازد.

کشور چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده و سخت گیرانه‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده و به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌ رسان‌ها در جهان معروف است. خب البته ما حال چینی ها را درک می کنیم!

گفته می‌شود نسخه سانسور شده این موتور جست و جو قرار است به صورت یک اپلیکیشن اندرویدی توسعه داده شود و در دسترس کاربران چینی قرار گیرد

گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس‌های خود را در این کشور قطع کرده بود. گفته می‌شود نسخه سانسور شده این موتور جست و جو قرار است به صورت یک اپلیکیشن اندرویدی توسعه داده شود و در دسترس کاربران چینی قرار گیرد.

بسیاری از کمپین‌های حمایت از حقوق کاربران اینترنت در چین در سال‌های اخیر تلاش های زیادی کرده‌اند تا دولت این کشور را متقاعد کنند که استفاده آزادانه از خدمات آنلاین حق تمامی شهروندان است و باید با انتخاب آگاهانه آنان صورت گیرد و دخالت سران دولتی تاثیری در کاهش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های اینترنتی نخواهد داشت.

نظر شما درباره سانسور و فیلتر اینترنت چیست؟ فکر می کنید گوگل باید به هر قیمتی حدودا یک پنجم جمعیت جهان را زیر بال خود بگیرد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)