حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاوشگر ناسا بر سطح مریخ فرود آمد

نوشته

5 سال قبل | 3 دیدگاه | تماشا کنید، فناوری هوافضا

کاوشگر اینسایت (insight) ناسا که برای ماموریت‌های اکتشافی در عمق سیاره‌های دیگر ساخته شده دوشنبه شب به طور موفقیت‌آمیزی بر سطح مریخ فرود آمد و نخستین تصویر را نیز ارسال کرد. اعضای تیم کنترل این کاوشگر پس از دریافت علائمی مبنی بر فرود موفقیت‌آمیز آن، شادمانی کردند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره این واقعه بسیار با اهمیت صبحت کنیم.

کاوشگر اینسایت (insight) به تجهیزات پیشرفته برای سنجش درجه حرارت و لرزه‌نگاری مجهز است که تاکنون در هیچ نقطه‌ای دیگر به غیر از کره زمین نصب نشده است. این فضاپیما که «اینسایت» نام دارد پس از هفت ماه و طی مسافتی ۵۴۸ میلیون کیلومتری حوالی ساعت ۱۱:۲۵شب به وقت ایران بر سطح مریخ فرود آمد.

تصویر سازی از نحوه فرود کاوشکر اینسایت روی سطح مریخ

تصویر سازی از نحوه فرود کاوشکر اینسایت روی سطح مریخ

این فضاپیما که «اینسایت» نام دارد پس از هفت ماه و طی مسافتی ۵۴۸ میلیون کیلومتری حوالی ساعت ۱۱:۲۵شب به وقت ایران بر سطح مریخ فرود آمد.

این فضاپیما با سرعتی حدود ۱۹ هزار کیلومتر در ساعت از جو مریخ عبور کرد. سپس با نزدیک شدن به سطح این سیاره سرعت آن هنگام فرود به هشت کیلومتر در ساعت کاهش یافت. کاوشگر یاد شده پس از فرود، متوقف ماند تا گرد و غبار ناشی از فرود آن بنشیند و بعد صفحه‌های تولید انرژی خورشیدی آن به کار افتاد.

مرکز کنترل این ماموریت در حوالی لس آنجلس امیدوار است اطلاعات دقیق مربوط به فرود را از طریق دو ماهواره کوچک که همراه با آن به مدار مریخ ارسال شده‌اند دریافت کند. همچنین قرار است تصاویری از فرود آن در مناطق هموار سطح مریخ در حوالی خط استوای این سیاره ارسال کنند.

اولین تصویر ارسالی از مریخ توسط کاوشگر اینسایت

اولین تصویر ارسالی از مریخ توسط کاوشگر اینسایت

این نقطه با محل فرود آخرین فضاپیمای ناسا که در سال ۲۰۱۲ در سطح مریخ فرود آمد حدود ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد. «اینسایت» که وزن آن حدود ۳۶۰ کیلوگرم است بیست‌ویکمین فضاپیمایی است که ناسا به مریخ فرستاده است. اولین مورد از این ماموریت‌های اکتشافی در دهه ۶۰ میلادی و پرواز فضاپیمای «مارینر» در جو سیاره مریخ بود.

 

 

از آن زمان تاکنون سایر کشورهای جهان نیز بیش از ده کاوشگر به این سیاره و جو آن فرستاده‌اند. «اینسایت» حدود ۲۴ ماه یا یک سال مریخی مشغول ماموریت اکتشافی برای سنجش درجه حرارت و لرز‌ه‌نگاری خواهد بود.

جمع‌آوری این اطلاعات می‌تواند به فهم نحوه شکل‌گیری مریخ و در نتیجه شناخت دقیق‌تر از منشا سیاره‌های سنگی از جمله کره زمین کمک کند. ناسا می‌گوید راه‌‌اندازی و آغاز به کار تجهیزات اصلی این کاوشگر بین دو تا سه ماه طول خواهد کشید. حس شما درباره این پیشرفت بی نظیر انسان ها چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Alif16

اینا دارن فضا رو میگیرن اون وقت جهرمی داره فضای مجازی رو فیلتر میکنه

CAPCOM

چی بگم که دلم پره از آبادسازیه کشورهای عربی دوستان هیچ دیکتاتوری پابرجا نمونده

علی شیخ زاده

یاد فیلم میان سیاره ای افتادم?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)