حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یوتیوب بدون فیلتر یا دیدئو آغاز راهبرد “فیلترشده طلایی” است؟

نوشته

5 سال قبل | 7 دیدگاه | اخبار داخلی، اختصاصی ترنجی

یوتیوب دریایی است از اطلاعات که می توانید با آن خود را ارتقا دهید. بدون شک بزرگترین و با کیفیت ترین سرویس ویدیویی موجود رایگان و تبلیغات محور است که متاسفانه و باز هم متاسفانه در کشور ما دسترسی به آن محدود شده یا اصطلاحا فیلتر شده است. آپارات و سرویس های شبیه به آن بزرگترین برنده این محدودیت هستند و حالا که آپارات پس از گوگل، پرمخاطب ترین وب سایت در ایران است پس حتما خیلی ها برای ارایه سرویس مشابه تلاش می کنند. حتما شما هم حدس زده اید که چه چیزی بهتر از یوتیوب بدون فیلتر و دسترسی مستقیم به اصل مطلب! در حقیقت دیدئو / Dideo در شاکله یوتیوب طلایی یا یوتیوب بدون فیلتر در حال فعالیت است. بله، با رواج فرهنگ “فیلترشده طلایی” مثل تلگرام طلایی به نظر می رسد که روزهای آتی استفاده از سرویس های فیلترشده به شکل متفاوتی هندل شود! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره اینکه آیا یوتیوب بدون فیلتر یا دیدئو آغاز راهبرد “فیلترشده طلایی” است، صحبت کنیم.

دیدئو / Dideo محصول شرکت توسعه راهکار نوین است و با شعار تماشای ویدیوهای یوتیوب، Vimeo، TED و حتی آپارات پا به میدان گذاشته است. سرویس های یوتیوب و Vimeo در کشور ما ایران رسما فیلتر هستند اما در دیدئو می توانید ویدیوهای یوتیوب را بدون فیلتر اما با فیلتر ببینید!

در دیدئو می توانید ویدیوهای یوتیوب را بدون فیلتر اما با فیلتر ببینید!

در حقیقت، دیدئو به نوعی فیلتر هوشمند یوتیوب است مانند تلگرام طلایی که فیلتر هوشمند تلگرام است، حداقل در حال حاضر. برای مثال تلاش هایی که ما در ترنجی داشتیم تا عملکرد دیدئو و یوتیوب را با هم مقایسه کنیم به اسکرین شات های زیر رسید:

مثلا اگر بخواهید ویدیوهای سلنا گومز را ببینید نسخه های قابل پخش تر آن برای شما در نتایج نشان داده می شود:

دیدئو

دیدئو

یا مثلا اگر بخواهید یوتیوبرهای فناوری را ببینید، تقریبا نتایج یکسان است اما مثلا در کانال Casey شاید حذف ویدیو آخر که در عنوان آن عبارت She asked me بوده است، هستیم:

کانال کیسی نیستت

کانال کیسی نیستت

کانال PhoneBuff

کانال PhoneBuff

اما اگر بخواهید کانال یوتیوبهای خانم را بخواهید ببینید، بعضا با محدودیت و بعضا بدون محدود هستند. مثلا کانال IJustine تا آنجا که ما بررسی کردیم ویدیوهای حذف شده داشت. کانال Sara نیز اصلا نمایش داده نمی شود.

کانال یوتیوب آی جاستین

کانال یوتیوب آی جاستین

کانال یوتیوب سارا

کانال یوتیوب سارا

به صورت کلی دیدئو نتیجه یک فیلترینگ هوشند از یوتیوب و ویمئو است که کاربر را به دلخواه سیستم فیلترینگ به یوتیوب یا ویمئو متصل می کند. در حقیقت این فرهنگ احتمالا برای دیگر سرویس های فیلتر شده هم اعمال شود اما سوال اینجاست که آیا این اعمال سلیقه در ارایه محتوا مورد پسند کاربر هم هست؟

آیا این اعمال سلیقه در ارایه محتوا مورد پسند کاربر هم هست؟

یکی از مواردی که باعث می شود کاربر از دیدئو استفاده نکند همین ارایه انتخاب محتواست، جه بسا محتوایی که شما می خواهید روی یوتیوب باشد اما اینجا به دلایل بعضیا نامشخص یا بی معنی، نشان داده نمی شود. اینکه دیدئو امکان امبد کردن ویدیو یوتیوب به صورت بدون فیلتر در سایت شما را می دهد نیز موضوع قابل توجهی است و سبب می شود استفاده آن بیشتر شود.

این سامانه زیر نظر شرکت توسعه راهکار نوین جویش فعالیت دارد؛ شرکتی که زیر نظر پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف کار می‌کند و محمود کریمیان مدیریت آن را برعهده‌ دارد. او متولد مشهد و دانش آموخته دوره کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه شریف است و در رشته هوش مصنوعی تحصیل می‌کند. کریمیان پایان نامه‌ دوران کارشناسی ارشد خود را تحت عنوان دسته بندی داده های ویدئویی با استفاده از روش های یادگیری نیمه نظارتی نوشته شده است. به نظر می‌رسد او به کار خود وارد بوده و هشت سالی می‌شود که در این حوزه فعالیت دارد.

دامنه دیدئو

دامنه دیدئو

او در مراسمی در دانشگاه شریف درباره ویدئوهای داخل یوتیوب و سرویس Dideo که در آن زمان (آبان 96) برای دانشجویان این دانشگاه معرفی شده بود، گفته بود:

«فقط ١٠ درصد محتوای موجود در یوتیوب متغایر با قوانین کشور است، که قطعا کل محتوا نیست و از این حیث باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در آن برای رشد و بالندگی کشور مخصوصا در حوزه آموزشی بهره ببریم. از این رو در انبار محتوای دیدئو امکان دسترسی به بیش از چهار‌ میلیارد ویدئو فراهم شده است. با توجه به اینکه معیار دستیابی به محتوای موجود در این شبکه‌ها براساس جست‌وجوی متن است، سامانه‌ی ما با قدرت تحلیلی در اختیار دارد که تا نزدیک به ۹۰ درصد قابلیت تشخیص درست در ارتباط با محتوا را دارد.»

نظر شما چیست؟‌ فکر می کنید شما از دیدئو استفاده کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3INA

من که خوشم نیومد فکر کن بخوای ازش استفاده کنی همش داری فکر میکنی تو یوتوب نتیجه ای بهتر در انتظارته
همه چی اصلیش خوبه

Siamak

یعنی اگه این بی شرفا بگن یوتیوب رو هم از فیلتر در آوردیم من یکی بازم با وی پی ان میرم، دیدئو که دیگه بماند

BeFair

چه مسخره بازی و رانت بازی هست

به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم
به رانت نه بگیم

نیما

من که همچنان به قند شکن وصلم.
سالی ۶۰ تومن میدم. قندشکن خوب میخرم.
این مسخره بازی ها هم اصلا برام مهم نیست.

Amir Hossein

آخی چقدر به فکر ما هستن☺️

amoosaeed

از هیچی بهتره ..

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)