حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سقوط سهام اپل به زیر یک تریلیون دلار

نوشته

5 سال قبل | 8 دیدگاه | اپل

یک سال پیش بود که در ترنجی خواندیم آیا آیفون ۸، اپل را به نخستین شرکت تریلیون دلاری تبدیل خواهد کرد؟ و پس از آن دیدیم که پاسخ این پرسش مثبت است و حتی با گزارش اینکه ماشین اپل (Apple Car) تا سال 2023 یا 2025 عرضه خواهد شد سرمایه گذاران به سوی 2 تریلیون دلاری شدن فکر کنند. حالا اما شاهد سقوط سهام اپل به زیر یک تریلیون دلار هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

سقوط ارزش سهام اپل باعث شد که این کمپانی دیگر یک شرکت تریلیون دلاری نباشد. اواسط تابستان بود که اپل ۱ تریلیون دلاری شدن را جشن گرفت. طی چند هفته اخیر و پیرو برخی اتفاقات در بازار سهام، ارزش کمپانی اپل بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار کاهش یافت و به رقم ۸۳۹ میلیارد دلار رسید.

ارزش کمپانی اپل بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار کاهش یافت و به رقم ۸۳۹ میلیارد دلار رسید

 

البته ارزش مورد بحث منعکس کننده عملکرد مالی شرکت نیست و اتفاقاً اپل در این زمینه فوق العاده ظاهر شده، اما دلایلی وجود دارد که ارزش هر سهم اپل از ۲۳۳.۴۷ دلار به ازای هر سهم در اوج، حالا به کمتر از ۱۷۷ دلار (در زمان نگارش مطلب) سقوط کرده است.

دلیل سقوط ارزش سهام اپل چیست؟

در ابتدا اظهارات اخیر اپل درباره عدم انتشار آمار فروش محصولاتی مانند آیفون و آیپد بوده که در چند ماه گذشته افت داشته‌اند. البته اپل ادعا کرده که آمار مورد اشاره نشان دهنده عملکرد واقعی آنها نبوده و اپل با افزایش حاشیه سود حاصل از فروش محصولات و همچنین ارائه سرویس‌ها، عملکرد مالی خود را بهبود داده و بر همین مبنا نیز باید مورد قضاوت قرار گیرد؛ تصمیمی که ظاهراً با مزاج بازار سازگار نبوده است.

دوم کاهش پیش بینی فروش توسط تأمین کنندگان اصلی اپل که به گفته وال استریت ژورنال، از کاهش سفارشات کمپانی برای سه مدل آیفون جدید خبر داده‌اند. این موضوع نیز با انتشار گزارشات اخیر فاکسکان و پگاترون تقویت شده است.

سوم، نگرانی بازار از تصمیمات دونالد ترامپ در زمینه جنگ تجاری با چین و تاثیرات آن بر زنجیره تأمین اپل (که بسیاری از تأمین کنندگان محصولات آن چینی هستند) که ممکن است شرکت آمریکایی را دچار مشکلات جدی کند.

در نهایت، ورود کل بازار سهام به یک دوره اصلاحات پس از ۱۰ سال رشد فزاینده بوده که در این بین شرکت‌های حوزه فناوری همان طور که در زمان رشد پیشگام بودند، در زمان افت نیز اولین‌هایی هستند که ضربه خواهند خورد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید اپل به چه سویی می رود؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Cyrus

توی این مدت ۲۰۰ میلیارد دلار؟!!!!
به سرنوشت نوکیا دچار نشه
که بعداً بشه یه نوستالژی ??

Alif16

چرتو پرته

CAPCOM

اپل الان بیشتر بخاطره دلیل سوم و سیاستهای ترامپ دچار مشکل شده این برند طرفدارای خودش رو داره درست میشه البته افزایش برندهای متنوع اندرویدی ام بی تاثیر نیست

Cyrus

هوووم…
فکر کنم به خاطر فروش ناموفق xr و xs هم هست

Milad7

اپل چه فکری کرد که XR رو تولید کرده.الان با نوت ۹ هم قیمته،واقعا ارزش خرید نداره

کهکشان

با تکرار این زبان طراحی آمار فروشش از اینم کمتر میشه سقوط ۲۳۳ میلیاردی چیز کمی نیست حدود ۲۳٪ سقوط طی مدت کوتاه !
نداشتن نو آوری های جدید رابط کاربری تکراری سیستم عامل باگ دار و جا موندن در موارد زیادی از جمله سرعت از اندروید خیلی در کمتر شدن فروشش تاثیر گذاشته
راستی یه جا خوندم ایفون ده بعد از آپدیت به ios 12 منفجر شده نمیدونم چرا ترنجی پوشش نداد

Pouya

۲۲۰ میلیارد دلار اصلا کم نیست در کل کوالکام درست میگه هم سیاست های ترامپ دخیل بوده هم افزایش برند های متنوع اندروید البته تو چند پست قبل تر هم گفتم اپل زمان جابز با تیم کوک فرق داره و بخشیش هم مربوط به تیم کوکه

علی شیخ زاده

افزایش سود با وجود فروش کمتر نشان از گرانفروشی داره و این موضوع در دراز مدت باعث تاثیر منفی روی ذهن و کمتر و کمتر شدن مشتری ها میشه الان یه مغازه دار معمولی هم سود کمتر و فروش بیشتر رو به فروش کمتر و سود بیشتر ترجیح میده.
همچنین سیاست های ترامپ تاثیر زیادی روی این اتفاق داره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)