حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

بسیار خوب، خیلی داغ و تازه و بدون فاصله مستقیما از تماشای فیلم گرگ بازی می خوام برای شما قسمت دوم تماشاچی ترنجی را برای این فیلم بنویسم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

ابتدا توضیح مختصری درباره بخش “تماشاچی ترنجی” ترنجی خواهم داد و این مشخصا دومین پارگراف همه تماشاچی های ترنجی خواهد بود. همانطور که از نامش مشخص است من خود را یک “تماشاچی” می دانم و دوست دارم تجربه ای که از دیدن یک فیلم یا سریال کسب می کنم را با دوستان و همراهان خود در ترنجی به اشتراک بگذارم. تماشاچی روز یا ساعت خاصی ندارد و کاملا بستگی به وقت آزاد و تجربه های شخصی من دارد که البته با آغاز این بخش بیشتر خواهد شد.

من نه از نظر فنی و نه از نظر دیتابیسی در اندازه ای نیستم که بخواهیم وارد مبحث پربحث “نقد و بررسی” فیلم یا سریال باشم (امیدوارم بشوم!) اما دوست دارم تجربه یک “تماشاچی” را که به مانند تجربه یک کاربر عام دنیای موبایل می تواند برای خیلی ها مفید باشد، را ارایه کنم.

پوستر فیلم گرگ بازی

پوستر فیلم گرگ بازی

فکر می کنم بد نباشد که ابتدا پوستر فیلم های مورد صحبت را با هم ببینیم و یک جمله از ویکی پدیا:

گرگ بازی فیلمی به کارگردانی عباس نظام‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی محصول سال ۱۳۹۶ است.

آن تصویر بالا، پوستر فیلم گرگ بازی است و سه شخصیت سرشناس سینمای ایران یعنی آقای علی مصفا، خانم هانیه توسلی و خانم نگار جواهریان دیده می شوند. فیلم لوگو دارد و بسیار زیبا و مرتبط با محتوای فیلم است. فیلم گرگ بازی در جشنواره های جهانی با نام A bigger Game نمایش داده می شود، این “بازی بزرگ تر” پرسشی است که آخرهای فیلم توسط یکی از شخصیت هایی که از ابتدای فیلم آن را می بینید اما اصلا انتظار حضورش را ندارید، پرسید می شود.

من چند دقیقه ای دیرتر روی صندلی خود در سالن پنج سینما هویزه نشستم، به توصیه ترنجی سعی کنید حتی یک لحظه از هیچ فیلمی را از دست ندهید اما به هر حال اگر هم شد، شده است دیگر! سکانس نگار جواهریان رو به روی علی مصفا است، یک کلیت ساده از آن چه قرار است در ادامه ببینید اینجا می گیرید و ادامه می دهید. اینجا و در فلش بک هایی که به این بخش زده می شود، نکته جالب توجه شخصیت پردازی آقای دکتر به بازیگری علی مصفا است.

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

کمی جلوتر می رویم و تعداد زیادی شخصیت وارد داستان فیلم گرگ بازی می شوند. شخصیتی هایی که برخی پارتنر دارند و روی دیگری در همان جمع کراش‌مندند‌ (!) کمی سخت می شود، من هنوز اسم شخصیت ها را هم حتی دقیقا به یاد ندارم و در طول فیلم کمی سخت به “اسم” آن ها را می شناختم. شخصیت پردازی کوتاهی برای هر کدام از این جوان های علاقه مند به تئاتر، آقای دکتر و همسرش، شخص غریبه و سه گانه اسمش را نبر فعلا (!) می شود و با دیدی که دارید وارد یک بازی تخته ای یا Board Game طور با نام همین فیلم می شوند (شبیه به بازی مافیا). البته یک شخصیت گنگ هم در این فیلم برای ما وجود دارد و آن همان دختر بیمار در بیماستان روانی است که سپیده در حال عکاسی از او بود و سپس درباره خودکشی او با سیم برق به سپیده خبر دادند. خب می توان حساب آن را به شخصیت سازی درباره سپیده سپرد.

این لحظات از گرگ بازی را باید با دقت ویژه گوش کنید، حتی شاید فیلم گرگ بازی را باید حداقل دو بار ببینید تا دقیقا متوجه شوید چون شخصیت ها در بازی هر کدام نقشی دارند و یک دیالوگ مهم از نگار جواهریان هم در همین زمینه پس از اتفاق بزرگ داستان عنوان می شود: “فاجعه وقتیه که شهروندها، پیشگو را بکشند!” پس توجه داشته باشید که با دقت بالایی باید تقریبا یک ربع دوم فیلم را ببینید، اگر این بخش را متوجه شوید تا انتها خیلی بهتر داستان را می فهمید.

فیلم گرگ بازی بیشتر معماست و چون ذهن شما از ابتدای فیلم درگیر است، آن را دوست خواهید داشت، من دوستش داشتم! خیلی نمی خواهم وارد اصل داستان شوم اما دورنمای فیلم در سه زمان روایت می شود. در این گرگ بازی پر از “چرا” می شوید و این چرا ها با شما می مانند. همانطور که از چند ثانیه زودتر باز شدن درب خروج سینما پیش از اتمام فیلم بدم می آید، همانقدر هم بدم می آید به کسی که هنوز فیلم را ندیده حتی راهنمایی کنم که فیلم به چه شکل تمام می شود، به همین دلیل تمام سعی خود را می کنم تا اسپویلی صورت نگیرد.

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

تماشاچی: فیلم گرگ بازی

در گرگ بازی دومین موضوعی که پس از اصل ماجرا در پس زمینه خیلی مشخص به آن اشاره می شود، همسو بودن با نسل جوان تر است. شخصیتی که می خواهد برود، شخصیتی که می خواهد بماند اما با زورگویی و عذرخواهی بدون دلیل مشکل دارد و شخصیتی که تلاش می کند برای رسیدن به هدفش تلاش کند.

موضوع دیگری که می توان در گرگ بازی آن را دید، ارتباط های عاطفی-جنسی متفاوت است. به نظر من دو نگاه بد و خوب دارد. نگاه خوب این است که خوشخبتانه خیلی وقت است حداقل در سینما دید از دیدِ ارتباط به دلیل  ازدواج بیرون آمده است و بد اینکه واقعیت تلخ کراشمند (!)‌ بودن افراد متعد درون رابطه را به وضوح به تصویر می کشد.

فضاسازی، فیلم برداری، موسیقی و بازیگران کمتر دیده شده در سینما در فیلم گرگ بازی می درخشند، دیدن چهره های نو پر استعداد واقعا لذت بخش است. فضاسازی که فیلم گرگ بازی می بینیم چشم نواز است و موسیقی با حضور کم اما پر معنای خود می تواند توجه شما را آنطور که باید به خود جلب کند.

به صورت کلی فیلم گرگ بازی ۱۰۰ دقیقه جذاب را برای ذهن های عاشق معما خلق می کند که دست یافتن به جواب را کمی سخت می کند. امیدوارم اگر فیلم گرگ بازی را دیدید، اول اینکه حتما در سینما دیده باشید و دوم اینکه اینجا و در تماشاچی ترنجی با درباره آن صحبت کنید.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
CAPCOM

نقد شما اکسلنت بود امیدوارم این بخش ترنجی ادامه دار باشد
خانم جواهریان واقعا نقش آفرینه، پیشنهاد میکنم فیلم (نگار) با بازیه این بازیگر و آقای فروتن وکارگردانیه رامبد جوان فیلمی جنایی رازآلود معمایی پراز سکانهای فلش بک

BeFair

وسوسه شدم ببینم، ممنونم از زحمتتون

من تریلرشو دیدم، خودشم ایشالا می بینم، مرسی

CAPCOM

خواهش میکنم آقای عطایی همینجور ادامه بدید مادرکنار شما هستیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)