حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین گوشی هوشمند داخلی امسال به نتیجه خواهد رسید

نوشته

5 سال قبل | 10 دیدگاه | اخبار داخلی

گاهی برخی نیازها فراتر از بحث تجاری است، این مواقع بحث امنیت پیش می آید. شاید برخی صنایع برای برخی کشورها به شکلی باشد که وارد کردن محصول به صرفه تر از تولید آن در داخل کشور باشد اما نباید از یاد برد که توانایی و دانش تولید آن را باید داشته باشیم. در مصاحبه سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل آمده که اولین گوشی هوشمند داخلی امسال به نتیجه خواهد رسید! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

سردار جلالی

سردار جلالی

گفتیم وقتی بحث امنیت به میان بیاید همه نگاه ها جدی تر می شود. پیرامون ماجرای شنود مکالمات ظریف و روحانی در مذاکرات هسته‌ای در بخشی از مصاحبه سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه صحبت شده که پس اشاره به لزوم تولید موبایل هوشمند داخلی در نهایت به این خبر می رسیم که اولین گوشی هوشمند داخلی امسال به نتیجه خواهد رسید و امسال یعنی سال 1397. البته شاید این دستگاه تولید عمومی نشود و برای بازار تجاری نباشد ولی چیزی که مشخص است در سال 1397 شاهد نسخه ابتدایی آن خواهیم بود.

با داشتن گوشی خارجی امنیت افراد ویژه بی‌معنی است

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که “در مقطعی شما چندین‌بار درخصوص استفاده مسئولین کشور از تلفن‌های هوشمند هشدار دادید. این موضوع چقدر جدی گرفته شد و چقدر بر آن نظارت می‌شود؟ موضوع دیگر اینکه جایگزینی برای این تلفن‌ها در اختیار افراد قرار می گیرد یا نه؟” گفت: هدف ما این بود که اولاً مسئولین، تهدیدات این گوشی‌ها را بشناسند چون تلفن هوشمند قابلیت‌های زیادی دارد. نکته دوم هم این بود که گفتیم هوشمندانه از آن استفاده کنند. یکی از تهدیدات این گوشی‌ها این است که مکان آن قابل ردیابی است. به عنوان مثال وزیری که یک تیم محافظ و ۲ ماشین پیش و پس دارد و می‌خواهد کسی از رفت و آمد و مکان مراسمش چیزی نفهمد، خب با داشتن آن گوشی بی‌معنی است.

اگر مهم نیست وزیر هر لحظه کجاست، خب تیم حفاظت نیاز ندارد و اگر مهم است که کسی خبر نداشته باشد، پس آن گوشی را هم نباید استفاده کند. مکان‌یابی تنها یکی از این موارد تهدیدات است. ما حدود ۱۸ مورد آسیب‌پذیری در گوشی شناسایی کردیم که تقریباً هرچه بخواهند می‌توانند برداشت کنند؛ از اثر انگشت و عکس قرنیه چشم و پسوردها گرفته تا صدا و عکس و تصویر و فیلم‌برداری و باکس پیام و تقویم و مکان و… .

کافیست شماره تلفن شما را داشته باشند. از طریق آن، نوع گوشی شما و بعد شماره سریال آن را به دست می‌آورند، بعد وقتی سرور می‌خواهد آپدیت برای آن گوشی بفرستد یک آپدیت خاص می‌فرستد. آن آپدیت روی گوشی طرف می‌نشیند و دیگر تمام گوشی تحت اختیار فرامین آنهاست

مثلاً شما دوربین گوشی را خاموش می‌کنید و به ظاهر خاموش است اما آنها دوربین را روشن می‌کنند و شما متوجه نمی‌شوید و… این ساده‌ترین روش تهدید است. لذا هدف اول، فرهنگ‌سازی و شناخت تهدیدات بود که انجام شد. هدف دوم هم این بود که تلفن در مکان‌های حساس وارد نشود که طی بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم و طبیعتا ناظر بر اجرای آن، حراست دستگاه‌ها هستند.

بحث ساخت گوشی‌های بومی

اما درخصوص اینکه مابه‌ازایی هم وجود دارد یا نه، به بحث ساخت گوشی‌های بومی برمی‌گردد. ما در این خصوص سه طرح تعریف کردیم که ۲ طرح به نتیجه رسیده و طرح سوم هم در دست اقدام است. ۲ طرح اول این است که روی همین گوشی‌ها قابلیت کنترل سیستم عامل را گذاشتیم. امسال یکی از معاونین ما به مکه رفت و یک نمونه از آن را به او دادیم و یک نمونه هم در اینجا در اختیار ما بود و این ارتباط را تست کردیم که همه چیز به صورت کد و رمز منتقل می‌شد و مشکلی نداشتیم و موفق بود. 

یک بار در زمان مذاکرات هسته‌ای، آقای ظریف به من می‌گفت من وقتی برای مذاکره می‌روم، آقای کری (وزیر خارجه وقت آمریکا) که می‌خواست با تلفن صحبت کند یک گوشه سالن می‌نشست و یک چادر الکترومغناطیسی دورش می‌کشند که هیچکس نتواند از بیرون آن را شنود کند و با رئیس جمهور آمریکا مشورت می‌کرد. بعد من (ظریف) که می‌خواستم با رئیس جمهور خودمان صحبت کنم همه آنجا شنود می‌کردند و نفر دهم، یازدهم به رئیس جمهور می‌رسید! لذا یک وسیله‌ای برای من درست کنید که بتوانم ارتباط امن برقرار کنم.

خب الان این وسیله در اختیار است و می‌‌توانند از آن استفاده کنند. در مرحله بعد، باید یک گوشی هوشمند داخلی بسازیم که در سال ۹۷ ان‌شاءالله به نتیجه می‌رسد. البته ما این را به عنوان نمونه اول درست می‌کنیم و بعد صنعت باید آن را تولید انبوه کند.

پیش از این تلاش برای تولید موبایل تولید داخل به GLX منتهی شد که هر چند برای جوانان کشور عزیزمان شغل ایجاد کرده است و می توان از این نظر از آن حمایت کرد اما واقعا ما در ایران باید دانش و توان تولید یک موبایل از پایه را داشته باشیم. هر چند در زمینه امنیت مهم ترین بحث را می توان سیستم عامل دانست که مهم تر از سخت افزار است. نظر شما چیست؟ فکر می کنید امسال اخبار تولید موبایل هوشمند داخلی را بنشویم؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

به خدا اگر گوشی با کیفیت تولید کنن من اولین نفرم که میخرم اما خب …
این صحبت هم بیشتر جنبه امنیتی داره همونطور که گفتین

Milad7

ايران نميتونه موبايل توليد بكنه.قطعات چيني رو سرهم بندي ميكنن در اخر اسمش رو ميذارن توليد داخلي…

علی شیخ زاده

اگه بتونن یه گوشی کاملا بومی چه سخت افزار، چه نرم افزار تولید کنن هرچند ابتدایی، حداقل در تعداد محدود و برای همین مسایل امنیتی که توی مطلب گفته شده به نظرم کار درست و قابل تحسینی کردن
اوین باره یه خبر از سیاست های مسءولین میخونم و خوشحال میشم

Alif16

گوشی خارجی امنیتش از داخلی بیشتره گوشی ایرانی بدون شک کنترلش در دست اینا خواهد بود وسلام خر خودشون هستن میخوان مارو خر کنن

علی شیخ زاده

فدات شم متن رو بخون خودشم داره میگه میخوایم یه گوشی بسازیم که کنترلش دست خودمون باشه و صحبت های مسءولین توسط اون وری ها شنود نشه

ali.k77

من یک سوالی داشتم
آیا الان شرکتی مثل هواوی با سیستم عامل اندروید میتونه به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشه و اون رو در اختیار دولتش قرار بده؟

vahid abedi

خب میتونن یه موبایل با تعداد تولید محدود بدون اهداف تجاری و سود و زیان صرفا برای امنیت بیشتر برای مسوولین رده بالا تولید کنن
ولی برای مردم عادی باید حق انتخاب باسه

به خدا جی ال ایکس حتی با قطعات سر هم بندی بتونه تولید کنه با قیمت گرانتر هم باشه من میخرم

یعنی تو موبایل اریا بود فکر کنم نمیتونستن به جای هلیو p10 مدیاتک حداقل از اسنپ دراگون 625 استفاده کنن
قیمت پردازنده بر خلاف نظر اکثریت زیر 10 درصد قیمت گوشی هستش.

mTAAHAAm

من بیشتر از همه از واکنش مثبت کاربرها خوشحال شدم.
از glx انتظار نمیره ولی شرکتهای دانش بنیان می تونن.

abolfazlbt

من حس خوبی ندارم احساس میکنم اینم قضیه هم مثه قضیه خودرو میشه که همه باید گوشی تولید داخل بخرن اونم گوشیای مثه ماشینامون

Amir Hossein

کسی باید از تولید گوشی هوشمند داخلی حرف بزنه که بدونه گوشی هوشمند چیه نه این که شب بخوابه صبح بلند بشه نظر بده.
اگه فقط بحث سر ساخت گوشی هوشمند داخلیه پس Glx و دیمو و… ساخت داخل نیستن؟(خودشونم میدونن کل سخت افزار این گوشیا چینیه)
اگه هم همچون گوشی‌ای هم تولید بشه توان رقابت نخواهد داشت و از پیش بازندس.هر زمان به مهندس های واقعی بها داده شد تا بیان سر کار اونوقت میشه امیدی به آینده داشت نه پسر آقازاده ها بیان سر کار بعد بگن ما فلان چیزو ساختیم(نساختین بلکه مثل همیشه کپی کردین)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)